Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA C] Hur löser jag funktionen?
- Mathfreak
- Avstängd
- Registrerad: 2012-08-29
Re: [MA C] Hur löser jag funktionen?
Hjälp skulle uppskattas!
- dioid
- Medlem
- Registrerad: 2007-06-12
- stevo
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-12
Du menar förenkla faktorisera nämnaren med.
- Kobayashi
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-30
Du ska inte använda dig av konjugat där nere, försök hitta rötterna till ekvationen och skriv det sedan på formen (x-a)(x-b) där a och b är rötterna till ekvationen.
EDIT: Dessutom har du förenklat fel i täljaren, du kan inte använda dig av konjugat på två kvadrater när det är + emellan dem.
EDIT 2: Hela uppgiften känns märklig eftersom man inte kan förkorta något, det enda du kan göra är att skriva om nämnaren till vilket inte leder någonstans. Är du säker på att du har skrivit av uppgiften rätt. Förresten är det där inte en funktion utan ett uttryck.
Senast redigerat av Kobayashi (2012-10-04 16:11)
I think my mask of sanity is about to slip
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Mathfreak
- Avstängd
Till Alla:
Jag har skrivit uppgiften helt rätt.
^
Såhär står det i min bok:
Bestäm funktionens definitionsmängd.
- Kobayashi
- Medlem
Mathfreak skrev:
Till Alla:
^
Bestäm funktionens definitionsmängd.
Ja men det är ju en HELT annan sak. Undersök vilka värden som x kan anta för att funktionen ska vara definierad. Tips: Nämnaren får inte bli = 0
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Mathfreak
- Avstängd
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
Till Alla:
^
Bestäm funktionens definitionsmängd.Ja men det är ju en HELT annan sak. Undersök vilka värden som x kan anta för att funktionen ska vara definierad. Tips: Nämnaren får inte bli = 0
TACK! Jo var nog ganska oklar med uppgiften. Men finns det något annat sätt att lösa det på utan att pröva sig fram?
- Kobayashi
- Medlem
Mathfreak skrev:
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
Till Alla:
^
Bestäm funktionens definitionsmängd.Ja men det är ju en HELT annan sak. Undersök vilka värden som x kan anta för att funktionen ska vara definierad. Tips: Nämnaren får inte bli = 0
TACK! Jo var nog ganska oklar med uppgiften. Men finns det något annat sätt att lösa det på utan att pröva sig fram?
Inga problem! Du vet att nämnaren ≠ 0 alltså kan du ställa upp ekvationen och sedan lösa den för att veta vad x INTE är definierat för (inte får vara) den ekvationen löser du antingen genom PQ-formeln eller genom att se direkt att det kan faktoriseras till och sedan använda nollproduktsmetoden. Hursom får du lösningarna -3 och 8, alltså är uttrycket INTE definierat för x=-3 och x=5.
Definitionsmängden blir därför x≠ -3 ; 8. Eller i skriftform: Uttrycket är definierat för alla värden på x utom -3 och 5.
Senast redigerat av Kobayashi (2012-10-04 16:39)
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Mathfreak
- Avstängd
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
Kobayashi skrev:
Ja men det är ju en HELT annan sak. Undersök vilka värden som x kan anta för att funktionen ska vara definierad. Tips: Nämnaren får inte bli = 0
Inga problem! Du vet att nämnaren ≠ 0 alltså kan du ställa upp ekvationen och sedan lösa den för att veta vad x INTE är definierat för (inte får vara) den ekvationen löser du antingen genom PQ-formeln eller genom att se direkt att det kan faktoriseras till och sedan använda nollproduktsmetoden. Hursom får du lösningarna -3 och 5, alltså är uttrycket INTE definierat för x=-3 och x=5.
Definitionsmängden blir därför x≠ -3 ; 5. Eller i skriftform: Uttrycket är definierat för alla värden på x utom -3 och 5.
Tack så mycket!
OBS! Du har fått fel svar.
Det ska bli:
X är inte definerat för -3 och 8
Senast redigerat av Mathfreak (2012-10-04 16:37)
- Kobayashi
- Medlem
Mathfreak skrev:
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
TACK! Jo var nog ganska oklar med uppgiften. Men finns det något annat sätt att lösa det på utan att pröva sig fram?Inga problem! Du vet att nämnaren ≠ 0 alltså kan du ställa upp ekvationen och sedan lösa den för att veta vad x INTE är definierat för (inte får vara) den ekvationen löser du antingen genom PQ-formeln eller genom att se direkt att det kan faktoriseras till och sedan använda nollproduktsmetoden. Hursom får du lösningarna -3 och 5, alltså är uttrycket INTE definierat för x=-3 och x=5.
Definitionsmängden blir därför x≠ -3 ; 5. Eller i skriftform: Uttrycket är definierat för alla värden på x utom -3 och 5.Tack så mycket!
Det ska bli:
X är inte definerat för -3 och 8
Oj förlåt, slarfel av mig, börjar bli lite trött märker jag. Byt ut 5 mot 8 överallt jag har skrivit det så borde det bli rätt :p
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM
- Mathfreak
- Avstängd
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
Kobayashi skrev:
Inga problem! Du vet att nämnaren ≠ 0 alltså kan du ställa upp ekvationen och sedan lösa den för att veta vad x INTE är definierat för (inte får vara) den ekvationen löser du antingen genom PQ-formeln eller genom att se direkt att det kan faktoriseras till och sedan använda nollproduktsmetoden. Hursom får du lösningarna -3 och 5, alltså är uttrycket INTE definierat för x=-3 och x=5.
Definitionsmängden blir därför x≠ -3 ; 5. Eller i skriftform: Uttrycket är definierat för alla värden på x utom -3 och 5.Tack så mycket!
Det ska bli:
X är inte definerat för -3 och 8Oj förlåt, slarfel av mig, börjar bli lite trött märker jag. Byt ut 5 mot 8 överallt jag har skrivit det så borde det bli rätt :p
Haha ha det bra!
Godnatt:)
Tack för hjälpen
- Kobayashi
- Medlem
Mathfreak skrev:
Kobayashi skrev:
Mathfreak skrev:
Tack så mycket!
Det ska bli:
X är inte definerat för -3 och 8Oj förlåt, slarfel av mig, börjar bli lite trött märker jag. Byt ut 5 mot 8 överallt jag har skrivit det så borde det bli rätt :p
Haha ha det bra!
Godnatt:)
Tack för hjälpen
Inga problem!
KUNGSHOLMENS GYMNASIUM