Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Vad tycker ni att detta ska bli för betyg?

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

Vad tycker ni att detta ska bli för betyg?

Hej!
Snart ska betygen sättas och så här ser det ut för mig i kemin sedan sjuan: A, A, C, B, B.
Min lärare tänker sätta ett C på mig. Är det rättvist?
Eller vilket betyg borde man fått om det var A, A, C, C, B ?

Tack för svar!

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Vad tycker ni att detta ska bli för betyg?

Menar du att dessa är terminsbetyg sedan 7:an? A första terminen i sjuan, A andra terminen i 7:am C första terminen i 8:an eller något sådant?

I så fall spelar det ingen roll vad du fått tidigare terminer för det betyg du fått nu. Har man haft A i 7:an och sedan inte löst en enda fråga på ett prov i 8:an så får man F i 8:an.

Man förväntas ju hela tiden lära sig nya saker och det är mot dessa ökande kunskapskrav som varje nytt betyg sätts. Lyckas man inte visa att man uppfyllt de nya kunskapskraven så sänks ens betyg.

Det är naturligtvis trist men det innebär också att du med hårt arbete kan förbättra dina betyg sista läsåret utan att dras ner av medelvärdet av ens tidigare betyg. Vore ju oskysst om en person som haft C alla terminer fram til 9:an då hen verkligen tar ansvar och gör bra ifrån sig inte ska få höja sig till A i slutbetyg.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

BengtPedia
Medlem

Registrerad: 2015-12-03

Det borde bli ett B tycker faktigt Bengt

naturvetenskap00
Medlem

SeriousSquid skrev:

Menar du att dessa är terminsbetyg sedan 7:an? A första terminen i sjuan, A andra terminen i 7:am C första terminen i 8:an eller något sådant?

I så fall spelar det ingen roll vad du fått tidigare terminer för det betyg du fått nu. Har man haft A i 7:an och sedan inte löst en enda fråga på ett prov i 8:an så får man F i 8:an.

Man förväntas ju hela tiden lära sig nya saker och det är mot dessa ökande kunskapskrav som varje nytt betyg sätts. Lyckas man inte visa att man uppfyllt de nya kunskapskraven så sänks ens betyg.

Det är naturligtvis trist men det innebär också att du med hårt arbete kan förbättra dina betyg sista läsåret utan att dras ner av medelvärdet av ens tidigare betyg. Vore ju oskysst om en person som haft C alla terminer fram til 9:an då hen verkligen tar ansvar och gör bra ifrån sig inte ska få höja sig till A i slutbetyg.

Hej!
Japp, två prov i varje NO-ämne per år (plus uppsatser med mera som inte räknas in i betyget). Så du tycker att jag ska ha B. Eller har jag missuppfattat dig smile ?
Det är sant, och sedan verkar ju lärarna ha en "tendens" att inte höja "för mycket", eftersom det nya betygssystemet är relativt nytt.
Jag förstår precis vad du säger, men problemet är att vår lärare är så snål med betygen... Ett exempel var på ett kemi-prov som handlade om atomens uppbyggnad m.m. Så var det en fråga på provet om att det finns "en enda atom som inte har en neutron i sig, varför". Svarade då att det var väteatomen, att den hade endast en proton. Neutroner finns ju i atomer för att hindra repellering, alltså att partiklar med lika laddningar (flera protoner som har plusladdning) stöter ifrån varandra. Eftersom det är bara en proton i väteatomen så kan den ju inte stöta bort  sig, eftersom det finns inga fler positivt laddade partiklar i den atomen.
Och då kommer läraren (och sänker mitt A till ett B) med motiveringen att jag borde skrivit att neutroner dock inte alltid håller ihop atomen, eftersom de kan vara ostabila i alla fall. OCH? Det har ju ingenting med frågan att göra, och i vanliga fall när jag skriver extra fakta så sänker läraren mig för att jag skrivit "orelevant" fakta....
Vet inte vad jag ska ta mig till :(och då har jag ändå fått alla rätt på provet med alla möjliga E- C- och A-poäng, förutom för den ovan som var en A-fråga).

naturvetenskap00
Medlem

BengtPedia skrev:

Det borde bli ett B tycker faktigt Bengt

Hej! Välkommen till Pluggakuten!
Får man fråga varför Bengt tycker det tongue ?

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

B tycker jag. Du har uppvisat kunskaper för A-nivå att uppnå ett B

Sista året på Teknikprogrammet smile

anirbas
Medlem

Registrerad: 2015-09-25

TeknikPöjke skrev:

B tycker jag. Du har uppvisat kunskaper för A-nivå att uppnå ett B

Jag håller definitivt med!

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Om det är så att betygen du har skrivit är de betyg du har fått på tidigare kurser så är det ju precis som SeriousSquid säger. Vilket betyg du får i en kurs ska inte påverkas av vad du har fått för betyg på andra kurser, även om de är inom samma område. Läser man kurs x så betygsätts man ju utifrån hur väl man har gjort det som krävs i kurs x, inte hur duktig man var på någon tidigare kurs.

Betyget man får på en kurs är inte menat att säga hur duktig man är på ämnet i allmänhet utan hur väl man har genomfört just de moment som ingår i den kursen. Det vore ju orättvist om t.ex. två elever gjorde ett precis lika bra jobb i en mattekurs men den ena fick högre betyg för att hen hade lyckats bättre på en tidigare kurs de hade.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

naturvetenskap00
Medlem

Det blev ett B i betyg!

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

naturvetenskap00 skrev:

Det blev ett B i betyg!

Nice! smile

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Sidfot