Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hjälp mig - snälla!

MaxVoltage
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Hjälp mig - snälla!

Hej!

Jag är en kille på 14 år (snart 15 då) och ska börja gymnasiet nästa år. Jag har många funderingar och jag behöver hjälp sad

Nu är det så att jag vet att jag vill läsa naturvetenskap, men jag vet inte riktigt vad jag vill göra efteråt. Helst vill jag arbeta med datorer, civilingenjör i datateknik eller något sådant, men jag är också mycket intresserad utav ekonomi och då jag redan kunnat fixa 320p så tror jag att jag ska kunna fixa max i gymnasiet också för att gå på handels om jag vill (eller KTH, som är min dröm om jag vill arbeta med något med datorer) och så är jag också väldigt intresserad utav att bli kirurg. Då är mitt bästa val Natur eftersom att då kan jag läsa vad som helst efteråt. Men jag vill helst ha en inriktning som har med IT att göra och då undrar jag, vilken skola är bäst?

Tittade på Kärrtorp (jag bor i Stockholm) och de har inriktningen "Programmering" och Matematik på deras Naturvetenskaps linje och den passar nog mig bra, tittade tidigare på International IT College of Sweden men efter att ha läst recensionerna så verkar 99% ha tyckt att det är en dålig skola, Skolinspektionen hade också många anmärkningar på de.

Problemet är då att Kärrtorp har 1200 elever!! Jag är väldigt osocial och i min nuvarande skola har jag endast en vän. Varje gång denna person är sjuk så blir jag då helt ensam under rasterna, lektionerna och jag verkar vara en utstött person. Jag har också 2-3 småvänner men dessa är personer som man bara säger "Hej" till och så undrar de kanske något om något spel eller om jag kanske kan hacka en hemsida eller något sådant.

Och sen så har jag och den enda riktiga vännen som jag pratade om väldigt udda intressen, vi brukar filosofera om väldigt avancerade grejer och det är ingen som förstår sig på våra tankar/vår humor. Vi är väldigt udda och väldigt utstötta. Och så är jag väldigt rädd för att prata med personer, och då är det oftast tjejer. Jag har aldrig sagt hej till någon i min klass och så vill jag hålla det.

Däremot är jag ingen som skär mig eller något sådant, utan jag gillar att vara ensam men jag vill helst ha 1-2 vänner att kunna prata med och vara med, men efter skolan så gillar jag inte att umgås med personer. Jag har aldrig varit på en fest, aldrig haft en flickvän, (har knappt talat till någon tjej) och ja.. Jag har problem.

Sen så kommer det till mitt andra problem, jag är ganska tjock (men har börjat på simning och ser 1.5kg ryka varje vecka, så jag når min målvikt på 70kg på de 8månaderna jag har kvar med råge).

Har ni då tips på gymnasium som passar mig? Ska jag kanske bara läsa Natur/Natur eftersom att jag då får fler skolor att kunna välja på? Hur gör jag med vänsituationen?

Grejen är att innan jag träffade denna riktiga vän så tog det nästan ett år på skolan, jag var alltså ensam i ett helt år och talade inte till en enda person förutom lärarna och den enda gången några personer sa hej till mig och sa "Wow, var det du som gjorde det?" var när jag hackade skolans hemsida och gav en veckas ledighet till samtliga elever på skolan. Orkade verkligen inte gå till skolan och det var därför jag gjorde det...

Snälla, hjälp mig! Jag vill också ha en tjej med udda intressen som jag har, men det är väldigt svårt att hitta då de flesta tjejerna verkar vara uppblåsta blondiner som inte förstår sig på att filosofera.

Hur är personer på naturvetenskapslinjen? Jag hoppas att de flesta är lika ljusskygga som mig men jag vet inte...

Istället för att supa på sena nätter brukade jag och min vän till exempel ta oss till olika chokladprovningar och prova på exklusiva choklader och prata om de olika smakerna med chokladexperter och eventuellt ta en sipp eller två av olika dessertviner och diskutera smakerna (däremot var vi väldigt obekväma med detta - vi håller det straight - vi vill helst inte dricka).

Det enda som jag gillar som andra också verkar gilla är att titta på bio, gör det minst två-tre gånger i veckan och jag älskar det (men det är dyrt, men så ger min hobby mig pengar så äsch).

Nu blev det WoT men hjälp mig - snälla!

För att få lite perspektiv på min vikt, jag väger 132 kg.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Re: Hjälp mig - snälla!

Hej MaxVoltage!

Ja, det var verkligen en lång text. Som jag har förstått så har du ett brinnande intresse för mattematik och programmering (och tycker det är kul och enkelt att hacka hemsidor????). Jag läste El-programmet under gymnasiet och min uppfattning av Naturvetenskapliga linjen och dess elever var att de är ungefär lika ljusskygga som du till ca 70% (Jag var själv ganska ljusskygg, men på El-programmet var jag ganska ensam om det...) . Om någon annan har en annan uppfattning av naturlinjen så rätta mig gärna, jag gick ju som sagt bara el.

