Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ma C] Hur Gick Nationella I Matte 2c För Er?

konan
Medlem

Registrerad: 2011-02-19

Re: [ma C] Hur Gick Nationella I Matte 2c För Er?

fellesh skrev:

UoYevoLI.ILoveYou skrev:

fellesh skrev:

Ha så kul så länge ni kan!
1c var svårare än 2c tyckte jag iaf, 2c är ju ett rent skämt.
Ska ha NP i 3c imorn, det är ett rent helvette, bara nya grejer (som förvisso är intressant), men jag tycker att det var dumt att pressa ihop matte C och lite av matte D i en enda kurs på ett halvår (iaf för mig).
Så njut nu innan helvette kommer wink

Vad handlade 2c mest om? Geometri/algebra eller statistik? gillar inte statistik så jag hoppas verkligen att inget av det kommer.
Men lycka till med 3c och hoppas att allting går bra smile

2c var ganska mycket geometri, men i slutet bombar de med standardavvikelse och statistik..logaritmer och sånt skit.

Det gick bra på första delen förresten, sen andra delen hade vissa väldigt lätta frågor, och vissa väldigt, väldigt svåra..så aa vi får väl se vad det blir smile

Lyckades du lösa uppgiften med enhetscirkeln på första delen? Och vad fick du att K'(30) var med kanadagåsen?

Kobayashi
Medlem

Registrerad: 2012-05-30

UoYevoLI.ILoveYou skrev:

Okej tack så mycket. Du har säkert gjort ett bra jobb, hoppas att jag också gör det. Får man fråga vad du fick på nationella 2c?  blir kanske lite offtopic här med betygsnack... Så jag Har skickat ett pm till dig smile

Det jag kommer ihåg är att det lönar sig att läsa sidorna i boken om standardavikelse. Jag hoppade över det av någon anledningen och det kom en rätt massiv uppgift på det i den senare delen av nationella. Annars var provet ganska lätt om jag kommer ihåg rätt. Kommer ihåg att de testade mycket på ens förståelse av funktionsbegreppet och vad en lösning är. Typ hur man bestämmer en konstant för att en given ska ha 1 dubbelrot som lösning, alltså hur en funktions antal lösningar beror av en konstant.

I think my mask of sanity is about to slip

KUNGSHOLMENS GYMNASIUM

UoYevoLI.ILoveYou
Medlem

Registrerad: 2009-10-13

Tack kobayashi smile

Hazrulz skrev:

Avståndsformeln lyder d= ((x-x2)^2+(y-y2)^2)^0.5
Det var avståndet till origo som söktes, då vet man en punkt: (0.0)
Då har vi detta: 10=((0-x2)^2+(0-y2)^2)^0.5
Den andra punkten är okänd, då lämnar vi x2 som x men vi lämnar inte y2 som y för att vi vill ha en lösbar ekvation. y=2x-5 så då ersätter vi bara y med 2x -5 och för följande:
10=((0-x)^2+(0-(2x-5))^2)^0.5
Sedan är det bara att lösa ekvationen och x blir då 2+- (19)^0.5, eftersom de enbart sökte en lösning i första kvadranten så stryker vi x=2-(19)^0.5 och 2+(19)^0.5 blir vårt svar.

är inte avståndsformeln LaTeX ekvation

C Fatsug
Medlem

Registrerad: 2012-02-24

Hur gick det för er i dag? smile

Någon som fick samma svar som mig på ekvationen log 2 + log(x-6) = log 14 - log x

Jag fick rötterna x=7 och x_2 = -1. Där x=7 är enda lösningen för -1 är en falsk rot.

För övrigt tycker jag uppgiften där man skulle bestämma husets höjd samt uppgiften om bagaren med chokladbollarna var svårt.

Gemback
Medlem

Registrerad: 2012-05-24

För mig gick det väl sådär... man får väl hoppas på ett C iallafall sad

Håller med om att många uppgifter var svåra, uppgiften med huset och den om bagaren var klurig. Fick fram nåt svar men tror inte det är rätt, nån som vet hur man gjorde?

Tycker generellt att A-uppgifterna var ganska svåra i år.

C Fatsug
Medlem

Registrerad: 2012-02-24

Uppgiften med bagaren hoppas jag har rätt på. När jag skrev provet var jag osäker om ingrediensernas kostnad per gram för de stora och små bollarna var samma men det är väl ganska självklart att det är så även om det inte angavs i uppgiften...

Då vi antar att kostnaden för ingredienserna för både den stora och lilla är samma och arbetskostnaden är konstant kan vi skriva det på formen y=kx+m där k=gram, x=kr/gram ingrediens, m=arbetskostnad och y blir då den totala kostnaden.

Då får vi ekvationssystemet

80y+x=8
45y+x=6

Och jag hoppas jag löste det systemet korrekt på provet...

Den uppgiften med huset hoppas jag någon annan kan förklara för jag kan inte hitta något sätt att lösa den på.

När jag ritade upp triangeln på uppgiften om huset fick jag en stor triangel men den hade ingen "spets" för den slutade där mannen stod.

Och av någon anledning tyckte jag den uppgiften var tråkig så jag försökte bara skriva ned hur man allmänt löser sådana uppgifter även om jag inte angav rätt svar. Hoppas jag fick någon poäng av de 4 c-poängen man kunde få.

Förresten, vad fick ni för svar på den sista uppgiften på första delen där man skulle hitta k-värdet på den linjen som bildar en figur med x-axeln med 10 areaenheter? Det var en uppgift med A-poäng... Jag fick iaf svaret till att k=0.75

Senast redigerat av C Fatsug (2012-12-15 15:59)

Sidfot