Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Har ni några bra tips inför inlärning inför prov?

Har ni några bra tips inför inlärning inför prov?

cashaoo
Medlem

Registrerad: 2015-01-27

Har ni några bra tips inför inlärning inför prov?

Tja, har ett fysikprov nästa vecka Onsdag. Det är dock inte det jag oroar mig för, mina svar är helt perfekta!

Det jag oroar mig för är att jag inte kommer kunna all fakta utantill. Jag brukar alltid skriva mina svar på frågorna, och sedan läsa dem för att lära sig dem utantill! Det är dock energibrukande, och det värsta av allt är att nästa vecka är en sk "provvecka", matteprov torsdag, Engelskprov i historien fredag, Franskverb (ir, re), musikredovisning onsdag, utöver fysikprovet på Onsdag.

Kan nästan ingenting. På fysiken är det 21 frågor men jag ska också kunna hela kapitlet för att dra generella slutsatser. Matten är jag ganska säker på, men vi fick ny lärare så hur fasen vet man hur hon konstruerar sina prov, hah! Jag kan inte Franskan, eller historien. Jag satsar alltid A, men problemet är hur ska jag lära mig allting!? Det blir ju alltför stressigt alltså! Sedan är problemet: När ska jag börja plugga!??!

Har ni några tips för hur man kan memorera allt i tid? Jag söker svar från gymnasieelver GÄRNA, men också erfarna minneshanterare. Vad har ni för tips?

It’s okay to not know, but it’s not okay to not try!

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: Har ni några bra tips inför inlärning inför prov?

Om du har prov nästa vecka så känns det som att du har skjutit upp pluggandet. Förslagsvis så börjar du plugga nu, på direkten. Och då menar jag verkligen nu.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

cashaoo skrev:

När ska jag börja plugga!??!

Så fort som möjligt. smile

Gör en planering över hur du ska kunna lära in dig allt, börja med det enklaste och framförallt: Det som går in i något annat så att du inte hindrar din inlärning.

Plugga flera gånger under kortare pass istället för att sitta flera timmar i sträck en gång. Tillverka gärna flashcards eller liknande (spendera inte för mycket tid på det estetiska) som du att du kan träna på vägen till skolan och mellan lektioner, gärna i flera ämnen. Be någon förhöra dig på olika fakta.

Fråga alla lärare så fort du inte kan något, skicka ett mail till den berörda läraren och gå gärna och fråga direkt. Hellre att du frågar två gånger än inte alls.

Matte: Plugga mer än du brukar så att du säkert kan sätta A på provet, för att göra ett riktigt bra första intryck på läraren.

Glöm framförallt inte att sova ordentligt, du lär dig inget på att sitta uppe till 3 på natten och repetera, utan gå och lägg dig i skaplig tid. Lycka till med allting, det är inte många veckor kvar, ge inte upp!

cashaoo
Medlem

Eelluuxx skrev:

cashaoo skrev:

När ska jag börja plugga!??!

Så fort som möjligt. smile

Gör en planering över hur du ska kunna lära in dig allt, börja med det enklaste och framförallt: Det som går in i något annat så att du inte hindrar din inlärning.

Plugga flera gånger under kortare pass istället för att sitta flera timmar i sträck en gång. Tillverka gärna flashcards eller liknande (spendera inte för mycket tid på det estetiska) som du att du kan träna på vägen till skolan och mellan lektioner, gärna i flera ämnen. Be någon förhöra dig på olika fakta.

Fråga alla lärare så fort du inte kan något, skicka ett mail till den berörda läraren och gå gärna och fråga direkt. Hellre att du frågar två gånger än inte alls.

Matte: Plugga mer än du brukar så att du säkert kan sätta A på provet, för att göra ett riktigt bra första intryck på läraren.

Glöm framförallt inte att sova ordentligt, du lär dig inget på att sitta uppe till 3 på natten och repetera, utan gå och lägg dig i skaplig tid. Lycka till med allting, det är inte många veckor kvar, ge inte upp!

Tack för ditt svar!

naturvetenskap00
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

cashaoo skrev:

Vad har ni för tips?

Plugga i intervaller. 20 minuter plugg och 5 min paus. Det brukar fungera bra (är ej gymnasieelev, men detta brukar funka bra för mig).

cashaoo
Medlem

naturvetenskap00 skrev:

cashaoo skrev:

Vad har ni för tips?

Plugga i intervaller. 20 minuter plugg och 5 min paus. Det brukar fungera bra (är ej gymnasieelev, men detta brukar funka bra för mig).

Okej, tack!

Khudermosavi
Medlem

Registrerad: 2015-03-18

Plugga i intervaller som Cashaoo säger, fixa ihop även en planering för hur du ska plugga, exempelvis. delar du in arbetsområden i A, B och C som du pluggar en av varje dag. När du börjar plugga, skriv ner 2-3 mål för dagen, alltså saker som du måste lära dig idag. Gå inte upp innan du har uppfyllt alla mål.

• Forum
  •  » Grundskolan
  •  » Har ni några bra tips inför inlärning inför prov?

Sidfot