Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Nya betygssystemets effekter på antagning 2014

Nya betygssystemets effekter på antagning 2014

Kobayashi
Medlem

Registrerad: 2012-05-30

Nya betygssystemets effekter på antagning 2014

Var lite osäker på om jag skulle posta tråden här eller i högskoletråden men mod kan gärna flytta om det behövs.

Som väl ingen har missat så har vi fått ett nytt betygssystem med skalan A-F som ersätter den förra skalan MVG-IG. A ger precis som MVG 20 poäng, B ger 17,5 poäng, C ger 15 poäng, D ger 12,5 poäng och E ger 10,0 poäng. Enligt betygsskriterierna ska A vara betydligt svårare att uppnå än MVG men de ger fortfarande samma poäng, alltså 20. Förmodligen kommer alltså färre elever gå ut med 2,0 från gymnasiet eftersom det blir svårare att uppnå toppbetyg.

Min fråga är i vilken utsträckning ni tror att det kommer att påverka antagningen till högskolan 2014 och framåt (gymnasiet med för den delen). Regeringen gick för ett par veckor ut och sa att de kommer att ha kvotgrupper för de olika betygssystemen för att göra det rättvisare eftersom vi från GY11 skulle missgynnas annars. Tror ni att snitten från oss i GY11 kommer att vara lägre och i så fall hur mycket lägre? Till exempel var antagningsgränsen till HHS hösten 2011 19,66 (utan merit), vad tror ni att den kommer vara 2014 och framåt?

Anledningen till att jag undrar är att jag precis har gått ut första året på gymnasiet och det är svårt att veta vad som kommer krävas för olika utbildningar eftersom det är svårt att jämföra med tidigare kullar. Ligger just nu på cirka hälften A och hälften B, alltså runt 18,75 i snitt och det är svårt att veta om det kommer räcka för utbildningar som vanligtvis har höga intagningspoäng.

Så, vad tror ni; kommer gränserna att sänkas och i så fall hur mycket?

I think my mask of sanity is about to slip

KUNGSHOLMENS GYMNASIUM

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Re: Nya betygssystemets effekter på antagning 2014

De som har det nya betygssystemet kommer inte konkurera med de som använder det gamla betygssystemet enligt denna: http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/195/ … aphAnchor1

Saken är den att det är inte någon rektor som säger att "Alla läkarstudenter ska ha 2.0 i betyg", dock så är det så många sökande så de inte kan ta in alla studenter som söker, då tar de in de med högst betyg först. Då börjar de alltså med att ta in alla som har 2.0, för läkarlinjen brukar detta vara så många att alla platser är fyllda och lite till. Då får man alltså lotta ut platserna mellan alla 2.0-studenter. De "Intagspoängen" som du kanske sett statistik på är egentligen den poäng som den studenten som hade sämst betyg av de som blev antagna hadde.

Om studenter generellt sett fått färre A (MVG) så kan det hända att "intagspoängen" går ned. Men om studenter får fler B än tidigare årskullar fått VG+ och fått lika många, eller fler A(MVG) så kommer ju "intagspoängen" öka. Eftersom man nu dessutom kvoterar in G, VG, MVG och A-F för sig så halveras (kanske??? beroende på hur många som kvoteras in av varje system) platserna på varje utbildning som du är behörig att söka för. Detta borde då göra att "intagspoängen" går upp chockartat förutsatt att många söker sig direkt vidare till universitetet.

Notera att mina spekulationer ovan bygger på gissningar. Det är inte alls säkert att det blir så stor skillnad, men jag tror att antagspoängen kommer gå upp tills man avslutar kvoteringen.

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Kobayashi
Medlem

Registrerad: 2012-05-30

Jannemannen skrev:

De som har det nya betygssystemet kommer inte konkurera med de som använder det gamla betygssystemet enligt denna: http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/195/ … aphAnchor1

Saken är den att det är inte någon rektor som säger att "Alla läkarstudenter ska ha 2.0 i betyg", dock så är det så många sökande så de inte kan ta in alla studenter som söker, då tar de in de med högst betyg först. Då börjar de alltså med att ta in alla som har 2.0, för läkarlinjen brukar detta vara så många att alla platser är fyllda och lite till. Då får man alltså lotta ut platserna mellan alla 2.0-studenter. De "Intagspoängen" som du kanske sett statistik på är egentligen den poäng som den studenten som hade sämst betyg av de som blev antagna hadde.

Om studenter generellt sett fått färre A (MVG) så kan det hända att "intagspoängen" går ned. Men om studenter får fler B än tidigare årskullar fått VG+ och fått lika många, eller fler A(MVG) så kommer ju "intagspoängen" öka. Eftersom man nu dessutom kvoterar in G, VG, MVG och A-F för sig så halveras (kanske??? beroende på hur många som kvoteras in av varje system) platserna på varje utbildning som du är behörig att söka för. Detta borde då göra att "intagspoängen" går upp chockartat förutsatt att många söker sig direkt vidare till universitetet.

Notera att mina spekulationer ovan bygger på gissningar. Det är inte alls säkert att det blir så stor skillnad, men jag tror att antagspoängen kommer gå upp tills man avslutar kvoteringen.

Juste, det hade jag inte tänkt på. Självklart höjs kraven när platserna blir färre.

I min klass hade i princip alla 320 p när de sökte till gymnasiet, alltså alla MVG, men idag är det inte många av dessa som har alla A. Men som du säger så kanske det kompenseras av att fler då får B som är värt mer än ett VG. Kanske blir resultatet av det hela att gränserna på de utbildningar med högst gränser får lite lägre eftersom betydligt färre kommer upp i 2,0.

I think my mask of sanity is about to slip

KUNGSHOLMENS GYMNASIUM

powniac
Avstängd

Registrerad: 2012-07-27

2014 HT, ja, det kommet och sänkas - men tror att det kommer att märkas en skillnad någonstans runt 2016. Inte många som söker direkt efter studenten? Hoppas i alla fall att de sänks med mycket, hehe.

Men det hela har med efterfrågan och utbud...

EDIT: har sett dig på FB, hehe

Senast redigerat av powniac (2014-01-07 15:42)

jag vill bara säga, att när min stund är kommen vill jag begravas med ansiktet neråt så att alla som inte gillar mig kan kyssa mig i arslet.

3TT4N

luxury
Medlem

Registrerad: 2012-10-06

Dem särskilda urvalsgrupperna kommer ju bara vara till 2017, sen kommer alla tävla med varandra. En klar nackdel för alla som går på gymnasiet nu eftersom man kanske inte söker direkt.

powniac
Avstängd

Registrerad: 2012-07-27

Aa jag vet. Roligt hur du uttrycker dig, "tävla".

Nä, men skulle vara Nice om sneagel eller någon kunde skriva något här - de har mycket erfarenheter ang. Detta.

Ja, du med SS...

Senast redigerat av powniac (2014-01-07 17:17)

jag vill bara säga, att när min stund är kommen vill jag begravas med ansiktet neråt så att alla som inte gillar mig kan kyssa mig i arslet.

3TT4N

• Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Nya betygssystemets effekter på antagning 2014

Sidfot