Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Kan man börja om en klass?

Sekant
Avstängd

Registrerad: 2015-06-19

Kan man börja om en klass?

Jag undrar ifall man kan börja om en klass i grundskolan. Det är inget jag är ute efter utan jag undrar bara rent allmänt om det går i svensk skola. Av egna erfarenheter var det många som gick om tredje klass men annars ser man många omotiverade elever som får godkänt fastän de inte ska få det. Är det till exempel förhör så fick vissa i min klass (i nian) ha boken framför sig för att svara på frågorna. Notera att det endast var de som skolkade, rökte och helt enkelt knappt var i skolan. Nu är det så att jag ofta hör amerikanska föräldrar säga till sina barn att de måste göra sina läxor m.m för att inte börja om en klass. Här i sverige verkar man inte riktigt göra det och jag undrar varför? Absolut löser det inte problemet att man kanske ligger lågt i pisa undersökningar men hade till exempel de 3 personerna från min klass inte gått i samma klass som jag så lovar jag att det hade gjort stor skillnad. Nu har jag inte riktigt googlat utan allt detta är mer saker som jag har upplevt. Vad tycker ni om det?

Tråden flyttad till Grundsklan av statement.

Senast redigerat av Sekant (2015-07-04 19:32)

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Kan man börja om en klass?

I Sverige går man normalt inte om en klass i grundskolan eftersom skolpengen är låg där. Istället trycks de eleverna in i förberedande verksamhet inom gymnasieskolan där det är tänkt att de skall kunna läsa upp betygen tillräckligt mycket för att sedan kunna söka in på ett gymnasieprogram.

Detta helt enkelt eftersom skolpengen är så mycket högre i gymnasieskolan att de finns mängder av ekonomiska resurser att ösa ur där, resurser som helt  saknas i grundskolan.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sekant
Avstängd

Registrerad: 2015-06-19

Jaha så på grund av pengarna så vill man inte behålla eleverna i grundskolan längre än de ska? det vill säga 10 år

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Sekant skrev:

Jaha så på grund av pengarna så vill man inte behålla eleverna i grundskolan längre än de ska? det vill säga 10 år

Den obligatoriska grundskolan är nio år. Förskoleklass är frivilligt.

Och, ja. Jag har vid flera tillfällen haft skoltrötta sextonåringar med urkassa betyg som hellre hade gått om nian än börjat förberedelseklass i gymnasiet. Vi på skolan/skolorna var positiva men kommunen/kommunerna sa nej med hänvisning till att systemet bygger på att elever med kassa betyg skall läsa upp dem i gymnasiets förberedelseklass så att de kan komma in på ett gymnasieprogram. Vilket som helst. Inte nödvändigtvis något de själva egentligen vill gå. Just därför att skolpengen är så mycket högre i gymnasiet. Särskilt i de program som inte är högskoleförberedande.

Senast redigerat av Ingemar (2015-07-05 09:28)

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot