Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Parallella reaktioner + legering
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[KE 2/B] Parallella reaktioner + legering
Har kämpat med en uppgift i x antal veckor nu men kommer ingen vart så nu hoppas jag på att få lite hjälp härifrån!
Ett 4,10 g stort prov av en legering som innehåller järn och aluminium löses i ett överskott klorvätesyra, HCl(aq). Vid upplösningen frigörs 0,210 g vätgas, H2. Hur många procent aluminium finns det i legering en?
Fe(s) + 2HCl(aq) --> FeCl2(aq) + H2(g)
2Al(s) + 6HCl(aq) --> 2AlCl3(aq) + 3H2(g)
Svaret ska bli 19,9 mass% och det närmsta jag kommit det var 17%...
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: [KE 2/B] Parallella reaktioner + legering
Såhär kan du göra för att lösa uppgiften algebraiskt:
Vi har två okända variabler: massan aluminium (låt oss kalla det A) och massan järn (låt oss kalla det J). För att bestämma dessa så måste vi ha lik många oberoende samband, dvs två stycken.
Det första sambandet får vi från massorna, dvs den totala massan måste vara lika med provets massa. Alltså:
A+J=4,10
Det andra sambandet är lite knepigare, men vi vet också att varje mol reagerat järn ger upphov till 1 mol vätgas och att varje mol reagerat aluminium ger upphov till 1,5 mol vätgas (andra formeln). Alltså:
Substansmängd H2 från järnreaktion + substansmängd H2 från aluminiumreaktion = Total substansmängd H2
Formeln kan skrivas om genom att utnyttja sambandet n=m/M:
1*m(Fe)/M(Fe) + 1,5*m(Al)/M(Al) = m(H2)/M(H2)
Vilket är samma som:
J/55,85 + 1,5*A/26,98 = 0,21/2,02
Vi har nu två oberoende ekvationer som bildar ekvationssystemet
A+J=4,10
J/55,85 + 1,5*A/26,98 = 0,21/2,02
Kan du lösa systemet? (När A och J är bestämda så kan du lätt räkna ut massprocenten)
Kemiteknolog och metallurg
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
Re: [KE 2/B] Parallella reaktioner + legering
Tack så mycket, jag har lyckats lösa uppgiften nu och förstår varför man ska göra som man gör ![]()