Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Sidor: 1
- Forum
- » Gymnasiematematik
- » [MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln
[MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln
- 3,1415926535
- Medlem
- Registrerad: 2007-06-03
[MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln
Hej!
Jag ska alltså försöka förenkla uttrycket. Jag delade upp det först så att det blev en kvadrat på ena faktorn inom parentes. Då kan jag använda kvadreringsregeln. Men sedan blev jag osäker på hur det ska summeras. Vad är kriterierna för att lägga ihop termer här? De ska ha samma gradtal och samma variabler eller?
Är alltså
samma tal som
?
Och är
samma tal som
?
Jag fick det till:
Men är inte det fel då? Jag har inget facit att kontrollera mot.
Senast redigerat av 3,1415926535 (2015-10-20 10:34)
- 3,1415926535
- Medlem
Re: [MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln
- Skaft
- Moderator
- Registrerad: 2009-01-02
Nej, där blir det lite galet. Det kan vara lättare att se om du "delar upp" exponenterna:
Dessa är de fyra typer av termer du har. Det är alltså vilka "variabelfaktorer" som ingår i varje term som avgör vilken typ det är. Viktigt är att ordningen på faktorerna inte spelar någon roll, precis som att 5*4 och 4*5 är samma sak. Så och
läggs i samma hög, båda innehåller ju två x och ett h. 2:an kan du tolka som ett antal, så först har du en "x^2h" och sen har du två till. Totalt:
.
Hängde du med?
We don't have bodies, we are bodies.
- 3,1415926535
- Medlem
Okej, det här var faktiskt lite knepigt. Men jag tror att jag har lyckats denna gång. Det blev många termer och variabler och gradtal att hålla reda på. Men värre blir det nog om man inte använder kvadreringsregeln.
Men det är en sak jag undrar över. I vilken ordning skriver man ut termerna i svaret när det är ett myller av variabler och gradtal och så vidare? Jag försökte gruppera dem efter gradtalet. Jag skrev därför alla med 3 i exponenten först.
Senast redigerat av 3,1415926535 (2015-10-20 15:39)
Sidor: 1
- Forum
- » Gymnasiematematik
- » [MA 3/C] Förenkla ett uttryck upphöjt till tre med kvadreringsregeln