Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Brainfreez vid prov...
- MaHD
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-01
Brainfreez vid prov...
Hej!
Jag går och retar mig på att jag inte kan få till det vid mina matte prov.... Till och med min lärare frågar vad jag håller på med nu
Får någon typ av hjärnsläpp när jag sätter mig ner för att ta ett prov, det är inte ens svåra frågor på proven utan jag snurrar till det något seriöst.
Som min lärare påpekar så räknar jag ut dom svåra bitarna av ett tal perfekt men så komer jag till den sista och enkla biten av uppgiften och helt plötsligt blir tex 5x-7=120 till 5x=113 ?!? Jag vet ju så väl att det är tecken byte...jag kan detta även i sömnen men då är det som jag inte ens märker att det är ett tecken byte, det passerar obemärkt förbi.
Jag är så trött på mig själv...
Kan inte påstå att jag stressade speciellt mycket på det senaste provet men det måste väl jag ha gjort...låst mig problemet är bara att jag alltid gör så här och det som drabbas är mina betyg för jag får bara halvpoäng eftersom jag har fel svar men 95% rätt uträkning.
ingen som har ett bra knep inför prov??
Mvh en deppig MaHD
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Re: Brainfreez vid prov...
Kolla igenom allt så många gånger som du hinner. Tänk på alla olika slarvfel man kan göra. Enheter, skriva av fel från uppgiften, felaktiga uträkningar och så vidare... Tänk också efter om svaret verkligen är rimligt och vid ekvationer är det bara att sätta in lösningen och testa.
2x + 20 = 100
Får du då x=60 så märker du ju dirket att något inte står rätt till om du sätter in lösningen i ekvationen (2*60 är ju 120 och inte alls 100).
Annars är det bara att träna och träna; till sist gör man inte slarvfelen längre.
//oggih
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- MaHD
- Medlem
Jo du har rätt men grejen är att jag verkligen tok tränade och det var rätt hela tiden...jag förväntade mig lite mer poäng än jag fick. Jag får börja byta ut x mot det talet jag fått fram och på det sättet kolla mig själv på prov.
Tack för tipsen oggih!
- Infinity_2
- Medlem
- Registrerad: 2010-01-26
Försök att träna på koncetration. För mycket stress kan medföra att du kanske tänker på annat eller på för mycket. En uppgift i taget, en uträkning i taget . Titta på din uträkning, när den är färdig och kontrollera ditt svar med någon metod. Ett tips är att du gör en mental förberedelse genom att göra gamla prov. För att skapa en riktig provkänsla, så kan du också ta tid på dig själv. Om proven har en rättningsmall, så kan du själv rätta låtsasprovet. Detta är förmodligen den bästa förberedelsen, men det kan också röra sig om andra faktorer; exempelvis sömn och frukost. Du kommer då att lära dig att anpassa din skrivning efter tidspressen och förhoppningsvis, så minskar också din nervositet.
Senast redigerat av Infinity_2 (2010-03-04 11:23)
"Vi upptäckte mer och mer och jorden blev bara större och större.
Upptäckte ändå mer och jorden blev bara en prick, en liten leksaksballong i oändligheten".
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Som infinity säger är det viktigt att vara strukturerad -- ha ordning på kladdpapper och pennor och miniräknare och ställ upp allt snyggt och prydligt. Visst, många matematiker (inte minst min matematiklärare!) har en tendens att vara lite slarviga och röriga, men för den sakens skull måste man inte vara det själv. Bra struktur är också nyckeln till ett MVG i matte.
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
Jag menar att det är din matematik som behöver vara strukturerad, inte ditt skrivbord. Satsa på att skriva och tänka matematik ordentligt, istället för att pyssla med papper, suddigum, pennor, powerbars, energidrycker, bananer, pizzor,....
Senast redigerat av albiki (2010-03-04 12:05)
- NiklasA
- Medlem
- Registrerad: 2007-12-16
kontrollera ALLTID svaren i den mån det går, man upptäcker oerhört mycket på det. Alla gör v, så är det bara, vi påpekar sådana varje föreläsning för våra föreläsare, det är väldigt lätt hänt att 1-2 blir 3 av bara farten, men sådana slarvfel upptäcker man om man provar sina svar. (man kan ju ha sådan tur/otur att man gör flera fel som tar ut varandra dock, så trots att man räknat fel på flera ställen så blir svaret rätt ändå, och då hjälper det ju iofs föga att man kontrollerar svaret... men oftast har man inte sån "tur")
Senaste tentan löste jag en diffekvation fel tre gånger innan jag upptäckte vad jag gjort fel, något jag inte alls upptäckt om jag inte kontrollerat. Tänk också efter om svaren blir rimliga, oftast blir det ganska snälla svar. Kan en sträcka vara negativ? Är det rimligt att ett glas rymmer 30 liter vätska? Går det ihop att en triangel har vinklarna 40, 70 och 80 grader, osv.... Om man får fram att en andragradsekvation har lösningarna
så kanske man har gjort fel. för oftast ska inte svaren bli så krångliga...
