Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7]Problem med att lära in.

linneakristensson
Medlem

Registrerad: 2015-11-18

[ÅK 7]Problem med att lära in.

Hej, jag går i sjuan och har problem med mattematik. Jag är bra på andra ämnen, men matten går inte alls. Jag förstår inte varför. När vi jobbar i boken går allting hyffsatt bra, och jag kan ju sakerna. Men på provet går det bara utför, kan nästan inga C - A frågor. Även om jag jobbar röd kurs. Jag går också på elevens val matte för att kunna bli bättre, men det går inte alls. Jag brukar också glömma enkla saker som 1000 ml är en liter och att 1 mil är 10 kilometer, det kan ibland bli så att jag tror att 1 mil är 100 km. Det jag behöver hjälp med är då hur jag ska kunna lära mig på ett bra sätt och inte alltid hamna på precis godkänt varje gång utan lite högre. Jag vill inte ha A i matte, för det vet jag inte kommer gå. Men om tex ett prov har 24 poäng totalt, och minst är 10, så vill jag inte hamna på 10-11. Utan kanske 15. Jag vill kunna bra strategier hur man lär sig och kommer ihåg!
Tipsa om era strategier, så hade jag varit super glad.
Från en tjej som känner att hon snart kommer flippa ut om hon knappt klarar matte provet.

Tråd flyttad till Grundskolan av moderator. /statement

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Re: [ÅK 7]Problem med att lära in.

För det första, chilla, du går i sjuan. Min lärare brukade säga "låt informationen sjunka in...". Är det rabbel-kunskaperna du inte kan banka in eller är problemlösing svårt? Både och?

Hej och välkommen till forumet förresten! Såg precis att det där var ditt första inlägg.

Senast redigerat av Qetsiyah (2015-11-18 21:01)

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Guardian95
Medlem

Registrerad: 2015-05-28

Om det ger dig något stöd vill jag bara säga att många av mina klasskamrater i gymnasiet som är bäst i matte var inte särskilt bra i grundskolan. Det tar tid, ett problem, ett kapitel i taget. Tänk också på att använda sidor så som matteboken.se - Länk: http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Välkommen till PluggAkuten!

Det verkar som att nervositet kan ligga bakom dina misslyckade matematikprov.

Mitt förslag är att du löser matematikuppgifter under tidspress hemma; använd till exempel en ägg-klocka som ringer ljudligt när tiden är ute. Till en början kommer du inte hinna lösa många uppgifter under tidspress, men ju mer du vänjer dig vid tidspressen (hemma) desto lättare kommer det att bli att lösa matteuppgifter.

När det sedan är skarpt läge i skolan kommer du att vara van vid tidspressen och kan fokusera på matematikuppgifterna i lugn och ro.

Sidfot