Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 2/B] Ekvationssystem
- aleximila
- Avstängd
- Registrerad: 2015-03-12
[MA 2/B] Ekvationssystem
Hej på er :-)
helt ny här o fattar inte att jag inte hittat hit innan. Kämpar med min matte 2a för andra och sista gången. Vill så gärna klara den men har inte alls lätt för matematiken och speciellt inte det som ingår i denna matte.
Om det finns någon som är bra på att förklara matematik så man förstår så är jag så tacksam om någon vill mejla eller något med mig.. ni växer nämligen inte på träd.
Är det någon som tex. vill förklara hur man löser ett ekvationssystem så är jag jättetacksam..
Jag har löst ut X och Y från ett koordinatsystem och får att X=3 och Y=2
Nu ska jag ta reda på vilket ekvationssystem detta är och jag förmodar att man använder sig av y=kx+m.
Ska oxå redovisa hur jag går tillväga men om jag nu vet metoden så kanske jag kan komma en bit på vägen..
Finns det någon som vill förklara lite för mig?
/Alexi
- OscarNordin
- Medlem
- Registrerad: 2012-03-10
Re: [MA 2/B] Ekvationssystem
Är inte riktigt med på hur du menar. Om du har fått ut x=3 och y=2 så har du ju löst ekvationssystemet redan.
Anta att du har ett ekvationssystem, exempelvis:
y=x+5
y=2x
Det finns två sätt att lösa denna ekvation, antingen ritar du upp funktionerna i ett koordinatsystem. Alltså du ritar upp y=x+5 och y=2x. Någonstans kommer dessa linjer att skära varandra, där är också lösningen till koordinatsystemet.
Det andra sättet är att lösa algebraiskt och då är metoden att du ska "lösa ut en variabel och sätta in det uttrycket i den andra ekvationen."
Nu har du y=x+5 och du har y=2x. Sätt då y=y, dvs. x+5 = 2x
x+5 = 2x har lösningen x=5. Om x=5 kommer du sedan få att y=10.
Lösningen till ekvationssystemet är då x=5 och y=10
Senast redigerat av OscarNordin (2015-03-17 11:34)
Läser till civilingenjör.
- aleximila
- Avstängd
Tanken är nog att jag ska göra det bakvänt..
Jag har liksom ett kordinatsystem framför mig och jag ser vart linjerna skär i varandra och där hittar jag också lösningen till ekvationssystemen alltså x=3 och y=2.
Nu ska jag alltså få fram ekvationsystemet till lösningen som man annars får fram genom att man har ekvationsystemet och skriver in det i kordinatsystemet och får fram skärningspunkten..nu är det alltså tvärtom.
tack för hjälpen! ![]()
- OscarNordin
- Medlem
Då är ekvationssystemet de två linjernas ekvationer.
Säg att du har två linjer. y=2x och y=x+5
Ekvationssystemet är då
y=2x
y=x+5
- aleximila
- Avstängd
Jag har ju inga linjer. det är ju dom jag behöver få fram genom att jag tagit fram lösningen på det..
Det är ju betydligt lättare att ha ekvationssystemet och sedan räkna ut lösningen
men nu är det tvärtom
- henrikw
- Medlem
- Registrerad: 2014-11-12
Menar du att du har ett koordinatsystem med punkter där de två tänkta linjerna skär varandra och var de skär x- och y-axlarna?
- aleximila
- Avstängd
Ja det är ju själva lösningen och jag kan se att linjerna skär i varandra då X=3 Y=2
Nu har jag fått fram lösningen
Vad är då själva ekvationssystemet alltså y=...
y=...
Ekvationssystemet kan man ju sedan skriva in i ett kordinationssystem och då få fram lösningen (x=3 y=2) och se vart linjerna skär i varandra..
Undrade bara hur jag ska få ut ekvationssystemet när jag bara har lösningen..
- OscarNordin
- Medlem
Om du inte har några linjer utan bara en lösning så finns det ju oändligt många ekvationssystem som har den lösningen.
Om X=3 och Y=2 är lösningen så kan ju ekvationssystemet se ut.
x+y=5
2x+y=8
eller
3x+y=11
4x+y=14
eller
5x+y=17
6x+y=20
Du kan ju omöjligt veta hur ekvationssystemet ser ut om du bara har ett x-värde och ett y-värde
- aleximila
- Avstängd
Såklart att det är omöjligt .... som du säger.
Ska ju självklart fortsätta att titta på koordinatsystemet och försöka hitta ekvationssystemet där :-P har i alla fall lösningen och ska ju få fram y=kx+m
Tack för ditt svar :-)
- OscarNordin
- Medlem
Om du vill så får du gärna ta en bild av uppgiften och lägga upp här, är enklare att hjälpa då ![]()
- aleximila
- Avstängd
Hur lägger man upp en bild? ![]()
- statement
- Moderator
- Registrerad: 2012-09-07
aleximila skrev:
Hur lägger man upp en bild?
GIF:
- OscarNordin
- Medlem
Men här har du ju linjerna...
Du sa "Jag har ju inga linjer. det är ju dom jag behöver få fram genom att jag tagit fram lösningen på det.."
Men vi ser ju på bilden att du har linjer. Du ska alltså bestämma linjernas ekvation
Eftersom det är raka linjer så får du linjens ekvation genom y = kx+m
Vi tittar på linjen som går genom origo till att börja med.
För att bestämma lutningen på linjen så sätter du kollar du vad k-värdet blir dvs. delta x / delta y, du kommer se att den blir 2/3. m-värdet i funktionen kommer vara lika med 0 eftersom den går genom origo
Linjens ekvation blir då y = (2/3)*x
Den andra ekvationen bestämmer vi k-värdet likadant, du kommer få k-värdet till -2, -värdet kan du inte se vad det är så den måste vi räkna ut.
Vi har funktionen y = -2x + m, en punkt på linjen är till exempel (3,2), stoppa in punkten i ekvationen så får vi
2 = -2*3+m och m=8
Linjens ekvation blir då y=-2x+8
Ekvationssystemet blir alltså:
y = (2/3)*x
y = -2*x+8
Senast redigerat av OscarNordin (2015-03-21 06:57)
- aleximila
- Avstängd
Förstår inte hur du får fram K-värdet genom att "delta" x och y? Du menar delar x och y?
Får man inte fram K-värdet genom att : y2-y1/x2-x1 fast då behöver jag en punkt till...så jag hittade också att X=1,5 och Y=1
Då har vi punkterna 3,2 och 1,5,1 alltså 1-2/1,5-3 -> -1/-1,5=0,66 och sedan skulle jag multiplicera med X? som du skrev (2/3)*x = 2?
Annars om jag gör som du beskrev om jag inte missförstått.. så 2/3*3=2 ?? alltså k=2 och m värdet blir ju förstås 0 eftersom linjen går genom origo.
Andra ekvationen ska jag bestämma k-värdet likadant och om jag försöker hitta en till punkt på den andra linjen så får jag att X=4 och Y=0
alltså 0-2/4-3 -> -2/1= -2 ....
Nu har jag båda k-värdena :-D tror jag....
Första ekvationen är alltså y=2x+0 ?
och andra y=-2x+8
- aleximila
- Avstängd
Hur fick du att m-värdet på den sista ekvationen blir 8? Räknar jag ut den ekvationen menar du o så blir m-värdet 8? :-)
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
Klockrent xD
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.