Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Vad är slutbetyget om man har ett A och två B?

yesyouknowme
Medlem

Registrerad: 2014-03-12

Vad är slutbetyget om man har ett A och två B?

Som rubriken säger, har fått i en uppgift i kemi ett A och i två andra har jag fått B. Får jag då B i slutbetyg eller C. Har en nyutbildad lärare som inte vet betygsystemet så bra.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Re: Vad är slutbetyget om man har ett A och två B?

Det är ett självklart B med tanke på att du har övervägande del uppfyllda på A.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Plugghästen123
Medlem

Registrerad: 2014-04-26

A

Nilo1
Avstängd

Registrerad: 2015-03-14

Plugghästen123 skrev:

A

Varför tycker du det ska bli A och man bara har uppnått 1/3  av det betyget? Jag tycker det ska  vara ett B

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Ett B.

Sista året på Teknikprogrammet smile

theunpredictable
Medlem

Registrerad: 2015-03-28

Nilo1 skrev:

Plugghästen123 skrev:

A

Varför tycker du det ska bli A och man bara har uppnått 1/3  av det betyget? Jag tycker det ska  vara ett B

och hur vet du om att det inte är samma kunskapskrav som testats på de 3 uppgifterna då?

Senast redigerat av theunpredictable (2015-05-30 14:58)

Plugghästen123
Medlem

Registrerad: 2014-04-26

För så länge man har B och A men inga C, blir det A. Lärarna i min skola gör så. Dessutom så tittade jag på en video från skolverket där de förklarade hur betygsättning går till, och där sa de att det är läraren som avgör. Betyget i det här fallet kan antingen bli ett A eller ett B, beroende på hur läraren bedömer. Båda betygen är korrekta, men det är läraren som bestämmer vilket det blir. Som jag uppfattar det som har inte skolverket bestämda krav på hur betygsättningen ska gå till. En person som får A på nästa alla uppgifter i ett ämne, och några enstaka C, kan få A i slutbetyg. En annan lärare skulle kanske säga B.

Senast redigerat av Plugghästen123 (2015-05-30 16:34)

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

för att få B måste man ju få C på något kunskapskrav.. just saying.. Fast det kan man visa något annat område säkerligen

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Plugghästen123 skrev:

För så länge man har B och A men inga C, blir det A. Lärarna i min skola gör så.

Fast, då gäller det att alla A mål är uppfyllda. OP säger inte om alla A mål är uppfyllda eller inte.

Jag har inga drömmar, endast mål.

bokslukaren
Medlem

Registrerad: 2008-11-05

yesyouknowme skrev:

Som rubriken säger, har fått i en uppgift i kemi ett A och i två andra har jag fått B. Får jag då B i slutbetyg eller C. Har en nyutbildad lärare som inte vet betygsystemet så bra.

Det är för lite information för att kunna besvara din fråga. Det intressanta är ju vilka av kunskapskraven som du fått A på och vilka du fått C på.

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Beror på vilka kriterier som testats på uppgifterna.

nv/nv

Red12
Medlem

Registrerad: 2015-04-27

bokslukaren skrev:

yesyouknowme skrev:

Det är för lite information för att kunna besvara din fråga. Det intressanta är ju vilka av kunskapskraven som du fått A på och vilka du fått C på.

Egentligen inte. Det ska vara B.

bokslukaren
Medlem

Registrerad: 2008-11-05

Red12 skrev:

bokslukaren skrev:

yesyouknowme skrev:

Nej det är inte säkert men det är den vanligaste missuppfattning av systemet. Jag ger ett exempel så ser du. Om vi säger att det finns tre kunskapskrav i kemi 1. Vi kan kalla dessa 1 2 3.

Uppgift 1 -A
Då måste alla kunskapskrav varit A

Uppgift 2- B
Då måste övervägande del vara A t.ex A på nr 1 och 2 men C på nr 3.

Uppgift 3 -B
Återigen ska övervägande del vara A t.ex. A på 1 och 3 men C på nr 2.

Det resulterar i 3A på nr 1, 2A och 1C på nr 2 och 2A och 1C på nr 3. Detta ger TS kursbetyget A eftersom samtliga kunskapskrav är uppfyllda på A-nivå.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Red12 skrev:

bokslukaren skrev:

yesyouknowme skrev:

nej röd 12 Jag tror inte du kan betygssystemet. Det är för lite information!

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Sidfot