Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Betyget

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Betyget

Hej:

Fick nyss mitt engelskabetyg, men blev inte helt nöjd. Det var ganska okej, men jag satsar på A. När jag frågade varför jag fick det sa min lärare att jag är bra på det svåra, som ordförådet. Men jag behöver ett bättre flyt i språket både muntligt och skriftligt.
Jag vänder mig därför till er, då jag snart börjar 9:an vill jag ha ett betyg som jag blir nöjd med.
Jag behäver alltså hjälp med att få bättre flyt i det engelska språket.
Blir väldigt tacksam för förslag, hur ska jag öva?
Jag är redo att jobbla lite under jullovet, men VAD ska jag göra och HUR länge. Väldigt tacksam för hjälp!

PS: Detta inlägg är för att höja betyget, men i ämnet engelska. Vet inte riktigt vart den passar mest, därför ber jag någon moderator att flytat på den, om jag lagt den på fel plats.

Tråd flyttad från Engelska till Grundskolan av moderator. /statement

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: Betyget

Kolla på engelska youtubers/ kolla på filmer utan svensk subtitel. Om du hör språket varje dag blir du bra på språket. Många som spelar datorspel har bra betyg i engelska, för de är i kontakt med engelska konstant

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Den muntliga delen kan förbättras om du pratar mer. Prata lite med dig själv framför spegeln. Eller kan du prata med andra människor när du spelar spel, typ CSGO. (Enda spelet där jag vet man kan snacka direkt i gamet på PC.)

Den skriftliga delen kan förbättras om du skriver texter och kanske ber någon hemma eller någon kompis att rätta och kolla stavning.

Sista året på Teknikprogrammet smile

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Att spela spel hjälper en hel del. För hör folk inte dig får du säga om, och oftast tycker du att det är så pinsamt att den andre sa "whaat?" så du kommer ihåg dina misstag, och gör de aldrig igen. Engelskaläraren kanske inte vill/orkar peka ut alla fel du gör utan försöker fundera på vad du ville säga i hjärnan, men så gör inte dina medspelare kan jag säga. Ett annat tips är att tänka på engelska, gå runt och fundera på hur fula alla i din omgivning är och tillslut blir du van och kan prata engelska. Alternativt kan du ha med dig en liten bok där du skriver hur fula alla är, alternativt till det är att du skriver hur fula alla är när du är hemma. Har du syskon i ganska-bra-på-engelska-åldern kan du öva med denne och diskutera random bilder på människor (hur fula de är, alltså) på datorn.

Senast redigerat av Qetsiyah (2015-12-10 21:34)

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

PluggaSmart
Medlem

OK, tack så väldigt mycket alla, för ert bidrag. Men har ni tips på hemidor där man exempelvis kan lysna på engelska, går i 8:an så den nivån och uppåt vore bra.

EDIT: Om jag skriver engelska texter, kan jag posta de, typ på den här tråden för lite feedback?

Senast redigerat av ali135 (2015-12-10 22:11)

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

ali135 skrev:

OK, tack så väldigt mycket alla, för ert bidrag. Men har ni tips på hemidor där man exempelvis kan lysna på engelska, går i 8:an så den nivån och uppåt vore bra.

EDIT: Om jag skriver engelska texter, kan jag posta de, typ på den här tråden för lite feedback?

http://www.newsinlevels.com/ är en jätte bra sida!!!!

Sista året på Teknikprogrammet smile

PluggaSmart
Medlem

Tack, jag har använnt den tidigare, men håller med dig om att det är en bra hemsida.Tycker dock att videorna kan vara lite korta.
Andra tips på hemsidor eller på hur jag kan förbättra mig är välkomna!

Qetsiyah
Medlem

Skriv här så läser jag de, är de långa kan jag betygsätta de också.

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

PluggaSmart
Medlem

Tack så mycket, upskattar verkligen det. Det lär dock ta ett tag innan jag kommer igång med första texten, då jag har många läxor. Men lägger upp den så fort jag blir klar.

Qetsiyah
Medlem

Lyssna på engelska behöver du inte någon hemsida till, det är tråkigt för dig eftersom du vet att jag gör detta för betygets skull. Gå till youtube, hitta något kul, och titta!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Om du är typ skitambitiös, börja kolla på khan academy i matematik eller någonting.

Vilket område har ni prov på i matematiken härnäst?

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

PluggaSmart
Medlem

Potenser

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

Min engelska-lärare tipsade mig om att lyssna på podcasts. Sedan är det bra om du bara försöker bara helt "random" prata engelska för dig själv. Låter ganska dumt, men det fungerar! Försök att lyssna på hur du låter, bara prata för dig själv om hur din dag varit eller liknande.

PluggaSmart
Medlem

OK, tack.
Det är väldigt smart, som du säger, man vet då vad man ska förbättra. Typ vad som låter konstikgt eller otydligt.

Senast redigerat av ali135 (2015-12-10 22:41)

Sidfot