Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Fel i följande balansering av reaktionsformel ?

[KE 1/A] Fel i följande balansering av reaktionsformel ?

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

[KE 1/A] Fel i följande balansering av reaktionsformel ?

Om ni tittar på den här balanseringen av reaktionsformel http://slunik.slu.se/kursfiler/BI1144/1 … raknad.pdf , så har Cu reducerats 2 steg och C har oxiderats 1 steg.

Med detta sagt så ska man nu sätta 1 C och 2 Cu på vardera sida av --> (pilen).
Det jag inte förstår är varför Cu2O förblir att vara Cu2O och inte 2Cu2O. Vi sätter ju 2 framför C2+.

Hjälp !

Jag klarar alla andra reaktionsformler men den är jobbig ! Min lärare har rättat den och jag förstår inte hur han tänker !

Är det möjligtvis så att läraren balanserar Cu före, då om vi skulle ha 2 Cu2O hade vi varit tvungna att balansera 2Cu2+ till 4 Cu2+ , dela allt med 2 och vi skulle få 2Cu2+ och Cu2O ändå. Men hur ska man veta vad man ska göra i början ?! Att man direkt ska göra så utan att tillsätta en 2:a framför Cu2O ?

Senast redigerat av Haj3n (2011-11-02 11:14)

Our lives are like a candle in the wind.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Re: [KE 1/A] Fel i följande balansering av reaktionsformel ?

Varför vill du så desperat slänga på en tvåa som koefficient?

Du har bara två kopparjoner att arbeta med efter att du har tagit hänsyn till redox-delen av reaktionen (två kopparjoner på vänster sida). Båda dessa joner ingår i en enhet av saltet på höger sida.

Tänk på att du först har en totalt obalanserad formel, där ingen som helst balansering har skett. Det hade varit samma historia om du hade haft exempelvis detta (nu drar jag bara upp vad jag spontant kom att tänka på):

LaTeX ekvation

Du justerar på vänster sida med en tvåa som koefficient för att balansera. Detta behöver inte göras på höger sida då du har två syreatomer uppbundna per enhet av molekylen.

LaTeX ekvation

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Fel i följande balansering av reaktionsformel ?

Sidfot