Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Nya regler på Pluggakuten

KM
Administrator

Registrerad: 2015-10-19

Nya regler på Pluggakuten

Sen en tid sen tillbaka har vi sett över reglerna som finns på Pluggakuten. Det har tillkommit 8 nya regler som kan vara bra att känna till för er som använder forumet. De nya reglerna är:

1.0 Posting
1.8. Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd inom ett dygn efter att du har postat tråden.
1.9. Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd mer än en gång per dygn.
1.10. Det är inte tillåtet att starta en tråd eller skriva ett inlägg för att erbjuda eller be om hjälp via personliga meddelanden (PM). All hjälp sker över det publika forumet.

6.0 Skoluppgifter
6.3. Du får inte be om eller erbjuda lösningar till uppgifter i utbyte mot betalning eller belöning.
6.4. Du får inte erbjuda eller efterfråga studiehjälp/undervisning mot betalning eller belöning.

En ny kategori:  7.0  Fusk
7.1. Det är inte tillåtet att använda Pluggakuten för att fuska.
7.2. Du får inte be om en lösning eller ge ut en lösning till en eller flera uppgifter som är med på ett prov som ej getts än.
7.3. Du får inte be om eller ge ut en kopia/bilder på ett prov som är sekretessbelagt.

De nya reglerna är framtagna av oss på Mattecentrum efter att vi har diskuterat med moderatorerna på forumet. Den största anledningen varför reglerna skapades är för att vi lättare ska kunna kontrollera fusk och fuskförsök, vilket vi inte tolererar på Pluggakuten.

Alla regler går som vanligt att hitta under Regler.

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: Nya regler på Pluggakuten

angående 1.10
Betyder det att de som vill ha hjälp med en text de skrivit skall publicera hela sin text här på pluggakuten?
Eller betyder det att det typen av hjälp inte längre kan fås/ges?

KM
Administrator

Tack för din synpunkt!

Regeln skapades främst för att undvika fusk över PM. Denna aspekt är något vi har diskuterat och diskussionen fortsätter. Som det gäller nu är det inte tillåtet att skicka texter över PM för rättning/feedback, utan texten ska publiceras publikt. Detta kan komas att justeras inom kort, då vi ser fördelar med att tillåta denna typ av hjälp över PM.

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Så det är inte okej att skriva PM om uppgifter, även de som är tagna rakt ur en bok?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Woozah skrev:

Så det är inte okej att skriva PM om uppgifter, även de som är tagna rakt ur en bok?

Om uppgiften är tagen direkt ur en bok - varför inte fråga i en tråd? (Jag förstår att detta inte kan vara aktuellt om det gäller t ex en uppsats, där man inte vill att t ex Urkund skall hitta ens formuleringar på nätet.)

anirbas
Medlem

Registrerad: 2015-09-25

Angående 1.10
Så jag kan inte starta en tråd där jag frågar om någon vill rätta min text och sedan maila den till den personen som erbjuder sig? Det är ju inte bra för varken mig eller personen som vill hjälpa mig om jag postar en 3000 ord lång text här! Jobbigt för den personen att läsa här! Dessutom vill man kanske inte ha sina texter upplagda på själva forumet?

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Smaragdalena skrev:

Woozah skrev:

Om uppgiften är tagen direkt ur en bok - varför inte fråga i en tråd? (Jag förstår att detta inte kan vara aktuellt om det gäller t ex en uppsats, där man inte vill att t ex Urkund skall hitta ens formuleringar på nätet.)

Av olika anledningar kanske jag har kontakt med personer på PA där jag får hjälp - inte vet jag? Tycker bara det verkar vara en underlig regel.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Tja, jag har svarat på ett antal frågor via PM också, men tycker oftast att det är bättre att fråga via tråd så  att det är sökbart.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Det är ju inte bra för varken mig eller personen som vill hjälpa mig om jag postar en 3000 ord lång text här! Jobbigt för den personen att läsa här!

Jag håller inte alls med. Om du postar texten kan jag rätta så mycket jag känner för när jag har tillfälle, och resten av forumet kan se att jag tagit just den biten. Sen kan någon annan ta en annan bit. Vem som helst som vill göra en spontan insats behöver inte heller vänta på ett PM från dig. Slutligen blir kvalitén på rättningen högre när korrekturläsarna kan diskutera med varandra.

Undvikande av upphovsrättsdramatik är i min mening den enda fördelen med PM-rättning.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

anirbas
Medlem

motorväg skrev:

Det är ju inte bra för varken mig eller personen som vill hjälpa mig om jag postar en 3000 ord lång text här! Jobbigt för den personen att läsa här!

Jag håller inte alls med. Om du postar texten kan jag rätta så mycket jag känner för när jag har tillfälle, och resten av forumet kan se att jag tagit just den biten. Sen kan någon annan ta en annan bit. Vem som helst som vill göra en spontan insats behöver inte heller vänta på ett PM från dig. Slutligen blir kvalitén på rättningen högre när korrekturläsarna kan diskutera med varandra.

Undvikande av upphovsrättsdramatik är i min mening den enda fördelen med PM-rättning.

Det är ett annat perspektiv att se det från. Men jag kan ju inte lägga upp en text här om den sedan ska skickas genom Urkund. Vad säger ni moderatorer?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Låt mig dock fråga (vem som helst) så diplomatiskt som möjligt varför Urkund/lärare ska börja ryta om detta. Om det inte finns ett äldre inlägg någonstans med texten i fråga samt att eleven kan logga in framför ögonen på läraren och visa att hen äger kontot, och kanske till och med signera texten från början med något som inte nödvändigtvis tillkännager skribentens identitet för hela världen men ändå låter läraren känna igen sin elev, varför i hela friden ska det då tvivlas på att eleven har skrivit texten själv?

