Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY 2/B] Gitter svår fråga.
- Kobayashi
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-30
[FY 2/B] Gitter svår fråga.
Hej! Hade en fråga på mitt fysikprov idag som jag skulle behöva hjälp med. Såhär löd den ungefär.
Synligt ljus med våglängderna 400-750 nm strålar in i ett gitter. Man vill ha det så att man ser första och andra ordningens spektrum helt men man vill inte se den 3:e ordningen alls. Undersök om detta är möjligt.
Såhär tänkte jag först. d * sinx = kλ. Maximum för sinx är 1 när vinkeln är 90. Alltså undersöker jag värdet på d när sinx = 1. d = kλ är alltså maximum eller vad man ska säga. Vi vill ha detta till rött ljus i andra ordningen, då rött ljus böjs mest. d=2*750nm=1500nm.
Men sen tänkte jag att vi vill ha den övre gränsen precis innan violett ljus i 3:e ordningen. Då får vi istället d=3*400nm= 1200 nm. Betyder detta att det helt enkelt inte går att få ett helt "rent" spektrum av andra ordningen utan att se lite av 3:e ordningen?
Blev väldigt förvirrad av detta..
Hjälp uppskattas
I think my mask of sanity is about to slip
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Dlarah
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-01
Re: [FY 2/B] Gitter svår fråga.
Jag tror att du bör relatera det till gitterkonstantens egenskaper för att lösningen ska anses vara tillräckligt motiverande. När du använde rött ljus fick du fram siffran 1500nm. Men vad betyder det egentligen? För vilka värden på gitterkonstanten syns det andra ljusmaximum för det röda ljuset? Det är ju inte bara värdet 1500 nm.
Samma sak gäller för din andra uträkning. För vilka värden på gitterkonstanten gäller det att vi kan se violett ljus av tredje ljusmaximum?
Löser enbart uppgifter i forumet - ej via PM.