Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 1/A] Beräkna PH

jagarne
Medlem

Registrerad: 2010-09-16

[KE 1/A] Beräkna PH

Jag har börjat titta på Kemi A och B som jag lyckats få betyg på i gymnasiet, för det slog mig häromdagen hur väldigt lite jag kommer ihåg och hur mycket jag förträngt.

Sagt och gjort. Redan i repitionsuppgifterna till Kemi A körde jag fast, på något så simpelt som "Beräkna ph I 0.25 Mol vätebromidlösning".

Jag tänkte använda mig av C=(N/V), men där fick jag fel. Och jag har ingen aning alls om var jag ska fortsätta därifrån. Lite hjälp vore uppskattat.
(Detta kommer nog bli den första av flera lika basala från mig framöver)

Senast redigerat av jagarne (2011-11-02 09:44)

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

Re: [KE 1/A] Beräkna PH

C är ju koncentration , och man kan skriva [HBr]=0,25

LaTeX ekvation

-log(0,25) = 0,6

pH= 0,6

Remember ? smile

Nu såg jag att det står mol , och inte mol/dm3 ..... Är du säker på att det inte ska stå dm3 eller molar(samma som konc) ?

Annars har du ju n= 0,25 och du måste ha en volym med i frågan, då är det enkelt att räkna ut C.

Senast redigerat av Haj3n (2011-11-02 10:25)

Our lives are like a candle in the wind.

jagarne
Medlem

Registrerad: 2010-09-16

Re: [KE 1/A] Beräkna PH

Jag har dubbelkolalt och det står bara "mol".
...Å andra sidan så är det du skrev vettigt och gav rätt svar; så det kanske är ett tryckfel som är ansvarigt här. Till min hjälp har jag en gammal och inte helt pedagogisk kemibok...

Sidfot