Senast redigerat av motorväg (2016-01-23 14:06)

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

anirbas skrev:

motorväg skrev:

Det är ett annat perspektiv att se det från. Men jag kan ju inte lägga upp en text här om den sedan ska skickas genom Urkund. Vad säger ni moderatorer?

Lärare är inte dumma i huvudet, man kan resonera med de vet du väl. Att posta en text på pluggakuten ger flera perspektiv istället för ett enda som du verkar föredra.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Är farligt att få träff via urkund. Fanns ett rapportage om att någon på GU inte ens fick sitt ärende prövat utan direkt klassades som plagiat eftersom läraren inte förstod vad ett utslag från urkund innebar. Kommer inte ihåg exakt vad händelseförloppet var. Ska se om jag kan hitta artikeln.

Edit: Här är artikeln: http://spionen.se/702-studenter-anmaels … -foer-fusk.

Så teoretiskt hade man i värsta fall kunnat bli kallad till disciplinnämnden om man har bett om publik hjälp med en text.

Senast redigerat av Matias Ekstrand (2016-01-23 15:58)

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

anirbas
Medlem

Faabz skrev:

anirbas skrev:

motorväg skrev:

Lärare är inte dumma i huvudet, man kan resonera med de vet du väl. Att posta en text på pluggakuten ger flera perspektiv istället för ett enda som du verkar föredra.

We can agree to disagree. Och tona ner attityden, uppskattas ej smile

anirbas
Medlem

Vill väcka liv i diskussionen om regel 1.10. Vad anser ni andra om regeln?

AntHim
Medlem

Registrerad: 2011-08-26

Jag tycker på det stora hela att den är bra.

Det finns för och motargument, men i min mening är det bättre att frågor publiceras öppet och att svar blir en diskussion som kan gynna flera, snarare än anonym personlig service. I teorin skulle det vara bra om alla kan hjälpa till på sitt egna sätt men när flera sub-forum blir anslagstavlor för "PM:a mig!", snarare än, ja, forum, så sätts en något olämplig standard. Sen hjälper det inte att vissa ambitiösa svarsgivaren ibland har fel, eller när frågan inte har ett enda svar.

Urkund är ett problem, men det kan lösas med en screen-shot eller länk.

KM
Administrator

Hej alla!

Här kommer en förtydligande om vad som gäller med regeln:
1.10. Det är inte tillåtet att starta en tråd eller skriva ett inlägg för att erbjuda eller be om hjälp via personliga meddelanden (PM). All hjälp sker över det publika forumet.

Pluggakuten är ett publikt forum för läxhjälp. Av den anledningen tillåter vi inte trådar som enbart efterfrågar hjälp via PM. Det är inte heller tillåtet att kontakta andra användare via PM för att efterfråga hjälp. Om ni (eller någon annan) får frågor via PM där hjälp efterfrågas ska personerna uppmanas att posta frågan i det publika forumet, ni ska inte hjälpa över PM.

När det gäller språkforumet kommer det att gå under samma regler. Det är inte tillåtet att skicka texter över PM för att få hjälp/feedback, hjälpen ska ske publikt.

För att förtydliga lite. Med regeln förbjuder vi inte PM, det är klart att ni kan ha konversationer om allmänna saker, men så fort man börjar hjälpa varandra med just skoluppgifter är det inte okej. Det sker i det publika forumet.

Jag hoppas det är tydligare! smile

Skaft
Moderator

Registrerad: 2009-01-02

anirbas skrev:

Vill väcka liv i diskussionen om regel 1.10. Vad anser ni andra om regeln?

Ursäkta det sena svaret, men jag tycker iallafall det är en bra regel. Det är betydligt lättare att komma undan med otillåten hjälp över PM än över forumet, och det uppmärksammas och motverkas nu. Dessutom går PM-hjälp emot hela poängen med att ha ett forum för läxhjälp. Vi vill ju att fler än bara den som frågar ska kunna ta del av hjälpen som ges.

Sedan lyftes också en bra poäng ovan om att tunga åtaganden som uppsatskorrigering underlättas genom att flera kan hjälpas åt över forumet. Jag har rättat en del texter och det tar mycket tid, iallafall för mig. Genom att göra det publikt behöver jag inte känna samma press att hitta varenda miss, utan kan själv välja hur mycket jag vill engagera mig i uppgiften.

En nackdel är, som redan nämnts, om elever blir falskt anklagade för plagiat när det är de själva som lagt upp texten. Jag antar att vi får se hur stort det problemet är, men tills vidare känns det som att fördelarna väger tyngre.

We don't have bodies, we are bodies.

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

Kollar ni igenom alla pm man skickar?

Skaft
Moderator

Registrerad: 2009-01-02

Divergent skrev:

Kollar ni igenom alla pm man skickar?

Nej, självklart inte. Vi moderatorer har inte ens möjlighet att läsa andras PM. Får vi rapporter om att regler brutits över PM skickar vi ärendet vidare till Mattecentrum som däremot kan undersöka saken närmare. Hela tanken med PM är ju att det ska vara privat kommunikation, men vi måste samtidigt kunna upptäcka regelbrott som sker där. Så därför är det löst på det här sättet.

We don't have bodies, we are bodies.

Sidfot