Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

so demokrati

kenislove
Medlem

Registrerad: 2016-04-14

so demokrati

hej skulle ni kunna va snäll o hjälpa med mig med denna fråga?

"Förklara påståendet ”Det finns mycket makt samlad utanför riksdagen."

jag har läst genom boken o de jag har förstått är att det finns olika organisationer och man kan använda social media för att få kontakt med politiker o sånt. är det inte så?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: so demokrati

Det finns annan makt också.

Kommun och landsting har viss makt.

Personer/företag/organisationer med mycket pengar kan får igenom många beslut på flera sätt.

Den kanske största makten utanför riksdagen är såklart media som "bestämmer" vilka frågor som skall diskuteras och som kan vinkla nyheter så det passar deras agenda.

"You can't change the world
But you can change the facts
And when you change the facts
You change points of view
If you change points of view
You may change a vote
And when you change a vote
You may change the world"
-- Martin L.  Gore

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

För att ordentligt kunna se frågeställning måste vi deifinera ordet makt i detta fallet ur ett samhällsperspektiv. Finns även annan makt så som "min makt över min kropp" osv. Enligt wikipedia följande:  Makt begreppet beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Makt)

Till frågeställningen. -> "Förklara påståendet ”Det finns mycket makt samlad utanför riksdagen."
Med andra ord, förklara om/att det finns faktorer/intressenter i samhället som efter egenvilja kan fatta beslut som slutligen verkställs. Kanske blir lättare och svara på frågan nu?

Lycka till!

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Enligt den definitionen har alla makt.
Jag kan av egen vilja besluta att klappa händerna och det verkställs. Makt!

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

joculator skrev:

Enligt den definitionen har alla makt.
Jag kan av egen vilja besluta att klappa händerna och det verkställs. Makt!

Ja, och det har du, makt över din egen kropp exempelvis. Nu förtydligade jag det lite extra med följande replik "För att ordentligt kunna se frågeställning måste vi deifinera ordet makt i detta fallet ur ett samhällsperspektiv."

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Sidfot