Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Beroende av skolan och plugg

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

Beroende av skolan och plugg

Hej!
Jag går sista året i grundskolan och har börjat inse att jag har gått och blivit beroende av skolan. Jag älskar lektionerna och allt plugg och ÄLSKAR att plugga.  Jag älskar att sitta på håltimmarna och plugga eller att sitta inne i mattesalen och se på genomgångarna, då trivs jag som fisken i vattnet.

Mitt favoritämne är och har alltid varit matte, ett ämne som jag har väldigt lätt för. I mattesalen är jag bäst och mitt självförtroende är över öronen, och det är en av anledningarna till att jag älskar matte så mycket.  Jag känner mig ofta vilsen och vet inte vad jag ska göra utanför skolan. Det känns som att jag slösar bort helgerna eftersom att det enda jag vill är att sova igenom dem så att det blir måndag igen.

Jag älskar skolan eftersom att det är ett så tydligt schema och jag får tydliga uppgifter medan på helgerna när jag får göra vad jag vill så mår jag ofta dåligt eftersom att jag känner att jag BORDE göra något vettigt, när allt vettigt och roligt jag kan komma på är att åka till skolan.

Men det absolut bästa är när man får tillbaka ett prov som det gick bra på, eftersom att jag då alltid känner mig så duktig och får bekräftelse. Jag trivs inte med att umgås med kompisar utan har alltid trivts bäst ensam. Jag har känt att jag har blivit så inne i skolan eftersom att det är det enda tillfället då jag är "bättre" än mina jämnåriga. När de får mer saker, har mer pengar och kompisar än mig så stärks mitt band till skolan ännu mer eftersom att det har blivit min "livlina" att klänga på. Jag mår ju som bäst när jag sitter på lektionerna och det är där jag har så stort självförtroende.

Finns det någon mer än mig som känner/har känt såhär? Vad ska jag göra? Jag vill börja uppskatta livet utanför skolan mer! Jag vill kunna längta till helgen precis som alla andra! Jag känner mig som en drogmissbrukare när jag sitter på fredagskvällar och pluggar gymnasiets matte...

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: Beroende av skolan och plugg

Känns som du är ganska ensam om det här. Skolan är en pina enligt mig iallafall!

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Ser du detta som ett problem...? Det kommer väl gynna din framtid antar jag? tongue

Jag har inga drömmar, endast mål.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Jag är inget jättefan av skolan (jag känner alltid att jag inte riktigt passar in), men jag har alltid älskat att lära mig saker. Mitt tips är att du försöker frigöra dig lite grann från skolan, om det av någon anledning börjar gå dåligt riskerar du annars att ge upp helt, även om det är bra att du tycker om skolan. Om du har några bra kompisar och intressen utanför skolan (de måste inte vara intressen som inte täcks i skolan, ditt intresse för matte är ett bra intresse) så spelar det ingen större roll att du inte verkar vara übersocial så länge du mår bra. Vissa trivs bra med 25 kompisar, andra trivs med några få och det är inget fel på någon av dem.

SlideruleCurta
Medlem

Registrerad: 2014-05-24

Har du provat några andra, kanske inte så självklara sysslor, eller undersökt intressen du kanske inte trodde hade? Lira gitarr, springa i skogen, skriva dikter, recensera filmer, skriva blogg, måla eller ta fotografier, bygga saker*, arrangera soppkök åt hemlösa, volontärarbeta i olika projekt?

Det finns hur många saker som helst att göra, men jag tror att stimulera sin konstnärliga ådra och att hjälpa andra mindre lyckligt lottade kan vara det mest frigörande och stimulerande.

*Jag vet ingenting om att bygga saker, så det blev lite vagt med mening. Någon kanske kan fylla i.

Naturvetenskap98
Medlem

Registrerad: 2015-01-01

Du är inte ensam, känner precis som dig. Jag älskar skolan, och har alltid gjort det. När jag gick på dagis grät jag för att jag ville gå i skolan. Minns när jag var 5 år gammal och ville läsa böcker, blev jätte ledsen över att jag inte kunde det. Min pappa försökte lära mig alfabetet, men jag hade svårt för det.

När jag började skolan var jag väldigt disciplinerad, jag pratade inte under lektionerna och arbetade hårt. Om vi fick läxor, gjorde jag dem första dagen. Dock är jag inte så här längre, brukar oftast låta allt till sista minut, hahah.

