Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 9] Tips snälla

Pluggakutenny
Medlem

Registrerad: 2015-05-13

[ÅK 9] Tips snälla

Hej har ni något tips på hur man kan få bra betyg på proven? Får nästan alltid alla rätt på läxor,diagnoser men just själva proven blir så stressande. kanske är det tidspress, men varför brukar boken ha mer simpla uppgifter sen på provet blir allt mycket svårare.. Provet omfattar en A del typ 10 uppgifter (B del 10 medelsvåra uppgifter de 3 sista är alltid svårast). Vill få A i matte men det känns nästan för svårt hade jag lagt lika mycket tid på tex fysik som jag har gjort i matten, hade jag fått A. Men just matte är ett C och pluggar nästan varje dag. sad Boken har typ aldrig problemlösning på högnivå mest bara vanliga tal. Röd/svart kurs kräver lite extra tänk.

Tråd flyttad från Grundskolematematik till Grundskolan av moderator. /statement

Senast redigerat av Pluggakutenny (2015-09-24 18:52)

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Re: [ÅK 9] Tips snälla

Du får försöka öva mer på de uppgifter du tycker är svåra. Lägg upp ett exempel i forumet och fråga!

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Det spelar ingen roll hur mycket du pluggar matte, det ända som gäller är om du förstår eller inte. Ställ mycket frågor på lektionerna, var kritisk för olika teorier och lösningsmetoder så kommer du nog förstå förr eller senare.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Skriv bokstavligen vad du tänker på de svåra uppgifterna. Blir det fel, sudda inte, ta en röd penna och stryk under där du gjorde/tänkte fel och säg "nu börjar jag om". Var koncentrerad. Läs frågan om och om igen, speciellt meningen där den faktiska frågan är. Håll reda på vad du vet och vad du inte vet. Vad behöver du veta för att räkna ut det du inte vet? Tänk på pappret, skriv ner tankarna. Läraren kan varken säga "nä, orkar inte läsa" eller "här tänkte du helt fel, avdrag!". Oftast är inte ens ett rätt svar viktigt. Läraren vill veta hur mycket du kan och hur bra du är på att använda det du kan. Är frågan 1+1=? Och du säger att 1+2=3 så blir läraren ändå glad men klagar över hur onogrann du är. Gå till biblioteket och låna en gymnasiebok och lös de svåraste frågorna där wink

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Sidfot