Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
"månadens problem"
- minttabletten
- Medlem
- Registrerad: 2008-09-15
"månadens problem"
Hej !
en liten klurig uppgift som vi fick i hemuppgift och jag vet inte riktigt hur man ska visa hur man kommer fram till svaret.. förslag på lösning?
den lyder så här:
Systrarna Olga, Masja och Irina har plockat körsbär i sin trädgård. När de sitter i bersån och granskar skörden tycker Olga att hon har för många bär och ger därför hälften till Masja.
Nu tycker Masja i sin tur att hon har för många bär och ger hälften av sina bär (dem hon fick av Olga är inräknade) till Irina. När Irina har fått dessa bär reagerar hon på samma sätt som systrarna, men hon nöjer sig med att ge en fjärdedel av de bär hon just har till Olga.
Det visar sig nu att systrarna har exakt 300 bär vardera. Hur många bär hade var och en från början?
Tack i förhand !
- Aliquantus
- F.d. moderator
- Registrerad: 2007-06-03
Re: "månadens problem"
Om vi säger att sytrarna hade O, M samt I bär vardera från början, kan du då ställa upp några ekvationer, baserat på hur de byter runt med bären?
- minttabletten
- Medlem
- Registrerad: 2008-09-15
att jag inte tänkte på det.. tack
- Poolpt
- Medlem
- Registrerad: 2007-09-27
Jag tror det är lättare om man räknar "baklänges".
Innan Irina gav bort sin fjärdedel till Olga hade hon 400 bär.
Olga hade då 200 bär och Masja hade 300 bär.
Innan Masja gav bort hälften till Irina hade hon 600 bär.
Irina hade då 100 bär och Olga hade 200 bär.
Innan Olga gav bort hälften till Masja hade hon 400 bär.
Masja hade då 400 bär och Irina hade 100 bär.
If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is.