Skolan är allt för mig, men jag låter den aldrig ta för mycket tid av min fritid. Det finns gränser, man måste också gå ut och umgås med vänner ibland. Vad är livet annars? Vi är inga robotar som ska sitta hemma och plugga 24/7. Försök därför ibland att göra annat än att bara tänka på skolan, titta på serier, utöva någon sport, spendera tid med familjen eller gymma.

turpin
Medlem

Tack för era tankar och tips! Måste börja fylla mina helger med vettiga saker att se fram mot, annars blir det lätt att de bara "försvinner" och blir fruktansvärt tråkiga! Skönt att höra att jag inte heller är ensam!! smile

parveln
Medlem

Registrerad: 2012-09-13

Ett förslag skulle kunna vara att börja spela schack i en klubb. En mycket rolig sport.

From each according to his ability, to each according to his need.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

turpin skrev:

Tack för era tankar och tips! Måste börja fylla mina helger med vettiga saker att se fram mot, annars blir det lätt att de bara "försvinner" och blir fruktansvärt tråkiga! Skönt att höra att jag inte heller är ensam!! smile

Skolan är inte "ovettig", men det kanske skulle vara bra om du skaffade något intresse utanför skolan men det innebär ju inte att du måste glömma bort skolan helt. Lycka till! smile

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Shit, jag känner precis samma sak! Fast jag gillar helgerna och NO också. Vi borde fan bli bästisar. Jag är ett år yngre än dig förresten. Gillar du Numberphile? Åh vad jag hatar min mattebok, ett kapitel hette grafer och funktioner, jag bläddrade frenetiskt dit och trodde att det skulle stå f(x)=c-1 och sånt där, men nä, samma gamla skräp från sjuan med x=5y, hur ska grafen se ut? Man får en sådan ruuuuush av svårare matteuppgifter eller hur!? Hjärnan blir så stimulerad och helt insugen i uppgiftens värld, och när man är klar och tar sig ur världen och bara kastar pennan på en kudde och sträcker på sig... Mmmmmm vilken upplevelse. Samma sak med proven, att få slå sina klasskamrater med sitt rättade prov varje vecka, vilken rush. Lär mig något jätteavancerat du fått turen att lära dig innan mig!

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

turpin
Medlem

Qetsiyah skrev:

Shit, jag känner precis samma sak! Fast jag gillar helgerna och NO också. Vi borde fan bli bästisar. Jag är ett år yngre än dig förresten. Gillar du Numberphile? Åh vad jag hatar min mattebok, ett kapitel hette grafer och funktioner, jag bläddrade frenetiskt dit och trodde att det skulle stå f(x)=c-1 och sånt där, men nä, samma gamla skräp från sjuan med x=5y, hur ska grafen se ut? Man får en sådan ruuuuush av svårare matteuppgifter eller hur!? Hjärnan blir så stimulerad och helt insugen i uppgiftens värld, och när man är klar och tar sig ur världen och bara kastar pennan på en kudde och sträcker på sig... Mmmmmm vilken upplevelse. Samma sak med proven, att få slå sina klasskamrater med sitt rättade prov varje vecka, vilken rush. Lär mig något jätteavancerat du fått turen att lära dig innan mig!

Hallå där, existerar verkligen människor som dig?? Allt som du precis tog upp låter precis som mig, den enda skillnaden mellan oss skulle nog vara att du lyckades sätta ord på mina känslor!

Men jag har aldrig hört talas om Numberphile, vad är det? Berätttaaaaa. Vi får ta och diskutera matte tillsammans tycker jag, så skicka ett pm till mig om det finns någon sådan funktion här smile

milkcat
Medlem

Registrerad: 2015-05-28

Jag kände det samma när jag gick på grundskolan. Nu går jag på naturnatur och det känns som att jag är den enda som gillar att göra uppgifterna samma dag som jag får dem och att det är bara jag som längtar till när skolan ska börja.

Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

motorboyxx
Medlem

Registrerad: 2013-11-08

Likt en del andra här så tycker jag också om att lära mig saker. I 9:an tyckte jag att skolan var väldigt rolig, jag var intresserad av att lära mig saker. Efter 9:an började jag naturnatur vilket var en enorm skillnad. Studietakten är mycket högre och man lär sig så mycket mer på kortare tid. Min uppfattning är att om man tycker om att ha det så trivs man som fisken i vatten. Dock kan jag känna att intresset för skolan blir mindre ju mer man har att göra. Har man prov varje vecka känns det inte så kul längre att plugga många timmar i veckan vecka efter vecka. Då är det lätt att man blir skoltrött.

"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein

Sidfot