Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Att tenta, eller att inte tenta

shadowdance248
Medlem

Registrerad: 2014-11-11

Att tenta, eller att inte tenta

Hej!,
Jag ska börja i nian om några veckor.
Jag har pluggat nu över sommarlovet matte,biologi,samhäll och historia.
Kommer bli klart med alla dessa ämnens första termin, kanske hinner hela nians matte.

Jag ska tenta av första terminen av dessa ämnen och under första terminen av nian, så gör jag klart andra terminens bio/sam/his/matt.

Min fråga är ifall jag ska börja på gymnasiekurser efter detta och få betyg i dem kurserna, eller ifall jag bara ska fördjupa mig i dessa ämnen och förbereda mig inför gymnasiet.

Fördel med att gå på dessa ämnen på gymnasienivå är ju att jag har mindre att göra under gymnasiet, men det blir dock svårare med nians schema.

Tråd flyttad till Grundskolan av moderator. /statement

Tomorrow, you wish you started yesterday.

omnia-nouarum
Medlem

Registrerad: 2015-07-08

Re: Att tenta, eller att inte tenta

AbdullaMehdi skrev:

Hej!,
Jag ska börja i nian om några veckor.
Jag har pluggat nu över sommarlovet matte,biologi,samhäll och historia.
Kommer bli klart med alla dessa ämnens första termin, kanske hinner hela nians matte.

Jag ska tenta av första terminen av dessa ämnen och under första terminen av nian, så gör jag klart andra terminens bio/sam/his/matt.

Varför det? Ser du någon fördel med att - på grundskolenivå - arbeta före alla andra?

Min fråga är ifall jag ska börja på gymnasiekurser efter detta och få betyg i dem kurserna, eller ifall jag bara ska fördjupa mig i dessa ämnen och förbereda mig inför gymnasiet.

Om du känner att du klarar det, så visst. Jag hade inte tentat av kurser, utan bara läst dem på egen hand.

Fördel med att gå på dessa ämnen på gymnasienivå är ju att jag har mindre att göra under gymnasiet, men det blir dock svårare med nians schema.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Huruvida det är praktiskt möjligt att tentera av alla de gymnasiekurserna redan i nian vet jag inte. Matematik är det relativt vanligt att folk tenterar av, men i synnerhet biologi som är ett laborativt ämne, kan jag tänka mig blir svårare.

Jag tenterade själv av ett par matematik- och kemikurser i förväg, men det var medan jag gick på gymnasiet. Det frisatte tid som jag kunde använda till fördjupning och individuell labbundervisning, vilket jag fick ut väldigt mycket av. Men det kom till priset av att jag träffade mina klasskamrater mer sällan, och tappade lite närhet till de som jag inte umgicks med utanför skoltid; man ska inte underskatta den sammanhållning det ger att läsa gemensamma kurser. Med bakgrund av detta är mitt råd att vara försiktig med att tentera av för mycket, i synnerhet under/innan ditt första gymnasieår, där det är särskilt viktigt att vara närvarande för att kunna lära känna dina klasskamrater.

Planerar du göra något särskilt med all tid som frisätts på gymnasiet om du tenterar av berörda gymnasiekurser redan nu?

Senast redigerat av oggih (2015-07-24 20:09)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

shadowdance248
Medlem

oggih skrev:

Jag tenterade av ett par matematik- och kemikurser i förväg under mitt andra år på gymnasiet, vilket frisatte tid som jag kunde använda till fördjupning och labbträning. Jag fick ut väldigt mycket av det, men det kom till priset av att jag träffade mina klasskamrater mer sällan, och tappade lite närheten till de som jag inte umgicks med utanför skoltid. Man ska inte underskatta den sammanhållning det ger att läsa gemensamma kurser och ha gemensamma problem. Med bakgrund av detta är mitt råd att vara försiktig med att tentera av för mycket, i synnerhet under/innan ditt första gymnasieår.

Planerar du göra något särskilt med all tid som frisätts på gymnasiet om du tenterar av berörda gymnasiekurser redan nu?

Jag tänker att, ifall jag tentar lite av gymnasiet, så har jag mindre stress, eller kan plugga mer i dem andra ämnen jag har.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

AbdullaMehdi skrev:

oggih skrev:

Jag tenterade av ett par matematik- och kemikurser i förväg under mitt andra år på gymnasiet, vilket frisatte tid som jag kunde använda till fördjupning och labbträning. Jag fick ut väldigt mycket av det, men det kom till priset av att jag träffade mina klasskamrater mer sällan, och tappade lite närheten till de som jag inte umgicks med utanför skoltid. Man ska inte underskatta den sammanhållning det ger att läsa gemensamma kurser och ha gemensamma problem. Med bakgrund av detta är mitt råd att vara försiktig med att tentera av för mycket, i synnerhet under/innan ditt första gymnasieår.

Jag tänker att, ifall jag tentar lite av gymnasiet, så har jag mindre stress, eller kan plugga mer i dem andra ämnen jag har.

Fast det är en stor risk att göra det, du får inte göra omprov om du inte är nöjd med betyget. Du får bara göra omprov om du får F.

Jag har inga drömmar, endast mål.

shadowdance248
Medlem

Faabz skrev:

AbdullaMehdi skrev:

oggih skrev:

Fast det är en stor risk att göra det, du får inte göra omprov om du inte är nöjd med betyget. Du får bara göra omprov om du får F.

Det är min största rädsla. Men har hört att början av matten inte är svår?.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

AbdullaMehdi skrev:

Faabz skrev:

AbdullaMehdi skrev:

Det är min största rädsla. Men har hört att början av matten inte är svår?.

Ja det är sant, men det betyder inte att du kan få A automatiskt. Om du vill satsa på högsta betyg är det säkrast att bara gå på lektionerna och gör ett slutprov som alla andra.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Vad jag förstår har du inte A i matte på högstadiet ännu. Vilket kommer göra det nästintill omöjligt att få A i en gymnadiekurs i nuläget. Se om dina mattekynskaper mognar nu under 9an. Då kan det bli ett alternativ

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

shadowdance248
Medlem

luft är homogent skrev:

Vad jag förstår har du inte A i matte på högstadiet ännu. Vilket kommer göra det nästintill omöjligt att få A i en gymnadiekurs i nuläget. Se om dina mattekynskaper mognar nu under 9an. Då kan det bli ett alternativ

Jag förstår hur du tänker, men bara 2 elever har A i min årskurs(160 elever).
Jag hade A A A B förra terminen (trodde jag skulle fått C), men läraren sa att han är nästan säker på att jag får A nästa termin.

Sidfot