Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Historia
  •  » Vilka var orsakerna till första världskriget?

Vilka var orsakerna till första världskriget?

llenell
Medlem

Registrerad: 2008-03-09

Vilka var orsakerna till första världskriget?

Vilka var orsakerna till första världskriget? Vilka länder var inblandade i detta? varför?

puttifar
Medlem

Registrerad: 2008-03-03

Re: Vilka var orsakerna till första världskriget?

Det är inga lätta frågor. Men kika i nationalencyklopedin och wikipedia och försök skaffa en bild. Det finns även en skön bok som går igenom kriget med starka bilder. den heter "första världskriget" helt enkelt smile

Vad jag vet skapade industriella revolutionen ökad välfärd för de stora europeiska länderna. detta gjorde att de började mäta sig med varandra, samhället och millitären. sedan hade bismarck i tyskland ett finger med i spelet när han försökte ena tyskland samt skapa allianser med ryssland mfl. Sedan har jag hört om filosofier som började sprida sig. Detta gjorde bl.a. att man började se människor som olika istället för lika. jag har läst om tung propaganda från båda hållen som framhåller motståndaren som elak och grym. Så när alla länder växte sig starkare samt såg snett på varandra och tyckte den andra var "sämre". Tillslut kom kokpunkten då det skulle se vem som var störst, bäst och vackrast. Men sedan finns det väl andra orsaker som klassikern handel med i spelet också.

hur som helst var det en process som varat länge och kokade över i och med första världskriget. Det är någon form av riktlinjer som jag har läst om, hoppas det ger några trådar att nysta vidare på.

http://www.bokus.com/b/9789100107611.ht … rch_result
Boken som heter "första världskriget"

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst … rldskriget
första världskriget på wikipedia

Nationalencyklopedin måste man ha abbonemang på eller om du går på bibblan.

Senast redigerat av puttifar (2008-03-10 14:19)

• Forum
  •  » Historia
  •  » Vilka var orsakerna till första världskriget?

Sidfot