Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Delbarhet

Noll
Medlem

Registrerad: 2008-01-07

Delbarhet

Hej! Någon som kan klura ut denna:
Visa att om n tillhör dem naturliga talen så är talet LaTeX ekvation delbart med 4 men inte med 8.

Ha det bra!

Aliquantus Är En Kunskapsgruva - tha man!!
Heder åt dig mannen!

Aliquantus
F.d. moderator

Registrerad: 2007-06-03

Re: Delbarhet

Induktion skulle kunna fungera, har du lärt dig det?

För att visa att det inte är delbart med 8 räcker det att producera ett fall som bevisar motsatsen, kan du hitta ett sådant?

Aliquantus
F.d. moderator

Eller kan man tänka såhär?

LaTeX ekvation
samt
LaTeX ekvation

LaTeX ekvation.. Alltså måste talet vara delbart med fyra.

Aliquantus
F.d. moderator

Och dessutom:

LaTeX ekvation
och
LaTeX ekvation

Alltså får vi LaTeX ekvation, vilket innebär att talet inte är delbart med åtta för alla n.

Senast redigerat av Aliquantus (2008-09-18 11:34)

Noll
Medlem

Aliquantus skrev:

Induktion skulle kunna fungera, har du lärt dig det?

För att visa att det inte är delbart med 8 räcker det att producera ett fall som bevisar motsatsen, kan du hitta ett sådant?

Tjena!
Vi har inte gått genom induktion än. Dina andra svar är dem vi ska använda. Skulle du kunna utveckla dem lite?
Ha det bäst!

Senast redigerat av Noll (2008-09-18 11:32)

Heder åt dig mannen!

Aliquantus
F.d. moderator

Jag har inte gjort något sådant här själv, jag använde bara reglerna som finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_ar … e_relation.

LaTeX ekvation (och alla andra liknande relationer) kom jag fram till genom att fuska med miniräknaren -- men det går att visa.

LaTeX ekvation. Det är nu relativt lätt att visa att LaTeX ekvation är delbart med åtta. Alltså följer det att LaTeX ekvation

Senast redigerat av Aliquantus (2008-09-18 11:36)

Noll
Medlem

Aliquantus skrev:

Jag har inte gjort något sådant här själv, jag använde bara reglerna som finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_ar … e_relation.

LaTeX ekvation (och alla andra liknande relationer) kom jag fram till genom att fuska med miniräknaren -- men det går att visa.

LaTeX ekvation. Det är nu relativt lätt att visa att LaTeX ekvation är delbart med åtta. Alltså följer det att LaTeX ekvation

Tackar Aliquantus! Ska försöka smälta detta... big_smile

Men jag skulle bevisa att det var delbart med 4..... =/

Senast redigerat av Noll (2008-09-18 12:04)

Heder åt dig mannen!

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Om man inte vill använda sig av modulo-räkning, så kan man lösa talet direkt på följande sätt.

Talet LaTeX ekvation är delbart med talet 4 om det finns ett positivt heltal, k, sådant att

LaTeX ekvation

Jag skriver om talen 3 och 5 så här: 3 = 4-1 och 5 = 4+1. Detta innebär att

LaTeX ekvation

Sedan använder jag Binomialsatsen för att utveckla binomen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation.

LaTeX ekvation

och

LaTeX ekvation

Sedan multiplicerar jag utvecklingen av LaTeX ekvation med talet 3 och adderar utvecklingen av LaTeX ekvation till detta.

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Var och en av termerna är delbara med talet 4, och alla termer, utom den sista, är delbara med talet 8. Detta visar att talet LaTeX ekvation är delbart med talet 4, men inte med talet 8.

Senast redigerat av albiki (2008-09-18 12:25)

Noll
Medlem

albiki skrev:

Om man inte vill använda sig av modulo-räkning, så kan man lösa talet direkt på följande sätt.

Talet LaTeX ekvation är delbart med talet 4 om det finns ett positivt heltal, k, sådant att

LaTeX ekvation

Jag skriver om talen 3 och 5 så här: 3 = 4-1 och 5 = 4+1. Detta innebär att

LaTeX ekvation

Sedan använder jag Binomialsatsen för att utveckla binomen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation.

LaTeX ekvation

och

LaTeX ekvation

Sedan multiplicerar jag utvecklingen av LaTeX ekvation med talet 3 och adderar utvecklingen av LaTeX ekvation till detta.

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Var och en av termerna är delbara med talet 4, och alla termer, utom den sista, är delbara med talet 8. Detta visar att talet LaTeX ekvation är delbart med talet 4, men inte med talet 8.

Tackar för ditt svar, men binominalsatsen går vi först genom nästa vecka... Det verkade väldigt lätt annars, har du något annat förslag? Induktion går vi också genom nästa vecka... sad
Ha det bäst!

Heder åt dig mannen!

Aliquantus
F.d. moderator

Noll skrev:

Men jag skulle bevisa att det var delbart med 4..... =/

Ja, det visade jag i mitt andra inlägg.

Sidfot