Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 8]Matematik - Procent

piiingvin
Medlem

Registrerad: 2008-03-18

[ÅK 8]Matematik - Procent

Hej, jag behöver hjälp med matten och ska ha prov imorgon i procent så jag behöver en snabb hjälp.
Glömde såklart böckerna i skolan, (klantarsel jag då). Jag skulle vilja att någon ger mig ett tal och sedan förklarar för mig hur man tänker. Det skulle vara så jävla snällt och jag blir då världens lyckligaste.
Hoppas någon svarar så fort som möjligt.

Senast redigerat av piiingvin (2008-03-18 14:43)

icaruscry
Medlem

Registrerad: 2007-12-30

Re: [ÅK 8]Matematik - Procent

Okej,

det första som bör sägas är att procent är inte nytt för dig även om det verkar så.

Procent = hundradelar.     1 procent  = 1 hundradel.

Procent används för att förtydliga förhållanden (ratio) istället för decimaltal men detta är precis samma.

talet  1.324 = 132.4 hundradelar = 132.4 procent .

Låt mig ta ett exempel.
I en klass går  12 pojkar varav hela klassen är 32 elever. 

Divisionen 12/32= 0.375    säger att 0.375 av klassen är pojkar. För att lättare prata om sådana förhållanden har  man infört procent.

Det viktiga är att

0.375= 37.5 hundradelar = 37.5 procent

Ett annat exempel.

Säg att du kastar pil mot en tavla med ett billigt pil-set.

Antag att sannolikheten för att du ska träffa tavlan är 0.8 och att du ska missa 0.2     0.8+0.2=1.

Detta utgör en fördelning av den totala 1.  Detta kan vi uttrycka på ett annat sätt

0.8 = 0.80 = 80 hundradelar = 80 procent    och     0.2 = 0.20 = 20 hundradelar = 20 procent.

Alltså är sannolikheten att i 80 procent av kasten blir det träff och i de andra 20 procenten blir det miss.

Ett annat exempel.

Du står i en grupp människor och märker att flera av tjejerna har köpt likadana skor. Du räknar dem till 4 stycken och snabbt räknar att ni är 21 personer i gruppen. Du utför divisionen 4/21 i huvudet,  4/21  = cirka 0.19 .

0.19 av antalet personer har likadana skor = 19 hundradelar av antalet personer har likadana skor =

19 procent av antalet personer har likadana skor.

Ett annat exempel.
Antag en vara kostar  2499 kr i en butik som du vill ha. Butiken kommer att ha rea 30 % på alla varor snart. Vad kostar då varan som du kikat ut i butik under rean?

rea 30 % innebär avdrag 30 % av priset .

nya priset blir  (100-30) procent * gamla priset  = 70 procent * gamla priset = 0.7*gamla priset.

Ett annat exempel:

priset på en vara sänks med 10 procent i månaden. Ställ upp en diskret modell över priset.

Modell:    pris P  (månad x=0)    ,   x antal månader.    p(x) priset efter x månader

SVAR:

p(x)=0.90^x *P     .

Förstår du dessa exempel kan du säkert sedan även använda procent i samband med ekvationssystem etc.

Sidfot