Om det ur uppgifter som är "enkla" att göra men svåra att kontrollera svaret på, t.ex. om man ska beräkna sannolikheten för någonting som sker i flera steg, kan ett tips vara att man, om man har tid kvar, räknar igenom uppgiften igen, bara själva uträkningarna, och ser om man får samma svar. Får man inte det bör man kolla igenom och jämföra uträkningarna noga. Jag brukar räkna vissa uppgifter två gånger på tentor för att inte dra på mig sådana onödiga fel. Det är lättare att se fel om man har två uträkningar som ger olika svar än om man bara tittar igenom vad man skrivit, för man blir ofta blind på sådant man själv har skrivit.
Struktur i all ära, men är det uppgifter som man har svårt att komma igång på tycker jag det är bäst att ta ett papper och bara kladda ner allt man vet som kan vara till hjälp. Om det rör sig någon geometriupgift med vinklar t.ex. kan det vara bra att skriva ner de mest grundläggande saker, t.ex. vinkelsumman i 3 och 4 hörning, olika vinkelsatser m.m, samt prova angripa problemet på olika sätt m.h.a. det. Ofta kan de mest grundläggande definitionerna vara det som får en att komma på en lösning till problemet. Ska man göra någonting generellt kan det vara bra att prova en gång på kladdpappret hur man skulle gjort med siffror, osv. När man sedan kladdat och ritat och tänkt med pennan så kan man renskriva. Tänk på att alla uppgifter som ges inte kräver svårare matematik än vad som gåtts igenom.
Vad tog matematikern med sig när han gick till sjöss? En log-bok såklart!
Tack alla!!!
Jag gick verkligen i väggen efter sista provet men, tog mig en vecka utan att sitta med boken och räkna men fick tvingat igång mig igen. Tog med allt här till provsalen och fick ett mail av läraren för en liten stund sedan, visade sig att jag faktiskt lyckats mycket bättre denna gången...Bara 3 fel!!! tjooohoo! ![]()
Känns bättre nu denna gången. Jag gav mer tid till att gå igenom svaren och hittade ett par slarvfel även läsfel som jag vet med mig själv är på grund av stress. Min lärare har påpekat att jag var mer ostrukturerad i början av kursen men nu har jag enligt henne en bra struktur och metodiskt går igenom talen på både kladdpapper som svarspapper.
Tack igen för bra ideér allihopa!!!
Det lönar sig att inte ge sig!
Mvh MaHD
- Läkaren
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-02
Jag brukar sätta in x i min ekvation, och sedan får jag antigen rätt/fel svar. Jag kollar då vad jag har gjort för fel. Det går mycket snabbare än att kolla hela tiden. Det är bra att göra, anser jag.
Natur Natur 2:an i Gymnasiet
- Gebba
- Medlem
- Registrerad: 2007-09-22
Läkaren skrev:
Jag brukar sätta in x i min ekvation, och sedan får jag antigen rätt/fel svar. Jag kollar då vad jag har gjort för fel. Det går mycket snabbare än att kolla hela tiden. Det är bra att göra, anser jag.
Kanske har misstolkat ditt inlägg, men en ekvation går ju ut på att man ska beräkna den efterfrågade variabeln. Varför vill du då sätta tillbaka den?
- micheliin
- VIP-medlem
- Registrerad: 2009-09-28
För att kontrollera att lösningen uppfyller ekvationen.
Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.
- Meiser
- Medlem
- Registrerad: 2009-12-09
Gebba skrev:
Läkaren skrev:
Kanske har misstolkat ditt inlägg, men en ekvation går ju ut på att man ska beräkna den efterfrågade variabeln. Varför vill du då sätta tillbaka den?
det är ju inte själva x;et man sätter in utan det är talet som är = x man sätter in.
- Läkaren
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-02
Ja, jag menar det - orkade bara inte förtydliga. ![]()
Natur Natur 2:an i Gymnasiet