Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Hur räknas betygen?
- Malvan95
- Medlem
- Registrerad: 2010-11-27
Re: Hur räknas betygen?
Håller med dig Edon för det är helt klart svårare att få det högsta betyget nu än vad det har varit förut. För att få ett A får jag känslan av att allt ska vara snudd på perfekt. Samtidigt är det nya betygssystemet rättvisare än det gamla. Speciellt om man ligger på gränsen mellan G och VG.
Att det är rättvisare behöver för den sakens skull inte betyda att det är bättre. Jag tycker att pressen har höjts något otroligt och alla som får ett E nu, i alla fall bland mina kompisar känner sig väldigt dåliga eftersom det finns 4 högre betyg att nå. E är plötsligt bottenbetyget. Förut kändes alla betyg mer som brons, silver och guld (G,VG, MVG) och på så sätt kunde alla betygen uppfattas som bra. G var inte värdelöst och om man fick det kunde man ändå känna det som möjligt att få ett VG. För man ett E nu är det ett stort kliv upp till C.
I min mening är därför det nya betygssystemet rätt pressande. Det kategoriserar elever på ett tydligare sätt än förut, och de med låga betyg känner sig sämre. Även jag som hade MVG i alla ämnen utom 3 i nian känner mig väldigt nedslagen då det är så tufft att uppnå A. På nått sätt har det nya betygssystemet någon slags negativ psykisk inverkan, men förhoppningsvis är det bara omställningen och att man behöver ett tag på sig att vänja sig.
- duveethon
- Medlem
- Registrerad: 2010-08-28
Hm.. Det är inte alls orättvist.
Det nya betygssystemet har införts i hela landet men det var detta året det infördes.
Jag gick i åttan förra året och hade då gått två terminer med betygssystemet IG-MVG..
Nu när jag går i nian fick jag reda på det nya betygssystemet, jag blev ganska nervös och gick till rektorn för att fråga om vi skulle ha det men han sa att INGA nior som går ut 2012 kommer att ha det nya betygssystemet. Istället får vi ha det på gymnasiet nästa år
- duveethon
- Medlem
- Registrerad: 2010-08-28
Malvan95 skrev:
Håller med dig Edon för det är helt klart svårare att få det högsta betyget nu än vad det har varit förut. För att få ett A får jag känslan av att allt ska vara snudd på perfekt. Samtidigt är det nya betygssystemet rättvisare än det gamla. Speciellt om man ligger på gränsen mellan G och VG.
Att det är rättvisare behöver för den sakens skull inte betyda att det är bättre. Jag tycker att pressen har höjts något otroligt och alla som får ett E nu, i alla fall bland mina kompisar känner sig väldigt dåliga eftersom det finns 4 högre betyg att nå. E är plötsligt bottenbetyget. Förut kändes alla betyg mer som brons, silver och guld (G,VG, MVG) och på så sätt kunde alla betygen uppfattas som bra. G var inte värdelöst och om man fick det kunde man ändå känna det som möjligt att få ett VG. För man ett E nu är det ett stort kliv upp till C.
I min mening är därför det nya betygssystemet rätt pressande. Det kategoriserar elever på ett tydligare sätt än förut, och de med låga betyg känner sig sämre. Även jag som hade MVG i alla ämnen utom 3 i nian känner mig väldigt nedslagen då det är så tufft att uppnå A. På nått sätt har det nya betygssystemet någon slags negativ psykisk inverkan, men förhoppningsvis är det bara omställningen och att man behöver ett tag på sig att vänja sig.
Jag förstår absolut vad du menar! Men även här vill jag tillägga att jag alltid har varit en person som bara har varit några millimeter ifrån ett MVG men ändå inte nått det.. Jag har alltid varit den som har fått VG++ och det har varit väldigt svårt för lärarna att sätta ett rättvist betyg på mig.. Samtidigt som att de känner att jag inte exakt har kommit fram till toppen så visste de att jag hade ett starkt vg men ändå så slutar det med att jag får VG...vilket är ganska orättvist då det inte syns på betygen om det är ett starkt eller svagt vg... Nu tycker jag att det är bra att jag nästa år kommer att få det nya,.. Jag satsar mot B i alla ämnen även om jag hoppas på ett Ā hhahhaha
Får bara hoppashoppashoppas och kämpakämpakämpa!
Senast redigerat av duveethon (2011-12-02 17:48)
- Carth
- Medlem
- Registrerad: 2009-08-04
Sebelino skrev:
Kod:
IG G- G G+ VG- VG VG+ MVG- MVG MVG+ F E D C B Atycker jag är en rimlig översättning.
Jag hade satt E mellan G och G+, når du inte upp till allt på E får du ett F.