Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

seriös hjälp!

scream0
Medlem

Registrerad: 2011-07-30

seriös hjälp!

hej.

det här är kanske fel sida? jag vet inte.
men jag behöver VERKLIGEN hjälp med motivation till skolan.
jag ska snart avsluta åttan och har väldigt dåliga betyg.

jag är inte osmart, men jag behöver motivation till att tycka det är roligt att plugga osv
så nästa termin satsar jag!

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

Re: seriös hjälp!

Ja .... svårt med motivation har jag haft länge , men angående viktnedgång och träning då.

Fråga dig själv vad det är du vill ? Ett exempel kanske är att du drömt länge om att bli läkare och vet att du borde komma in på en bra skola för att kunna läsa på universitet senare, så därför har du det som motivation till att få högra betyg.

Annars så brukade jag sluta stressa så mycket, sluta tänka att "jag inte har mycket tid" , "tiden rinner bort så snabbt " , istället tog jag det lite lugnare. Bara känslan av att när man vet att man suttit och skrivit en uppsats i en vecka, och lämnar in och sedan får tillbaka uppsatsen där det står MVG på. Att man får bekräftat att man är smart ( jag tror inte att någon människa är dum, förutom seriemördare etc som har psykologiska problem), att man klarar det.

Jag hade bekanta i grundskolan (och vissa på gymnasiet) som blev mutade, de fick t ex 50 kr för varje MVG de fick i slutbetyg etc. Även om jag inte var bland de "smartaste" så körde jag ändå på, men jag är glad att jag inte blev mutad , eftersom att jag vet att det inte skulle skapa viljan att lära mig utan jag skulle bara ha känt mig tvingad.
Jag har aldrig blivit tvingad till något och jag har till viss del alltid haft i tanke att jag gör saker för att lära mig. Jag går i skolan för mig och inte för någon annan. smile

Our lives are like a candle in the wind.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: seriös hjälp!

@Scream0

Säg att du struntar helt i skolan hädanefter och går ut nian med underkänt i nästan alla ämnen, för att du helt enkelt inte orkar bry dig längre.

Vad händer sedan?

Gymnasiet är stängt för dig.

Då återstår två alternativ: Jobba eller inte jobba.

För att få ett bra jobb behöver du en yrkesutbildning, men för att komma in på en sådan behöver du bra betyg.

Har du inga betyg får du ta jobb som ingen annan vill ha, och som inte kräver någon yrkesutbildning; på sådana jobb får du jobba väldigt hårt och får mycket låg lön, kanske så låg att du måste ha två sådana jobb för att kunna leva.

Vill du inte jobba måste du leva på sociala bidrag och kommer så småningom att känna dig helt värdelös och utstött i samhället; kanske blir du kriminell eller narkoman.

Där har du alternativen, som jag ser det.

Nu är det upp till dig att välja.

Sidfot