Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 1/A] Förklara med hjälp av kemiska bindningar
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[KE 1/A] Förklara med hjälp av kemiska bindningar
Jag skulle vilja ha hjälp med c) och rätta mig gärna om jag har fel på de övriga eller lägg till något om jag missat det !
Ta de kemiska bindningarna till hjälp och förklara varför
a) Man kan tillverka tunn tråd av kopparstång
b) Luftens kväve är passivt vid normala temperaturer
c) Fluor och klor är gaser, brom en vätska och jod ett fast ämne vid rumstemperatur
d) Kokpunkten för 2-Pentanol är högre än för 2-propanol
e) Kokpunkten för dietyleter är mycket lägre än för 1-butanol fastän båda har samma molmassa
f) natriumnitrat inte löser sig i cyklohexan
Jag svarar:
a) På grund av metallbindningarna som gör metallen formbar och seg. Metallgitter där elektronerna rör sig fritt.
b) På grund av trippelbindningen som är svår att bryta, det krävs mycket energi
c) -----
d) Pentanol har flera kolatomer än propanol, det är alltså flera opolära bindningar som ska brista.
e) Butanol har en längre sammanhängande kedja. Etern har två kortare kolkedjor och är därför mindre opolär.
f) Cyklohexan är opolärt på grund av att det är ett kolväten medan natriumnitrat är polärt. Natriumnitrat löser sig inte i cyklohexan på grund av regeln som säger att lika löser lika.
- Aluminon
- Medlem
- Registrerad: 2014-02-12
Re: [KE 1/A] Förklara med hjälp av kemiska bindningar
I C, D och E får du resonera dig fram genom att studera intermolekylära bindningar mellan molekylerna.
Ämnen i C har van der waalsbindningar mellan sig. I takt med ökad atomnummer hålls elektronerna något mer löst till kärnan och de tillfälliga attraktionerna kan bli något större.
Starka bindningar = högre kokpunkter och mer fast agg. form.
D. Inga bindingar brister men du resonerar i övrigt ganska rätt. I pentanol har den polära gruppen mindre betydelse och hålls undan lite av den opolära längre kedjan.
Svagare krafter mellan molekylerna = lägre kokpunkt.
E. Vad är det för intermolekylär bindning som etern inte kan ha men som alkoholen kan ha?
Både borde annars ha ungefärliga kokpunkter då de är lika polära. O-H bindningen är bara något mer polär och båda är dipoler.
- amandagustafsson
- Medlem
Tack så mycket!
I e) förstår jag inte riktigt. De enda bindningarna jag hittar är polär kovalent bindning och opolär kovalent bindning men de båda kan ju etern också ha väl?
Sen undrar jag en annan sak som dök upp just, är inte från samma uppgift men du kanske kan hjälpa mig ändå! Varför är inte 2-metyl-2-buten e
n cis-trans-isomer? Är det på grund av metylgruppen och att det endast får vara en C=C bindning utan några andra grupper från samma kol som stör?
- Aluminon
- Medlem
- Registrerad: 2014-02-12
E. Pga vätebindningar! Kan uppstå i föreningar med H bundet till elektronegativa N, O och F.
http://www.physicsofmatter.com/NotTheBo … Image7.gif
Cis/trans uppstår vid dubbelbindningar eftersom grupperna ligger i ett rakt plan.
Rita upp föreningen!
CH3 H
\ /
C=C
/ \
CH3 CH3
Det går inte få cis trans om du har 3 st CH3-grupper och ett väte sådär.
- amandagustafsson
- Medlem
Okej, då förstår jag! Tack så mycket ![]()