Jag var inne och kollade på Kärrtorps hemsida och såg att "Naturvetenskap – profil: matematik och programmering" endast verkar innehålla Programmering 1 & 2 utöver det vanliga Naturvetenskapsprogrammet, eller läser jag på fel PDF?

http://www.karrtorpsgymnasium.se/PDF/po … up2011.pdf

Jag antar att dessa kurserna motsvarar det som hette Programmering A & B på min tid. Det var helt ok kurser, men de var ganska korta. Det jag hade nytta av från de kurserna är endast att jag har lärt mig hur man ska tänka när man ska lösa en enkel uppgift i programmering, som visserligen gav mig en fördel när jag sedan började på Universitetet och de förutsatte att vi inte hade tidigare programmeringskunskaper i kursen, men jag var fortfarande tvungen att plugga en massa programmering för att sedan också klara kursen.

Det jag försöker säga är att kurserna Programmering 1 & 2 (om de nu verkligen motsvarar Programmering A & B) kan du leva utan även om du skall plugga programmering på Universitetet. Du kan ju även kolla upp om möjlighet till "Individuellt val" finns och i så fall om dessa kurserna finns tillgängliga som tillval på andra skolor, om du inte gillade att det var så mycket elever på Kärrtorp.

Med tanke på att du nämnde att du ville plugga på KTH och var bra på att plugga:
"Kärrtorps gymnasium är ett av Kungliga tekniska högskolan, KTH:s samarbetsgymnasier. Det ger dig möjligheter att läsa universitetskurser under din gymnasietid och att genomföra ditt gymnasiearbete på KTH." (karrtorpsgymnasium.se, 2011-11-26)

http://www.karrtorpsgymnasium.se/na.htm

Som blivande webbprogrammerare och säkerhetsintresserad ber jag dig sluta hacka hemsidor.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,
Jannemannen

Senast redigerat av Jannemannen (2011-11-26 03:32)

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

MaxVoltage skrev:

För att få lite perspektiv på min vikt, jag väger 132 kg.

lolwut?

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Stakars dig sad , men jag týcker att du ska välja ett gymnasium som är litet och har de ämnen du gillar

Senast redigerat av Marisen (2011-11-26 04:51)

MaxVoltage
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Tror ni Kärrtorps är bra?

Tack för alla svar.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Jag vet inte. Du nämnde att du var tveksam för att där var mycket folk där. Vad är det som får dig att tänka att mycket elever inte är bra?

Kollade runt lite på nätet och hittade denna:
http://www.gymnasium.se/Sections/Review … uteID=1301

EDIT: hittade även denna: http://www.gymnasium.se/Kaerrtorps_gymn … b1301.html

Generellt sett så får Lärare, Lokaler och Stämmning mycket bra betyg. Maten får dock halvbra betyg. Jag har aldrig tidigare använt den sidan för att ta reda på information om gymnasieskolor, men det verkar ju som en bra grej. Jag skulle föreslå att du gämför Kärrtorp med de andra skolorna som du funderar på.

Och förresten, Välkommen till Pluggakuten!

Hälsningar,
Jannemannen

Senast redigerat av Jannemannen (2011-11-26 16:04)

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Immensity
Medlem

Registrerad: 2011-11-18

Mycket folk är ju kanon om man är skygg. Om du nu inte har problem med att vara bland folk det vill säga. I en liten skola känner alla alla, något du kanske inte vill? I en stor skola däremot är det ju så att man ser en massa folk hela tiden och då hinner folk inte bekanta sig med en, man förblir då en främling.

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

Jag har också haft problem med vikten och varit lite "mobbad". Det är klart att man kunnat prata med andra men inte riktig självklarhet att man ska gå och äta lunch med ett gäng, utan man sätter sig ensam och äter. Men skolan jag började läsa på hade också folk som såg ut som jag, alla var inte tändstickssmala. Jag hade problem i grundskolan och jag längtade efter att börja på gymnasiet. Då jag tänkte positivt och bara blev mer öppen direkt när jag bestämde mig för det  gick själv fram till en tjej och sa hej, skakade hand och frågade om hon också skulle läsa det som jag skulle. Jag bestämde mig en dag för att bli mer social och inte bry mig hur andra tittar på mig. Bye the way så gick jag på en liten gymnasieskola och just den skolan var en liten fristående skola men med lite mer elever. Jag trivdes på den mellanstora skolan. Jag är helt säker på att jag inte skulle trivts om jag gick på en skola med 1200 elever. Punkt .

Nu läser jag på universitet och när man väl kommer högre upp i sin utbildning så är det mindre prat och tänk kring hur man ser ut. Man tar varandra på större allvar helt enkelt.

Hoppas du förstod vad jag försökte säga med texten O_o . 

smile

Senast redigerat av Haj3n (2011-11-30 08:55)

Our lives are like a candle in the wind.

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

Se PM.

Sidfot