Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Gymnasieelever: Testa på att tävla i vetenskap!

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Gymnasieelever: Testa på att tävla i vetenskap!

Har funderat ett tag på att göra en liten spinoff till tråden om sommarforskarskolor med fokus på vetenskapstävlingar.

Precis som sommarforskarskolor är vetenskapstävlingar nämligen ett alldeles utmärkt sätt att som vetenskapsintresserad gymnasieelev dels få prova på spännande och utmanande problem, och dels få kontakt med andra elever från hela Sverige med liknande intressen. Jag misstänker att det finns en och annan person med sådana intressen här inne, och även folk som har syskon eller vänner som kan tänkas vara intresserade.

Jag har själv tävlat i kemitävlingen kemiolympiaden både på nationell och internationell nivå och har fått otroligt mycket inspiration, upplevelser och kontakter genom de tävlingarna -- och allt det trevliga hoppas jag så klart att fler ska få chansen att vara med om!

Hur går det till att tävla i vetenskap?
De flesta tävlingar går till som så att man anmäler sig genom sin skola, och sedan skriver ett kvalprov under skoltid. Provet består av problemlösningsuppgifter inom tävlingens ämne, ofta med viss inriktning på spännande och verkliga tillämpningar av ämnet. De enda förkunskaper man behöver är det som gås igenom i gymnasiekurserna, men uppgifterna brukar ändå innebära riktiga utmaningar redan på kvalet. Vem som helst får skriva kvalprovet, och det är gratis, och är man bara intresserad av ämnet brukar det vara rätt skojigt (även om det inte går så bra; jag misslyckades totalt på fysik-kvalet, men det var ett väldigt kul och inspirerande prov ändå!).

De som skriver bäst resultat på kvalprovet går vidare och får delta i Sverigefinalen. Tyckte man problemen var roliga på kvalet kommer man antagligen älska finalproblemen, men det bästa av allt med att ta sig till final är att man får träffa de andra finalisterna IRL och får en chans att ha roligt och knyta kontakter med folk med samma intressen som en själv.

Och ännu ett snäpp roligare blir det för de som lyckas bäst i finalen. De flesta tävlingar har nämligen en internationell motsvarighet som segrarna i den svenska finalen får åka på. De resorna brukar bli en helt fantastiska och förstås innebära ännu fler utmanande problem och ännu fler nya bekantskaper.

Vem är vetenskapstävlingar för?
Egentligen alla gymnasieelever (finns vissa tävlingar på högstadie- och universitetsnivå också) som tycker naturvetenskap/matematik är spännande. Alla stegen från kvalet till den internationella tävlingen är roliga, så oavsett hur långt man tror man kommer kunna gå är det värt att prova. Om jag hade fått gå om gymnasiet hade jag lätt varit med i så gott som alla de stora kvaltävlingarna, även om jag nog inte hade kunnat komma så långt mer än i kemin.

Länkar
Jag och några andra vetenskapstävlare driver hemsidan Vetenskapstävlingar.se där vi har sammanställt information om alla de stora vetenskapliga tävlingarna för gymnasiet samt en del tävlingar för högstadiet. Där finns länkar till respektive tävlings egen hemsida, samt lite intervjuer och annat intressant.

Direktlänkar till de tävlingar jag genom mig själv eller bekanta vet är riktigt trevliga:

Kemolympiaden
Skolornas matematiktävling (sista anmälningsdag nu på onsdagen den 16 september!)
Lingolympiaden (lingvistik och logik, här får man träffa folk från andra skolor IRL redan på kvalet!)
Wallenbergs fysikpris
Programmeringsolympiaden

Dessutom finns det två andra tävlingar där fokus ligger mer på vetenskaplig metodik än teoretisk problemlösning:

IYPT som är en tävling där man i lag experimentellt löser öppna fysikproblem som ofta går ut på att undersöka något riktigt ballt fysikfenomen (till exempel detta) under terminens gång och sedan presenterar och försvarar sina lösningar inför de andra lagen i ett slags duell-format. Kanske är den tävling jag ångrar mest att jag inte deltog i. Även här finns en internationell tävling.

Utställningen unga forskare som går ut på att kora de bästa gymnasiearbetena. Ett utmärkt sätt att nå ut med sitt gymnasiearbete till fler, och en alldeles ypperlig möjlighet att lära känna andra gymnasieelever med olika vetenskapsintressen. Priserna består av stipendier av olika slag, ofta resestipendier till någon internationell utställning eller någon forskarskola.

Slutligen
Ställ gärna frågor här eller via PM, och om det finns fler användare med personliga erfarenheter från vetenskapstävlingar på någon nivå så är det förstås bara att fylla på med egna tips, berättelser och länkar.

Senast redigerat av oggih (2016-01-31 06:17)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: Gymnasieelever: Testa på att tävla i vetenskap!

Nyligen startades föreningen Ung vetenskapssport, som anordnar diverse egna tävlingar (exv. månadens problem i matematik och programmering), och träningsläger.

Kan även påminna om att det snart (den 18 januari) är dags att anmäla sig till kvalet i Wallenbergs fysikpris 2016. Snacka med din lärare om du vill vara med!

Senast redigerat av oggih (2016-01-12 02:21)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Sidfot