Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

pH för coca cola

hamdi
Medlem

Registrerad: 2010-03-13

pH för coca cola

Hej,

jag skulle bestämma pH värdet för coca cola med
1 universal indekator
2 lackmus
3 fenolftalein
4 BTB

min resultat var att coca cola är lätt sur, det visade alla syr-basindikaturer. Det jag undrar är om det finns någon annat skäl till varför pH värdet för coca cola är lätt sur förutom att den koldioxid gasen som är löst i drycket get den det egenskapen.

Typ att koldioxid i lösningen bildade kolsyra och den i sin tur protolyserades.

Är tacksamt för den hjälp jag kan få.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: pH för coca cola

Coca Cola innehåller en salig blandning av ett stort antal ämnen. Det är mycket möjligt att något av dessa ämnen har sura egenskaper och bidrar till det låga pH-värdet. Säkert är dock att kolsyran är en start bidragande orsak.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

AnnKl770
Medlem

Registrerad: 2010-02-16

Vet du vad Colan innehåller? Nån ingrediens kanske bidrar till surheten?

hamdi
Medlem

tack oggih för svaret

kan man få veta vilka andra ämnena som coca cola innehåller. Deras kemiska förmler typ ?

hamdi
Medlem

AnnKl770 skrev:

Vet du vad Colan innehåller? Nån ingrediens kanske bidrar till surheten?

Nej... jag vet inte vad colan innehåller... undrar om vad jag kan skriva mer i diskutionen förutom kolsyran?

AnnKl770
Medlem

Skriv just det. Att du inte vet men kan ana att det är nåt mer ämne som påverkar. Det brukar ju finnas massa Enr i läsk. Har du burken/flaskan så står det där. Googla sen på Enret för att se vad det är för nåt.

Scio
Medlem

Registrerad: 2010-03-14

Jag är ganska säker på att Coca-Cola innehåller ganska mycket fosforsyra, vilket också ökar koncentrationen av vätejoner.

Senast redigerat av Scio (2010-06-03 09:03)

hamdi
Medlem

AnnKl770 skrev:

Skriv just det. Att du inte vet men kan ana att det är nåt mer ämne som påverkar. Det brukar ju finnas massa Enr i läsk. Har du burken/flaskan så står det där. Googla sen på Enret för att se vad det är för nåt.

Tackar för hjälpen smile

hamdi
Medlem

Scio skrev:

Jag är ganska säker på att Coca-Cola innehåller ganska mycket fosforsyra, vilket också ökar koncentrationen av vätejoner.

Tack så jätte mycket... det öppnar vägen för mig om varför pH sjunker...  smile

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Du borde ha fått fram ett pH på 2-3 någonstans på Coca-cola, och det är inte "lätt sur".

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

hamdi
Medlem

Matias Ekstrand skrev:

Du borde ha fått fram ett pH på 2-3 någonstans på Coca-cola, och det är inte "lätt sur".

Kan det bero på att min cola var inte nyöppnat, utan jag har redan druckit därifrån?

Min flaska var 1/4 delen full och det jag gjorde var att jag har droppat i en platta med 4brunnar 10 droppar i varje brunn. Sen kolade jag pH i första brun med universal indekator i andra brunn kolade jag pH med lackmus, tredje brunn kolade jag pH med fenolftalein och i den fjärde brunn med BTB.

Kan det bero på att jag hade för små mängder av colan?

hamdi
Medlem

Matias Ekstrand skrev:

Men pH 2-3 är det inte för sur???

Burde då inte cola vara lite farligt?

Jag tänker att en syra är ju sur och pH är mellan 0 och upp till strax innan 7 ? Borde inte colan vara då frätande?

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Borde inte ha påverkat att du skulle ha druckit ur den, och mängden ska inte spela någon större roll så länge du inte späder den allt för mycket när du ska mäta på den (10x spädning = pH ökar med 1).

De flesta tester jag har sett på Coca-cola placerar pH mellan 2 och 3.

AnnKl770
Medlem

hamdi skrev:

Matias Ekstrand skrev:

Jag tänker att en syra är ju sur och pH är mellan 0 och upp till strax innan 7 ? Borde inte colan vara då frätande?

Jo det är ju frätande på tänderna, men tydligen inte för farligt för kroppen att ta hand om. Man kan ju göra rent grillgaller med cola, just för att det fräter.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

hamdi skrev:

Matias Ekstrand skrev:

Och ja, cola är frätande om du exempelvis låter den ligga på huden ett tag. Fräter även på tänderna i viss mån när man dricker det. Man ska exempelvis inte borsta tänderna precis efter att ha drukit något surt då emaljen är mottaglig för mekanisk skada på grund av det låga pH det har utsatts för.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

pH i magsäcken brukar vara någonstans mellan 1,5-3,5 så det är inte skadligt när det väl har kommit ned dit.

hamdi
Medlem

Ok.... tack så jätte mycket för alla era svar, det verkligen hjälper mycket smile

hamdi
Medlem

Scio skrev:

Har kolat på innehållsförteckning av coca cola och hittar inget om fosfor syra, jag undrar om det är sant som du säger så skulle jag varit mycket tacksamt om du kan ge mig en källa där det står att cola innehåler fosfor syra?

AnnKl770
Medlem

hamdi skrev:

Scio skrev:

Har kolat på innehållsförteckning av coca cola och hittar inget om fosfor syra, jag undrar om det är sant som du säger så skulle jag varit mycket tacksamt om du kan ge mig en källa där det står att cola innehåler fosfor syra?

fosforsyra har E nummer E338

Senast redigerat av AnnKl770 (2010-06-04 07:22)

hamdi
Medlem

AnnKl770 skrev:

fosforsyra har E nummer E338

så eftersom coca cola innehåller surhetsreglerande medel (E338), måste vara i väldigt små mängder. Det betyder att fosforsyra protolyseras till oxoniumjoner och divätefosfatjoner så är det andra orsaken till varför coca cola är en sur, pågrund av alla vätejoner som finns i coca cola lösningen efter kolsyrans och fosforsyrans ofullständiga protolys.

Tänker jag rätt? Missar jag något?

Sidfot