Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[BI A] Etologi
- Ekologisk
- Medlem
- Registrerad: 2009-05-02
[BI A] Etologi
Lurad att äta godis?
Om nyckelretningarna överdrivs blir djurens, och även våra egna, beteenden ofta intensivare än annars. Sådana nyckelretningar kallas supernormala.
Läsk och godis är ett exempel. Den kalla läsken med kolsyrebubblor får oss att tänka på kallt, friskt källvatten som lockar oss att dricka. Sockret och färgen hos godis och läsk är nyckelretningar som får vår kropp att tro att det är extra nyttig mat. Istället riskerar vi att få i oss alldeles för mycket socker och bli överviktiga.
Denna textsnutt hittade jag i en biologibok. Jag kan inte säga att jag känner av någon sådan nyckelretning, äter aldrig lösgodis och dricker aldrig läsk. Så för min del känns det inte som att det stämmer, men det stämmer alltså för andra?
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Re: [BI A] Etologi
Aldrig tänkt på det på det sättet... kan inte heller säga att jag någonsin för ett ögonblick fått för mig associera godisets starka färger med något nyttigt?
- TimTom
- Medlem
- Registrerad: 2009-01-25
Exemplet med läsken stämmer in på mig.
Exemplet med godiset har jag aldrig tänkt på förut.
Det jag skriver behöver nödvändigtvis inte stämma, men jag svarar aldrig fel med flit.
- oggih
- F.d. moderator
Förmodligen är detta något som sker undermedvetet och som inte tänker på.
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- sneagel
- F.d. moderator
oggih skrev:
Förmodligen är detta något som sker undermedvetet och som inte tänker på.
Fast jag känner mig snarare äcklad av godisets starka kemikaliska färger
- oggih
- F.d. moderator
Är benägen att hålla med. Men det beror nog på att vi under livets gång har fått den där äckelbilden bilden via media och inte på grund av våra instinkter.
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- ina
- Medlem
- Registrerad: 2009-04-06
En nyckelretning är stimuli som utan tidigare inlärning utlöser ett arttypiskt beteende.
Att äta godis och läsk klassas väl inte precis som ett "arttypiskt beteende", så att man skulle kunna jämföra de handlingarna med "riktiga" nyckelretningar, går nog inte, skulle jag inte tro.
Men visst förekommer det nog en hel del nyckelretningar av olika slag även hos människor, även supernormala sådana.
One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.