Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Reaktionsentalpi
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[KE 2/B] Reaktionsentalpi
Jag är mitt i en kemiuppgift och har klarat 2 av 3 delfrågar, den sista lyckas jag inte få rätt svar på hur jag en försöker, så jag skulle vara tacksam för lite hjälp!
Uppgiften: "Natriummetall och vatten reagerar mycket häftigt med varandra: 2Na (s) +2H2O(l) --> 2NaOH (aq) + H2(g) (H=-368,4 kJ)
a) Är reaktionen exoterm eller endoterm? Jag har svarat extern
b) Hur mycket värme binds eller frigörs när 1,08 g natriummetall reagerar? Jag har svarat -8,657 kJ
c) hur mycket värme binds eller frigörs i reaktionen när den vätgas som bildas i punkt b förbränns till vatten i flytande form enligt reaktionsformeln: 2H2(g) + O2(g) --> 2H2O(l)
Det är c) som jag har problem med och svaret ska blir 6,71 kJ. Några tips på hur man ska tänka?
- 220u
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-27
Re: [KE 2/B] Reaktionsentalpi
Du är säker på att svaret ska bli 6,71 kJ och inte 5,71 kJ?
- amandagustafsson
- Medlem
Enligt bokens facit ska det bli det, men det är inte första gången siffrorna där är fel... Hur får man fram värdet 5,71 då?
- 220u
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-27
Det kan mycket väl hända att jag har fel (vilket kanske kan bero på att jag ännu inte läst kemi 2).
Men såhär tänkte jag:
I uppgift b räknades substansmängden natrium fram till
mol.
2 mol natrium är ekvivalent med 1 mol vätgas, vilket ger att substansmängden vätgas som bildas i reaktionen i b är lika med
mol.
I reaktionen 2H2(g) + O2(g) -> 2H2O(l) är
.
Detta eftersom man kan tänka sig att för att reaktionen ska ske, så måste först vätgas- och syrgasmolekylerna splittras till individuella atomer, vilka sedan binds ihop till vattenmolekyler. För att räkna ut entalpiändringen räknar man då först ut hur mycket energi som krävs för att splittra 2 mol H2 och 1 mol O2, minus den energi som frigörs när fria väte- och syremolekyler binds till 2 mol H2O.
Energi för att splittra = 2 mol * 436 kJ/mol + 498 kJ/mol = 1370 kJ. 436 kJ/mol är energin som krävs för att bryta upp en H2-bindning, och 498 kJ/mol är energi som krävs för att bryta upp en O2-bindning.
Energi frigjord när H2O bildas = 2 * 2 mol * 464 kJ/mol = 1856 kJ. 464 kJ/mol är energin som frigörs när en H-O-bindning skapas. Det finns två sådana i varje H2O-molekyl.
Entalpiändring = 1370 - 1856 = -486 kJ.
I denna reaktion är alltså 2 mol H2 ekvivalent med 486 kJ, alltså är 1 mol H2 ekvivalent med 243 kJ.
Vi har
mol H2, vilket ger oss
.
Fast det stämmer ju tydligen inte, så jag antar att jag har gjort något fel någonstans. Jag har som sagt inte läst kemi 2 än.
Senast redigerat av 220u (2016-01-18 08:55)
- amandagustafsson
- Medlem
Okej, det låter ju som om du tänkt rätt i alla fall! Kanske jag kan få en början på det ![]()
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Boken har rätt. Problemet med @220u:s lösning är att bildningsentalpin inte kan bestämmas exakt på det där sättet, även om det ibland är en hyfsat bra uppskattning. Entalpin inkluderar alla typer av energier som finns i ett system, t ex tryck-volym-arbete som sker vid gasreaktioner, ändringar i olika typer av bindningsenergier osv. Det exakta värdet måste man bestämma experimentellt och värdena för de allra vanligaste ämnena finns ofta listade i tabeller (kanske har du någon sån i din bok?). Enligt Wikipedia så frigörs det 285,8 kJ när 1 mol vatten bildas. Om du använder det värdet i @220:s uppställning på slutet så får du rätt svar ![]()
Senast redigerat av Teraeagle (2016-01-18 10:44)
Kemiteknolog och metallurg
- amandagustafsson
- Medlem
Okej, tack så mycket! Det ska jag testa ![]()