Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Pearl Harbor

Skrollan
Medlem

Registrerad: 2008-02-07

Pearl Harbor

Hej

Jag sitter och skriver en fördjupningsfråga om Pearl Harbor, men min SO-bok skriver inte varför japanerna bombade den amerikanska flottbasen Pearl harbor. Någon som skulle kunna berätta?

Tack på förhand!

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: Pearl Harbor

Den japanska ledningen hoppades kunna slå ut den amerikanska Stilla Havs-flottan i ett slag och därmed kunna dominera till sjöss.

461
Medlem

Registrerad: 2007-09-11

Japan tyckte att USA var det enda hotet mot erövringen av sydostasien.

Smifsret
Medlem

Registrerad: 2008-05-15

Japan var imperialistiskt och hade de inte försökt expandera så hade det fallit ihop från insidan som jag förstår det, om det nu blev bättre för dem vet jag inte men ekonomin tog verkligen iväg efter att återuppbyggnaden var klar.

Sidfot