Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Jag vill tå om 9an, får jag det?

Cammyyy
Medlem

Registrerad: 2015-07-04

Jag vill tå om 9an, får jag det?

Hej!
Jag är en tjej på 16 år och nu skulle jag gå till gymnasium. Några dagar sen fick jag veta att jag är inte behörig till någon högskoleförberedelse gymnasium. Jag ville verkligen gå mot samsam eller sam-bet MEN jag fick F i samhällskunskap, idrott och musik. Den sista året i 9:an var jag borta väldigt mycket men jag var säker att jag klarar av 9:an och går till den gymnasiet jag vill och samhälls programet.
Jag var inte borta ifrån skolan pga skolk eller att jag struntade att gå i skolan. Jag verkligen vill ha bra jobb och klara av gymnasiet men jag vill inte gå introduktionsprogram för att jag vet att jag är värt mer och kan mer samt klarar av mer än det.
Jag var borta från skolan ca 50-60% men ändå fick C i de flesta ämnena och 3F och jag har ambitioner att plugga och studera vidare. Jag var borta pga depression. Det hade hänt mig mycket under senaste år och när hag växte upp och detta påverkade mig mest de senaste åren. I 6 började jag gå till kurator och fortsatte gå till henne tills 9:an slutar, och det gjorde jag men det var för litet, pga depressionen och självskadelse behövde jag mer specielt och "bättre hjälp" då gick jag nästan hela skolåret ( i 9an) till BuP ( barn och ungdompsykiatrin) och jag dka fortsätta efter sommarlovet.

Då min frågan är det möjligt att jag får gå on 9;an, eller får jag med undantagen gå samsam/sam-bet även om jag saknar betyg i samhällskunskap? Hur ska jag göra nu?  ? Helst i en annan skola där jag gick i förre eftersom jag var absolut intr nöjd med den.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Jag vill tå om 9an, får jag det?

Det var verkligen tråkigt att du behövt brottas med det : ( .
Dock är det svårt att få gå om årskurser i grundskolan eftersom det är tänkt att man ska slussas framåt varje år oavsett hur det går och när du väl har fått slutbetyg är det i praktiken omöjligt eftersom systemet anser att du är klar.

Dina alternativ är således att gå något gymnasieprogram men jag råder dig att kontakta någon studievägledare eller se om du kan hitta ett forum med fler studievägledare för jag, och förmodligen andra, har svårt att ge dig konkreta råd nu när du befinner dig i en ganska udda situationen där du egentligen har behörighet till de flesta program förutom just det du vill ha så när som på en ett enda betyg. Jag kan inte på rak arm säga vilket som är det enklaste sättet att adressera det. Introduktionsprogrammet är främst tänkt för de som saknar behörighet genom att ha fått underkänt i kärnämnena matte svenska engelska eller har fler än 5 underkända betyg även om det kanske tar in andra fall också i praktiken.

Vad som händer nu beror också på vad du har sökt till kommande termin och huruvida du kommit in på något. Om du inte har gjort det, just av det här behörighetsskälet, kan det fortfarande gå att hitta någon studieplats med sen anmälan eller för att elever hoppar av men det är nog bra att hitta någon konkret som kan se över dina alternativ i just ditt närområde.

Senast redigerat av SeriousSquid (2015-07-04 14:10)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

De flesta kom-vux har just samhällskunskap som ämne de undervisar i på gymnasienivå. Det kan finnas en möjlighet att gå genom kom-vux och försöka tentera av ämnet den vägen om det finns lärare som är behöriga att undervisa i ämnet på grundskolenivå. Om kom-vux är intresserade av det. Räkna ändå med en avgift på runt 500:-

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sonny Crockett
Medlem

Registrerad: 2015-08-08

Låter som att du ändå får går ett introduktionsprogram, tyvärr. Men du har i och med det en andra chans att visa  framfötter på gymnasiet och gå ut med toppbetyg. Lita på dig själv så går det nog ska du se!

Med vänliga hälsningar,
Sonny Crockett.

" People never change, they only get old "

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

På skolverkets hemsida finner jag följande text, som tycks ge dig stöd för att gå om årskurs 9.

Skolplikt och rätt till utbildning: Elever som inte uppnått de lägsta kunskapskraven
En elev som inte har uppnått de lägsta kunskapskraven när skolplikten upphör
har rätt att slutföra utbildningen.
Eleven kan också välja att ta steget till gymnasieskolans introduktionsprogram.
Det är eleven som väljer om eleven ska gå kvar i grundskolan eller påbörja en introduktionsutbildning inom gymnasieskolan.

http://www.skolverket.se/regelverk/juri … g-1.126411

Senast redigerat av albiki (2015-08-25 17:45)

Sidfot