Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Teknisk fysik eller kandidat+master i fysik?

Villkor.
Medlem

Registrerad: 2012-03-28

Teknisk fysik eller kandidat+master i fysik?

Tjena! Jag tvekar rätt så mycket mellan teknisk fysik och kandidat+master i fysik. Jag har betyg och HP-resultat så jag kan välja det jag önskar.

Hursomhelst, en yrkesexamen från teknisk fysik lockar ifall att jag inte kommer vilja studera vidare efter 5 år, men jag är också duktigt attraherad av att kunna ha möjligheten att exempelvis ta kurser som speciell relativitetsteori och strängteori redan innan en forskarutbildning.

Bacon eller bananer; vad vet, tycker och säger ni?

smile

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

Re: Teknisk fysik eller kandidat+master i fysik?

Civilingenjörutbildningar är ju rätt yrkesförberedande program, men även de är forskningsinriktade på ett eller annat sätt. Dessutom läser man inte alltid fysik och matematik i ett civilingenjörsprogram i fysik utan även andra kurser såsom företagsekonomi och programmering förekommer.

Men jag tror fortfarande på att ett kandidatprogram i fysik ger dig en mycket bättre förberedelse inför forskningslivet.

Du bör helt enkelt fråga dig själv vad du vill göra efter utbildningen. Jobba i ett industri eller forska?

Johannes
Medlem

Registrerad: 2011-11-22

Kan inte särskilt mycket om fysikutbildningar men följande är mitt intryck. Många från teknisk fysik går vidare till forskarutbildningar inom såväl teoretisk som tillämpad vetenskap, så du ska nog inte vara allt för orolig över att inte få den nödvändiga teoretiska grunden för forskning om du pluggar till civilingenjör. Som jag har förstått det läser man t.ex. mer matematik på teknisk fysik än på ett kandidaprogram i fysik.

Fast om du verkligen vill forska så är nog en kandidat+master bättre, teknisk fysik borde ju heta just TEKNISK fysik av en anledning, nämligen att den inte innehåller samma teoretiska djup som naturvetenskaplig fysik utan är mer tillämpad. Så det blir ju en avvägning du får göra, hur pass säker är du att du vill forska och hur pass stor "uppoffring" blir det att plugga teknisk fysik i så fall? Kan du kanske komplettera den vanliga utbildningsplanen med extra breddningskurser inom matematik och fysik på civilingenjörsprogrammet (vet att en del gör så på i alla fall KTH då jag har en bekant som pluggar just teknisk fysik där, alltså att de fördjupar sin teoretiska förståelse inom något ämne).

F.ö. om du vill plugga strängteori så ska du nog köra på Uppsala, de bedriver en del forskning inom området vet jag. smile Lycka till i ditt val!

Senast redigerat av Johannes (2012-03-28 13:52)

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Att man läser mer matte på teknisk fysik än på kandidatprogrammet... ja, nej, jo, kanske. Det finns nog mer valbart, men för att kunna läsa fysik på en bra nivå behöver man en ganska stabbig matematisk grund och det får man såklart på kandidatprogrammet.

Villkor.
Medlem

Tackar för alla svar hitintills!

Jag vet inte om jag vill forska eller inte, det beror hur man känner då. Men, jag kan säga, det lutar åt teknisk fysik då man säkert kan välja till lite extra teoretisk fysik under utbildningens gång. I annat fall, har jag sett, att alla fysikforskarstudier jag har kollat på har teknisk fysik som behörighet för dessa forskarstudier (alternativt givetvis master från fysik också), så därmed verkar teknisk fysik ett bra val. Det är med andra ord lockelsen att, om jag inte vill forska vidare eller tycker att jag har lärt mig det jag tänkt mig, så har jag en yrkesexamen med en mer inriktning mot näringsliv.

Om ni har något att tillägga - gör det! Uppskattar alla svar. smile

Senast redigerat av Villkor. (2012-03-28 14:09)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Kandidatprogram är till för de som svävar på små fluffiga moln och absolut bara måste läsa det där enda ämnet. De kan säkert inte ens stava till ordet arbetsmarknad.

mrf
Medlem

Registrerad: 2008-12-04

albiki skrev:

Kandidatprogram är till för de som svävar på små fluffiga moln och absolut bara måste läsa det där enda ämnet. De kan säkert inte ens stava till ordet arbetsmarknad.

Det där var bland det dummaste jag sett på länge.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

albiki skrev:

Jag vet inte varifrån du har fått den idén ifrån... (Flashback? wink) men det stämmer naturligtvis inte. Då man som kandidat+master i fysik har i princip lika bra ställning på arbetsmarknaden som en civilingenjör i teknisk fysik. (Ok, det är möjligt att teknisk fysik har ett litet försprång, men skillnaden är marginell då det istället mest handlar om individen som söker jobbet.)

