Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur räknas betygen?

MaxVoltage
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Hur räknas betygen?

Hej!

Jag går i nian nu och nästnästa termin börjar jag ju gymnasiet. Jag har ett par frågor om betyg i gymnasiet..

Räknas betygen man får i ettan, tvåan eller trean när  man söker in till universitetet? Som jag har förstått det så har man inte idrott det sista året på naturvetenskap och då vill jag självklart att betygen i trean räknas..

Mitt mål är att bli kirurg/civil ingenjör datateknik och för dessa krävs det högt betyg (speciellt för läkare) och jag vill inte att Idrotten ska sinka mig.. Bra, de andra bullshit (lätt uttryckt) är borttagna i gymnasiet, såsom hem och konsumentkunskap, bild och slöjd men idrott är det enda jag inte har MVG i nu i nian (+ de andra bullshit ämnena (lätt uttryckt)) och jag vill inte att den ska ta ner mig, för då kan jag aldrig bli läkare om det fattas ett MVG sad

Tack.

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

Re: Hur räknas betygen?

MaxVoltage skrev:

Räknas betygen man får i ettan, tvåan eller trean när  man söker in till universitetet? Som jag har förstått det så har man inte idrott det sista året på naturvetenskap och då vill jag självklart att betygen i trean räknas..

Alla ämnen du läser i ettan, tvåan och trean räknas med i slutbetyget. Så råkar du (bara) få ett VG i t.ex. Historia A i ettan kan du vinka adjö åt kirurgplanerna. neutral (såvida du inte lyckas kamma hem 2.0 på högskoleprovet eller liknande.)

Idrotten är en kurs som sträcker sig över alla tre åren, med 33 gymnasiepoäng per år. (Så var det iaf på min gymnasieskola).

MaxVoltage skrev:

jag vill inte att Idrotten ska sinka mig.. Bra, de andra bullshit (lätt uttryckt) är borttagna i gymnasiet, såsom hem och konsumentkunskap, bild och slöjd

Ledsen att göra dig besviken, men ämnet Bild/Musik kommer du att läsa på gymnasiet, under namnet Estetisk verksamhet. Se'n kommer du att läsa två slöjdkurser i tvåan, en i träslöjd och en i textilslöjd, samt en kurs i hemkunskap mot slutet av trean.

Spoiler (Klicka för att visa):

PS: Okej, det där om slöjdkurserna och hemkunskapen skojade jag om. :^) Men det jag skrev om Estetisk verksamhet är sant. Eller det kanske varierar beroende på gymnasieskola...

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

På min skola hade vi idrott första terminen i tvåan och andra delen , andra terminen i trean smile
Angående den estetiska verksamheten fick vi antingen läsa bild eller musik har jag för mig. Bild var helt klart bättre för mig.

Senast redigerat av Haj3n (2011-11-30 08:59)

Our lives are like a candle in the wind.

Grawnkotte
Medlem

Registrerad: 2010-11-14

Sebelino skrev:

...ämnet Bild/Musik kommer du att läsa på gymnasiet, under namnet Estetisk verksamhet.

I det nya gymnasiesystemet GY11 har de ersatt estetisk verksamhet med historia.

Sedan kan de ju ha petat in kursen i vissa programs ämnen, men inte NV. Där har de varit noggranna med att rensa bort all "bullshit".

Senast redigerat av Grawnkotte (2011-11-30 09:52)

Rawr.

duveethon
Medlem

Registrerad: 2010-08-28

Sebelino skrev:

MaxVoltage skrev:

Alla ämnen du läser i ettan, tvåan och trean räknas med i slutbetyget. Så råkar du (bara) få ett VG i t.ex. Historia A i ettan kan du vinka adjö åt kirurgplanerna. neutral (såvida du inte lyckas kamma hem 2.0 på högskoleprovet eller liknande.)

Idrotten är en kurs som sträcker sig över alla tre åren, med 33 gymnasiepoäng per år. (Så var det iaf på min gymnasieskola).

MaxVoltage skrev:

jag vill inte att Idrotten ska sinka mig.. Bra, de andra bullshit (lätt uttryckt) är borttagna i gymnasiet, såsom hem och konsumentkunskap, bild och slöjd

Ledsen att göra dig besviken, men ämnet Bild/Musik kommer du att läsa på gymnasiet, under namnet Estetisk verksamhet. Se'n kommer du att läsa två slöjdkurser i tvåan, en i träslöjd och en i textilslöjd, samt en kurs i hemkunskap mot slutet av trean.

