Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Fotbollslektion - behöver hjälp!
- Läkaren
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-02
Fotbollslektion - behöver hjälp!
Hej,
Min lärare sade att jag skulle göra en fotbollslektion med "djup och bredd" i fokus. Jag vill nu ställa ett par frågor till er:
*Vad menas med bredd och djup inom fotboll?'
Är det att spelarna skall sprida ut sig så mycket för att skapa mer yta? Genom detta kan de försvara ännu bättre, då motståndarlaget måste passera flera zoner för att komma till målet. Om man har en rak linje med spelare, så kan man inte passa bak eller fram - man kan bara passa sidleds. Detta är inte effektivt i både attack och försvar.
* Vad finns det för övningar att träna på detta?
Jag har tänkt lite, och jag tror att jag skall placera ut olika spelare på planen och visa hur man skall passa och attackera - samt även hur man försvarar. De skall få testa olika taktiker, men de skall inte få testa alla. Detta beror på att jag skall gå till de olika lagen och spela schack med dem. Det betyder att jag ger dem andra taktiker för att vinna.
Dessa saker kommer jag förmodligen göra:
* En uppvärmning.
* En visning av olika taktiker och olika strukturer som eleverna naturligtvis är med i. De skall få passa fram och tillbaka, skall öva på att skjuta mål etc. (inom den delen)
* Avslutning med match - där jag kommer låta elverna strukturera upp sig själva enligt vad de har lärt sig. Jag kommer även ge taktiker etc. under spelets gång.
Vad finns det för risker i fotboll, och hur förhindrar man dem?
* Får en fotboll på ens kropp, och man kan förhindra detta genom att hela tiden kolla på bollen och spelarna. Om man kan läsa hur de skall passa / skjuta. Man kan även förhindra detta genom att spelarna hela tiden inte är utmattade. Därför är det viktigt med zoon-spel.
* Ramlar - något man kan förhindra med god balans och att man inte är för utmattad. Man faller på marken oftast på grund av ett krokben. Därför skall jag förbjuda det under matchens gång.
Dessa saker är vad jag kom på, men jag känner mig inte nöjd än. Notera att mina frågor är mina. Det vill säga att jag hittade på dem själv.
Natur Natur 2:an i Gymnasiet
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Re: Fotbollslektion - behöver hjälp!
*Vad menas med bredd och djup inom fotboll?
Bredd = se till att ha folk långt ute på kanterna, inte bara i mitten
Djup = ha spelare långt fram och långt bak på planen
dvs att ha bredd och djup innebär att man ska sprida ut spelet och inte ha alla spelare i mitten
* Vad finns det för övningar att träna på detta?
Svårt att egentligen köra några övningar på det om du har inomhuslektion, men är du ute har du ju bättre ytor. Finns hur mycket som helst för att träna på att hålla bredd och djup... börja med bollarna i mitten av planen och låt de som står där passa ut bollen till sidan där en annan kille kommer löpandes och tar emot bollen och slår inlägg funkar.
Vad finns det för risker i fotboll, och hur förhindrar man dem?
* Får en fotboll på ens kropp.
Det är nog den mest lindriga skadan du kan få på en fotbollsplan
Ingen precis farligt heller. Allt möjligt kan hända - du kan bryta benet, dra av korsband, få hjärnskakning, stuka foten etc etc... När man spelar på en idrottslektion är väl dock den största skaderisken vrickade fötter och skrapsår.
- Läkaren
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-02
Re: Fotbollslektion - behöver hjälp!
Tack Sneagel, detta skall jag tänka på! ![]()
Natur Natur 2:an i Gymnasiet