Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Svag syra + stark bas
- Kobayashi
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-30
[KE 2/B] Svag syra + stark bas
Hej!
Har ett problem som jag varken vet ut eller in med.
En svag syra på 10 mL med koncentrationen 0,3 M titreras med NaOH som har en koncentration på 0,1 M. Hur mycket NaOH har tillsats när lösningen har pH = 3?
Om vi sätter den adderade molen NaOH till x kommer den resterande syran vara 0,003 - x och dess korresponderade bas mol är då x. Jag vet att buffertformeln ska användas för koncentrationer men har någon stans läst att den även kan användas för mol då ration är samma? Hursomhelst får jag såhär:
Buffertformeln ger att
x=0,0005 vilket genom n = c * v ger att 0,005 dm^3 = 5 ml NaOH tillsattes vilket jag tycker känns orimligt mycket med tanke på att det är en väldigt stark bas och vi jobbar med en svag syra från början. pH har bara höjts från 2,11 från 3 liksom..
Senast redigerat av Kobayashi (2014-02-06 12:31)
I think my mask of sanity is about to slip
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 2/B] Svag syra + stark bas
Ekvivalenspunkten är när man har tillsatt lika många mol bas som det fanns syra från början. Siffrorna i texten ger att detta är vid 30 ml.
När man har tillsatt hälften så mycket bas ligger pH vid sPa-värdet. Det innebär att vid 15 ml är pH 3,7 (För 3,69896 ärväl syrans pKa-värde?!).
Det verkar inte alls orimligt att man tillsätter 5 ml bas för att pH skall ändras från 2,1 till 3,0. Det finns ju mycket kvar av den svaga syran, och det mesta av den reagerar med basen, så pH ändras bara lite tills dess att syran tar slut, d v s vid ekvivalenspunkten. Då ändras pH-värdet snabbt.
En bit ner på den här sidan, till höger, finns en typisk titrerkurva: http://en.wikipedia.org/wiki/Titration