Spoiler (Klicka för att visa):

PS: Okej, det där om slöjdkurserna och hemkunskapen skojade jag om. :^) Men det jag skrev om Estetisk verksamhet är sant. Eller det kanske varierar beroende på gymnasieskola...

Hahahahaha klart du inte ska vinka adjö till kirurgplanerna!!
Det finns flera vägar man kan ta..
Betygen
Högskoleprovet
Utomlandsstudier
Komplettering (ursäkta stavningen)

Och säkert fler sätt.. Jag själv går också i nian och ska på nv...
Jag har inte MVG i allt direkt men jag ska ändå kämpa för att komma in på läkarlinjen hur omöjligt folk ändå får det att låta.. Betygen är bara en del av det, men det som står i centrum för ditt mål är sin motivation !
Önskar dig all lycka till smile

MaxVoltage
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Grawnkotte skrev:

Sebelino skrev:

...ämnet Bild/Musik kommer du att läsa på gymnasiet, under namnet Estetisk verksamhet.

I det nya gymnasiesystemet GY11 har de ersatt estetisk verksamhet med historia.

Sedan kan de ju ha petat in kursen i vissa programs ämnen, men inte NV. Där har de varit noggranna med att rensa bort all "bullshit".

Jag älskar politiker. (Förutom de som från första början satte in sådana ämnen)

Tack för alla svar, då vet jag. Du har rätt senaste postaren, jag tänker inte betygen låta sinka mig! Jag ska bränna ned min skola om jag så måste.

duveethon
Medlem

Haha du kan gärna komma och bränna ned min också wink

IsaKk
Medlem

Registrerad: 2011-11-29

MaxVoltage skrev:

Hej!

Jag går i nian nu och nästnästa termin börjar jag ju gymnasiet. Jag har ett par frågor om betyg i gymnasiet..

Mitt mål är att bli kirurg/civil ingenjör datateknik och för dessa krävs det högt betyg (speciellt för läkare) och jag vill inte att Idrotten ska sinka mig.. Bra, de andra bullshit (lätt uttryckt) är borttagna i gymnasiet, såsom hem och konsumentkunskap, bild och slöjd men idrott är det enda jag inte har MVG i nu i nian (+ de andra bullshit ämnena (lätt uttryckt)) och jag vill inte att den ska ta ner mig, för då kan jag aldrig bli läkare om det fattas ett MVG sad

Tack.

Jag går också i nian och tycker likadant, idrott har jag inga problem med, men desvärre bild och slöjd och musik. I övrigt har jag MVG i allt förutom ett VG som jag ska försöka höja. Jag vill också bli civilingenjör men har inte bestämt inriktning ännu. Funderar på att gå teknik eftersom det ska vara rakaste vägen eller?

duveethon
Medlem

Åh herregud.. Har du snälla lärare eller har du en superhjärna? Haha mina lärare ger absolut inte MVG yikes isf måste man vara SJUKT duktig och lite mer för att få ett MVG haha...
Teknik är den raka vägen om du är minst 90% säker på att du vill bli civilingenjör, en annan fördel är också att man oftast kan välja intiktning och att det är ganska brett

IsaKk
Medlem

Kanske är båda delarna, men jag har i alla fal sjukt lätt för att komma ihåg fakta eller andra saker som jag hört. Hjälper väldigt mycket inför prov:) Vi har bytt lärare och ändå har inte mina betyg sänkts, vad jag vet, så inte är det bara lärarnas förtjänst!

duveethon
Medlem

Fan vad bra. Jag har bytt lärare tre gånger i no och matte ämnena.. Kanske det som har hindrat mig från att få MVG i de ämnena. Jag har bara 5 MVG ... Resten är vg, sjukt siggigt

Student-t
Medlem

Registrerad: 2010-11-22

duveethon skrev:

Fan vad bra. Jag har bytt lärare tre gånger i no och matte ämnena.. Kanske det som har hindrat mig från att få MVG i de ämnena. Jag har bara 5 MVG ... Resten är vg, sjukt siggigt

Nu vet jag inte vad "siggigt" betyder, men antar att du menar dåligt. 5 MVG och resten VG är betyg över medel, vilket alltså är bra.