Jag skulle däremot säga, som en föregående talare redan poängterat i ett tidigare inlägg, att om man redan vet att man vill forska; är nog kandidat+master att föredra. (Man har möjligheter att delta på "forskarskolor" som går parallellt med undervisningen, har åtminstone för mig att det är så på SU... Man får också mer tid att reflektera över fysiken på ett djupare plan än de som går teknisk fysik, det är åtminstone den idén som jag fått ifrån att prata med fysiker på b.la. SU.)

Tycker också att du bör kolla på denna sida som förklarar skillnaden mellan teknisk fysik och fysik på universitetet:
http://www.physto.se/student/om_att_las … UellerKTH/

Kolla vad som passar dig och välj efter vad som passar bäst in på dig och inte efter vad kompisarna väljer/tycker, glöm inte att det är ditt val!

Villkor.
Medlem

Jag har läst runt allmänt och hört mig omkring (däribland FB tongue), men stämmer det att Teknisk Fysik-utbildningen inte ger en förståelse utan endast tillämpning? Dvs att kandidatprogrammet i fysik ger förståelsen bakom men teknisk fysik gör det inte?

Senast redigerat av Villkor. (2012-03-30 15:37)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Frågar du någon som läser kandidatprogrammet i fysik kommer han (eller hon) förmodligen att säga ja. Frågar du någon som läser teknisk fysik kommer han (eller hon) helt säkert svara nej. Förmodligen beror det mer på dig än på utbildningen om du uppnår förståelse eller inte.

Johannes
Medlem

Villkor. skrev:

Jag har läst runt allmänt och hört mig omkring (däribland FB tongue), men stämmer det att Teknisk Fysik-utbildningen inte ger en förståelse utan endast tillämpning? Dvs att kandidatprogrammet i fysik ger förståelsen bakom men teknisk fysik gör det inte?

Tror verkligen inte att det stämmer. Har som sagt ingen djupare insikt i själva fysik-ämnet, men teknisk fysik är ju känt för sin rigorösa teoretiska nivå.

Kollar man på inriktningarna så ser man att det åtminstone är tillräckligt teoretiskt de tre första åren för att man sedan ska kunna plugga sin master-inriktning i teoretisk fysik och ren matematik. Många tekniska fysiker går också vidare till forskning inom dessa områden. Själv skulle jag satsat på teknisk fysik om jag inte visste helt säkert att jag ville doktorera.

Villkor.
Medlem

Jag tror likadant som er.

Det som däremot låter troligt är att man läser mer avancerade kurser i fysik senare i teknisk fysik än i kandidat+master för fysik, vilket då överenstämmer med att folk kan tro att endast kandidat i fysik ger förståelsen bakom teorin, så att säga.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

Villkor. skrev:

Nej, teknisk fysik ger också mycket bra kunskaper. Frågan är väl snarare vilket som ger mer förståelse för fysiken; teknisk fysik el. kandidat+master. Vill poängtera att jag inte läst något av programmen (än), men som jag nämnde tidigare har jag pratat lite med lärare på KTH och SU; idén jag fått är alltså, som jag tidigare nämnde, att kandidat+master ger bättre färdigheter för att forska inom fysik. (Notera också att forskning inom fysik är mycket brett.) Om du däremot inte har någon idé alls om vad du vill göra alt. forska inom, så är nog teknisk fysik ett bättre alternativ för dig, då det är bredare.

jakethemfsnake
Medlem

Registrerad: 2009-02-18

Villkor. skrev:

Jag tror likadant som er.

Det som däremot låter troligt är att man läser mer avancerade kurser i fysik senare i teknisk fysik än i kandidat+master för fysik, vilket då överenstämmer med att folk kan tro att endast kandidat i fysik ger förståelsen bakom teorin, så att säga.

Nej, nej och nej. Vad grundar du detta på? Jag går själv kandidatprogram i fysik och börjar redan nästa år(år 3) att inrikta mig på teoretisk fysik. Vi läser parallellt med teknisk fysik under hela första året och delvis under andra året, men redan under andra året så börjar teknisk fysik att bli mycket mer tillämpat än kandidaterna. Att teknisk fysik läser mer avancerad fysik än kandidatprogram i fysik? Struntprat. I alla fall i den meningen när man läser teorier. Teknisk fysik är mycket mer tillämpat än kandidat och de läser otroligt svåra kurser i fysik; i tillämpad fysik. Kandidatprogrammet är utformat för att man själv kan inrikta sig och skräddarsy sin expertis på ett otroligt bra sätt och detta går inte att jämföra med teknisk fysik då de måste läsa programmets angivna kurser.

Så jag tycker att du ska fråga dig själv vad du verkligen vill göra efter universitetet. Jag säger inte att det inte går att forska om man läst teknisk fysik. Självfallet kan man göra det men ingången till forskning är många gånger mer inriktat från kandidat/master-fysik.

Johannes
Medlem

Får man fråga vad det blev? smile

Villkor.
Medlem

Johannes skrev:

Får man fråga vad det blev? smile

Det blev teknisk fysik som förstaval, kandidat i fysik som andra. smile

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Jag tycker att du gjorde ett bra val och vill önska dig lycka till med dina studier!

Sidfot