Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 3/C] Derivera ett bråk.
- loppan83
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
[MA 3/C] Derivera ett bråk.
Hur gör jag när jag ska derivera 1/(2x) ?
Att derivera bråk är inte lätt alltså...😮
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Re: [MA 3/C] Derivera ett bråk.
Du kan använda kvotregeln, (men den lär man sig i matte 4). Har du hört om den? Du kan också skriva om bråket till (2x)^-1 och sedan derivera som en sammansatt funktion.
- Faabz
- Medlem
- Registrerad: 2013-07-12
Eelluuxx skrev:
Du kan använda kvotregeln, (men den lär man sig i matte 4). Har du hört om den? Du kan också skriva om bråket till (2x)^-1 och sedan derivera som en sammansatt funktion.
Han läser matematik 3c, man har inte lärt sig kvotregeln eller derivering av sammansatta funktioner.
Jag har inga drömmar, endast mål.
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Faabz skrev:
Eelluuxx skrev:
Han läser matematik 3c, man har inte lärt sig kvotregeln eller derivering av sammansatta funktioner.
Jag var orolig för det, jag visste inte om kapitlet om sammansatta funktioners derivata fanns i matte 3 eller 4. Ber om ursäkt.
- Nakita12
- Medlem
- Registrerad: 2013-02-25