Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA E]y''=5

Fysika
Medlem

Registrerad: 2007-04-24

[MA E]y''=5

y''=5
vill jag lösa som en andra ordningsdifferentialekvation. Men tydligen ska man hitta den primitiva funktionen 2 ggr, så att man får y. Varför kan man inte lösa den som jag vill?

Vad är det för krav för att man ska kunna använda andra ordning. diffekv?

Senast redigerat av Fysika (2012-05-20 05:37)

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

Re: [MA E]y''=5

Hur vill du lösa den då?

Den ansats som man brukligt gör behöver du göra då övriga derivator och ibland själva funktionen är iblandad.

Nu ser du att det explicit står att andraderivatan är 5, varför du enbart behöver integrera för att erhålla funktionen i fråga.

Fysika
Medlem

jag vill sätta y'' som r^2 och lösa den som en andragradare, precis som man gör på t.ex. y''=49y... så jag undrade bara varför det inte funkade i det här fallet

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

Fysika skrev:

jag vill sätta y'' som r^2 och lösa den som en andragradare, precis som man gör på t.ex. y''=49y... så jag undrade bara varför det inte funkade i det här fallet

Fungerar visserligen men då måste du blanda in partikulärlösningen eftersom differentialekvationen är inhomogen. Det blir bara omständligt, det är lättare om du gör en explicit ansats.

Fysika
Medlem

Det går väl inte alls, även om man blandar in partikulärlösning, För partikulärlösningen blir ju 0?

D.Hilbert
Medlem

Registrerad: 2011-04-25

Eftersom ditt högerled är en konstant och ditt VL en andraderivata, kan du som ansättning, ansätta ett polynom som är två grader högre än din konstant smile
Vilket allmänt polynom är två grader högre än en konstant?

"Science replaces private prejudice with publicly verifiable evidence!" - Richard Dawkins

Sidfot