Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Bok om pedagogik

_roseshavethorns_
Medlem

Registrerad: 2007-05-03

Bok om pedagogik

Hej!

Jag har lyckats få ett jobb som privatlärare/läxhjälpare i matte åt en högstadieelev och jag undrar om det är någon som har tips på någon bra bok i grundläggande pedagogik för typ en sådan situation? Jag känner mig inte manad att läsa hur mycket som helst om ämnet och för att vara ärlig skulle jag föredra någon relativt lättläst bok, alltså inte någon vetenskaplig lunta.

Någon som har några idéer?

History will be kind to me for I intend to write it - Winston Churchill

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Re: Bok om pedagogik

Jag har själv varit mentor i programmering och just nu håller jag på med grundläggande datorutbildning. Mina bästa tips är:

1. Var påläst om ämnet! Det är viktigt att personen känner att du kan svara på alla hans/hennes frågor. Speciellt om du får betalt.

2. Förklara långsamt, om han/hon vill ta antäckningar, låt dem skriva klart en mening innan du börjar på nästa. Stressa inte igenom förklaringar och försäkra dig på att han/hon förstått vad du menar. Det kan vara bra att omformulera sin förklaring om han/hon inte förstår den andra gången du förklarar det. Vissa koncept förklaras bäst antingen med en demonstration där du ritar upp och visar hur det fungerar.

3. Ha tålamod. Om de vill gå igenom ett moment 20 gånger eller ha det förklarat för sig 20 gånger, gör det.

4. Var noga med att du låter dem lösa uppgiften själv. Du kan visa en gång, möjligen två. Sen förklarar du endast hur de ska göra med de kommande uppgifterna och varför om de inte direkt inser det. Var inte rädd för att låta dem utföra uppgiften helt utan input från dig om det inte behövs.

5. Fastna inte i fällan att du utför uppgiften åt dem om du börjar tröttna. Tålamod, som jag skrev innan, är viktigt.

6. Var alltid trevlig och sucka inte när du måste förklara ett koncept för tionde gången. Om de börjar med saker som "Ja, du kommer aldrig kunna lära mig detta", svara alltid att det är klart de kommer kunna lära sig det. Var noga med att ditt svar inte låter ironiskt.

7. Om man sitter väldigt länge i sträck så kan man lätt bli trött och börja göra misstag. Pauser på 5-15 minuter lite då och då är bra för att få tillbaka lite fokus. Tvinga aldrig någon att ta paus dock.

Senast redigerat av Jannemannen (2012-10-04 16:40)

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Kobayashi
Medlem

Registrerad: 2012-05-30

Har själv varit läxhjälp till min bror i Matte och Fysik, tyvärr utan förmånen att få betalt då :p. Det jag märkte ganska snabbt är att det är sjukt mycket lättare att förklara, och för eleven att förstå, om du demonstrerar något på en tavla eller liknande så att du kan ha ögonkontakt. Först satt jag bredvid och visade hur man löste problemen på samma block som honom och jag märkte att det inte funkade så bra. Sedan började jag använda en gammal whiteboardtavla som vi hade hemma och satta fast den på väggen. Att demonstrera exemplen där fungerade mycket bättre smile

I think my mask of sanity is about to slip

KUNGSHOLMENS GYMNASIUM

_roseshavethorns_
Medlem

Registrerad: 2007-05-03

Tack för tipsen! smile

History will be kind to me for I intend to write it - Winston Churchill

Sidfot