Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] Mekanisk energi

duveethon
Medlem

Registrerad: 2010-08-28

[FY 1/A] Mekanisk energi

Nu är det så här att jag har läst i boken , kollat på klipp osv men jag fattar fortfarande inte vad mekanisk energi är. När jag ser lösningarna på uppgifterna i boken så ändrar de formler hela tiden och gör på olika sätt jag är så otroligt förvirrad!
Kan någon förklara vad mekanisk energi är på ett pedagogiskt sätt?

Naturarbarn
Medlem

Registrerad: 2013-11-15

Re: [FY 1/A] Mekanisk energi

Mekanisk energi är summan av ett föremåls rörelseenergi och lägesenergi. Ett exempel är en boll som kastas upp i luften. Ju längre upp den kommer desto högre lägesenergi får den, men även lägre rörelseenergi eftersom den tappar fart. När den vänder och är på väg ner mot marken igen minskar lägesenergin igen medan rörelseenergin ökar. Rörelseenergin och lägesenergin varierar alltså under bollens färd genom luften, men tillsammans är de lika stora hela tiden. Den mekaniska energin för bollen är alltså samma smile

/Med vänlig hälsning glad naturar-trea

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Re: [FY 1/A] Mekanisk energi

det kan också vara till exempel potentiell energi som finns lagrad i en fjäder eller i ett gummiband

Sidfot