Senast redigerat av professorn (2011-12-01 10:34)

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Vi har A-F betygssystemet, det är så himla dåligt.

Som det ser ut just nu, så är det betydligt svårare att få ett A än ett MVG.

sad((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

nv/nv

Student-t
Medlem

Det är svårare att få ett A än ett MVG, det är korrekt. Kanske klokt med tanke på MVG-inflationen som varit på senare tid?

Senast redigerat av professorn (2011-12-02 10:32)

duveethon
Medlem

Hehe bor i Skåne och det är ett ganska vanligt ord här som betyder surt/dåligt...
Aa, över medel är det ju men det är ändå inte så positivt när man hade förväntat sig fler MVG'n :p
Min skola har även utsetts till den näst sämsta skolan betygsmässigt i denna stad. Och jag bor i en ganskaaa så stor stad. Hm jag tjänar iaf inget på att byta så det är väl bara att bita i det sura äpplet

IsaKk
Medlem

professorn skrev:

Det är svårare att få ett A än ett MVG, det är korrekt. Kanske klokt med tanke på MVG-inflatioen som varit på senare tid?

B då? Något slags MVG-/VG+?

duveethon
Medlem

IsaKk skrev:

professorn skrev:

Det är svårare att få ett A än ett MVG, det är korrekt. Kanske klokt med tanke på MVG-inflatioen som varit på senare tid?

B då? Något slags MVG-/VG+?

B är en motsvarighet till VG+

Student-t
Medlem

Svårt att ge en korrekt hänvisning vad det motsvarar. B är ett B helt enkelt. Men för att vara vågad skulle jag tippa på att ett B motsvarar ett svagt MVG, alternativt ett starkt VG. Allt beroende på läraren, givetvis.

duveethon
Medlem

Okej, själv har jag det gamla betygssystemet men precis alla lärare jag pratat med om det nya betygssystemet säger att B motsvarar VG+, alltså ett starkt VG.
Men som professorn sa så är det nog olika från lärare till lärare wink

Sebelino
Medlem

Kod:

IG     G-   G   G+   VG-   VG   VG+    MVG-  MVG   MVG+
 F        E        D        C       B            A

tycker jag är en rimlig översättning.

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

duveethon
Medlem

Sebelino skrev:

Kod:

IG     G-   G   G+   VG-   VG   VG+    MVG-  MVG   MVG+
 F        E        D        C       B            A

tycker jag är en rimlig översättning.

Grymt!!

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Ganska så orättvist att dom andra som har IG G VG MVG betygsskalan, och dom lättare kan få MVG, medan vi har F-A, som är lite svårare, och tuffare.

nv/nv

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Edon skrev:

Ganska så orättvist att dom andra som har IG G VG MVG betygsskalan, och dom lättare kan få MVG, medan vi har F-A, som är lite svårare, och tuffare.

Det är väl endast positivt. Tidigare har man knappt garanterats plats på de mest åtråvärda utbildningarna trots maximalt meritvärde eftersom det varit för lätt att få MVG, men förhoppningsvis blir det bättre nu när man får jobba lite hårdare.

Sebelino
Medlem

duveethon skrev:

Grymt!!

Kan inte avgöra om du menar "grymt" som i "bra översättning!" eller som i "enligt den där översättningen är det nya betygssystemet obarmhärtigt!". Eller om du bara avger ett föraktfullt grisaktigt grymt-ljud åt min översättning, haha. tongue

duveethon skrev:

Har inte F-A-systemet införts i alla skolor i hela landet? neutral Om inte så är det mycket riktigt orättvist, förutsatt att ett A är lika mycket värt som ett MVG. Att det är svårare att få ett A än ett MVG kan nog de flesta hålla med om.

Student-t
Medlem

Sebelino skrev:

Kan inte avgöra om du menar "grymt" som i "bra översättning!" eller som i "enligt den där översättningen är det nya betygssystemet obarmhärtigt!". Eller om du bara avger ett föraktfullt grisaktigt grymt-ljud åt min översättning, haha. tongue

Haha! Förhoppningsvis inte det sistnämnda wink

Sidfot