Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Gravitation och temp.

kriis
Medlem

Registrerad: 2007-04-30

Gravitation och temp.

För att t.ex. fusion ska kunna ske på jorden måste temperaturen vara högre än vad den är i en stjärna därför att vi har mindre gravitation, men vad har gravitation med temp att göra egentligen?

Linke
Medlem

Registrerad: 2006-04-26

Re: Gravitation och temp.

kriis skrev:

För att t.ex. fusion ska kunna ske på jorden måste temperaturen vara högre än vad den är i en stjärna därför att vi har mindre gravitation, men vad har gravitation med temp att göra egentligen?

Du beskriver hur fusionens möjliggörande beror av temperatur och gravitation, inte att gravitation och temperatur skulle ha något inbördes samband.

LUSTIGA HUSET?!!??

kriis
Medlem

Registrerad: 2007-04-30

Linke skrev:

kriis skrev:

Du beskriver hur fusionens möjliggörande beror av temperatur och gravitation, inte att gravitation och temperatur skulle ha något inbördes samband.

Tack för påpekandet av mitt skrivande, dock var det ju ett svar på frågan jag ville ha...

Linke
Medlem

Registrerad: 2006-04-26

Du menar alltså att gravitation och temperatur har ett samband? Man kan väl tänka sig att högre gravitation -> högre tryck -> högre temperatur. Dock känns det som om andra faktorer (såsom avstånd till solen) överväger, om nu föregående spekulation skulle vara sann.

LUSTIGA HUSET?!!??

pilis
Medlem

Registrerad: 2006-12-02

när fusion inträffar så krockar atomer på rätt sätt så att dom överträffar svaga kärnkraften.

gravitation gör så att det finns fler atomer på mindre yta dvs att det blir lättare att krocka med varandra,

tempratur medför att atomer åker ommkring snabbare

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker.

Sidfot