Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Idrott A hjälp
- SaraJons
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-07
Idrott A hjälp
Hej
Jag tänkte fråga om Idrott A.
Hur ska man få MVG. Jag har börjat träna på gymet och det är ett år kvar tills jag få slut betyg på idrott.
Jag har läst på kriterna för idrott och hälsa. Men våra lärare säger att man ska springa 8km på 40 min och man ska göra allt perfekt. Är det verkligen så ?
Allt är möjligt om man bara vill
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Re: Idrott A hjälp
För att få mvg i idrott ska du uppfylla kriterierna, precis som för alla andra ämnen. För att få mvg i matematik måste man vara väldigt duktig på matte - ska det vara annorlunda inom idrott?
- SaraJons
- Medlem
Jag vet men Vilka kriterier ????
- sneagel
- F.d. moderator
Kolla skolverkets hemsida?
- SaraJons
- Medlem
jag kollade med där står inte att man ska springa 8 km på 45 min !!
- sneagel
- F.d. moderator
Nej, så tydliga kriterier har inte skolverket utan det är helt upp till läraren att tolka dem. För MVG ska du ha en viss atletisk förmåga och ärligt talat så är inte 8 km på 45 minuter något orealistiskt krav. Alla lärare har olika syn på vad man ska göra för de olika betygen, vår lärare var alldeles för snäll och gav mvg till 25 av 30 elever i min klass och det tycker jag är fel, man ska förtjäna ett mvg i idrott lika mycket som ett mvg i vilket annat ämne som helst.
- SaraJons
- Medlem
sneagel skrev:
Nej, så tydliga kriterier har inte skolverket utan det är helt upp till läraren att tolka dem. För MVG ska du ha en viss atletisk förmåga och ärligt talat så är inte 8 km på 45 minuter något orealistiskt krav. Alla lärare har olika syn på vad man ska göra för de olika betygen, vår lärare var alldeles för snäll och gav mvg till 25 av 30 elever i min klass och det tycker jag är fel, man ska förtjäna ett mvg i idrott lika mycket som ett mvg i vilket annat ämne som helst.
Seriöst vilken underbar lärare du har.
- sneagel
- F.d. moderator
Tycker du att en lärare som delar ut MVG som om de vore småsten är underbar? Då har du en skruvad verklighetsuppfattning... enligt mig är en lärare som sköter sitt jobb betydligt mer underbar.
- SaraJons
- Medlem
Men det är bara idrott inte MATTE. Hur roligt det att man inte kommer in i det man vill bara för att man kan springa. Jag håller med dig om det var ett annat ämne
- Läkaren
- Medlem
- Registrerad: 2009-11-02
Omg, jag skulle aldrig klara av det, och jag tränar varannan dag...
Natur Natur 2:an i Gymnasiet
- sneagel
- F.d. moderator
SaraJons skrev:
Men det är bara idrott inte MATTE. Hur roligt det att man inte kommer in i det man vill bara för att man kan springa. Jag håller med dig om det var ett annat ämne
Det där resonemanget håller inte för det går att köra på varenda ämne. "Varför ska jag kunna något om islam när jag ska bli ingenjör?", "Varför ska jag kunna derivera en potensfunktion när jag ska bli musikproducent?", "Varför ska jag veta när Hitler dog när jag ska bli programmerare?". Det ska inte vara lättare att få MVG i idrott än i någon annan kurs! MVG är ingen mänsklig rättighet och det ska delas ut till de som förtjänar det, precis som i alla kurser.
- oggih
- F.d. moderator
För MVG ska du ha en viss atletisk förmåga...
Var står det? ![]()
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
- Eleven utvecklar färdigheter och metoder i ett flertal aktivitetsformer och bedömer deras hälsoeffekter.
- Eleven diskuterar samband mellan livsstil, livsmiljö och hälsa, samt drar slutsatser om begreppet livskvalitet med utgångspunkt från dessa samband.
- Eleven planerar och genomför friluftsliv i nya miljöer och finner lösningar på oförutsedda situationer.
- Eleven instruerar i livräddande första hjälp.
Källa: http://www3.skolverket.se/ki03/front.as … traId=1585
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- sneagel
- F.d. moderator
Det är som sagt helt upp till läraren att tolka kriterna fritt, och om jag var lärare skulle jag definitivt tolka det första kriteriet som något i den stilen ![]()
- SaraJons
- Medlem
Läkaren skrev:
vad är det som du skulle aldrig klara av ?
- Marcus
- Medlem
- Registrerad: 2010-01-17
SaraJons skrev:
Läkaren skrev:
vad är det som du skulle aldrig klara av ?
Det som din lärare påstår att du ska göra för MVG.
- Svårareänjatrodde
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-19
Själv har jag jättesvårt för att lära mig av att läsa så när jag försöker få ett bra betyg i matte c för att komma in på universitetet så känns mitt mvg i idrott inte så där jätteupplyftande när jag "bara" har g i franska steg 1 & 2 samt historia a. Då hade jag gärna bytt dem tre kurserna till mvg och nöjt mig med g i idrott.
- LapSiLap
- Medlem
- Registrerad: 2008-03-04
För min lärare gällde det att man fick mvg på proven och var aktiv på lektionerna dvs man behövde inte vara fysiskt stark på något sätt för att få mvg. Men jag tror det skiljer sig ganska mycket från lärare till lärare.