Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Vetenskap + Religion = ?
- mynameisalice
- VIP-medlem
- Registrerad: 2010-01-27
Vetenskap + Religion = ?
Hejsan!
Jag är lite av en tänkare (speciellt såhär på nattkvisten) och jag tänkte dela med mig av en liten fråga som präglar mitt tänkande just nu.
Allt ska ju kunna mätas i atomer. Kemister kan lägga till och ta bort och se hur ämnen reagerar med varandra. Men jag tänkte att om allting i den materiella världen är uppbyggt av atomer, kan då en naturvetare (som kan mycket om detta ämne) vara religös, med anknytning till en religion där vi alla har en själ?
Om själen nu existerar i den materiella världen, borde den inte likaså kunna mätas i atomer? Vissa personer anser sig ju ha sett bortgångna människors själar. Om man förlitar sig till vad de påstår så borde de väl existera i denna värld, och på så sätt bestå av "någonting".
Detta speglar dock inte vad jag tror på eller liknande, utan det var mest en tanke.
/A
Senast redigerat av mynameisalice (2011-07-04 08:07)
"Somewhere, something incredible is waiting to be known."
- David92
- Medlem
- Registrerad: 2010-04-14
Re: Vetenskap + Religion = ?
Det finns ju olika teorier om att det existerar mer saker än bara atomer om du förstår hur jag menar, såsom mörk materia och liknande. En kemist kan mycket väl vara religiös, fast om den personen verkligen dyrkar en gud är ju en annan femma. Denne kemist kan ju alltid förklara det med att vi kanske inte har upptäckt allt eller något liknande. Ofta använder folk religion som en tillflyktsort när dem hittar frågor utan något egentligt svar. Typ vad händer när man dör. Jag tror att de flesta människor vet svaret på den frågan men det känns så distant och så ogreppbart att man bara undviker ämnet.
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Allt kan inte beskrivas i atomer. Ljus till exempel, har inget alls att göra med atomer. Så ja, en kemist kan mycket väl vara troende. Är förmodligen inte alls ovanligt med troende naturvetare, eftersom naturen hyser många näst intill ofattbara fenomen. Vem har till exempel inte frågat sig om livets uppkomst verkligen kan vara en slump?
Även begreppet Intelligent design visar att en tro mycket väl kan kombineras med vetenksap. Problemet med ID är dock att man har gjort om sin religion till en så kallad "vetenskap" - vilket är mycket tragiskt om man frågar mig.
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- mynameisalice
- VIP-medlem
David92 skrev:
Det finns ju olika teorier om att det existerar mer saker än bara atomer om du förstår hur jag menar, såsom mörk materia och liknande. En kemist kan mycket väl vara religiös, fast om den personen verkligen dyrkar en gud är ju en annan femma. Denne kemist kan ju alltid förklara det med att vi kanske inte har upptäckt allt eller något liknande. Ofta använder folk religion som en tillflyktsort när dem hittar frågor utan något egentligt svar. Typ vad händer när man dör. Jag tror att de flesta människor vet svaret på den frågan men det känns så distant och så ogreppbart att man bara undviker ämnet.
Jag förstår! Min kunskap inom kemi sträcker sig tyvärr inte lika långt som mitt tänkande. Dock så tycker jag att ämnet är intressant.
Ja, kommer människan någonsin att upptäcka allt? Jag kan ibland tycka att det är bra att vi inte har vetskap om precis allting, och för vissa kan det nog till och med vara ett måste att inte veta allt för att kunna ha ett drägligt liv. Jag menar, om vi visste säkert vad som händer när människan går bort, om vi säger att det inte finns någonting efter detta livet, så skulle man nog mest gå runt och inte vilja dö.
- mynameisalice
- VIP-medlem
oggih skrev:
Allt kan inte beskrivas i atomer. Ljus till exempel, har inget alls att göra med atomer. Så ja, en kemist kan mycket väl vara troende. Är förmodligen inte alls ovanligt med troende naturvetare, eftersom naturen hyser många näst intill ofattbara fenomen. Vem har till exempel inte frågat sig om livets uppkomst verkligen kan vara en slump?
Även begreppet Intelligent design visar att en tro mycket väl kan kombineras med vetenksap. Problemet med ID är dock att man har gjort om sin religion till en så kallad "vetenskap" - vilket är mycket tragiskt om man frågar mig.
Det tänkte jag förståss inte på. Jag ska helt klart lära mig mer om detta!
Ja, det har du rätt i! Är inte världen alldeles för komplex för att vara bara en slump?
Jag har läst lite om intelligent design (jag visste inte ens att begreppet existerade förän nu). Men, som jag har upfattat det så tror de på en "designer", alltså en gud, men inte som kristendomen där man förespråkar ett visst sätt att leva, utan det verkar mer handla om argument för att allt i detta universum är allt för "perfekt designat" för att kunna vara en slump. Rätta mig om jag har fel.
Hur menar du att de har gjort om religion till vetenskap, förresten?
Har du några boktips inom ämnet? Tyckte att det verkade intressant att läsa mer om då jag tycker att både religioner och vetenskap är intressant, men vad man väljer att tro på är ju en annan femma.
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-15 11:00)
- Matias Ekstrand
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-07-18
ID (Intelligent design) utgår från grunden att: "Gud har skapat allt" eller "Gud har petat i vår utveckling så att det blir som det är idag".
Nästa steg för dem är att hitta olika fenomen som inte än har förklarats till fullo, eller verkar väldigt raffinerade och hävdar att "Gud har gjort detta, det kan inte vara en slump".
Problemet med ID är att de precis som religion utgår från en ultimat sanning och sedan förklarar fenomen baserat på deras sanning, när det vetenskapliga arbetssättet är att observera fenomen och därefter försöka komma med en rimlig förklaring (teori) som omarbetas om det kommer fram nya observationer som inte stämmer överens med den föreslagna teorin.
Detta hindrar givetvis inte dem som jobbar med ID från att försöka framstå som seriösa och vetenskapliga, vilket de inte alls är. Det är religion som försöker framstå som vetenskap.
Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik. Publikationer
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
...men vad man väljer att tro på är ju en annan femma
Måste man verkligen välja? Vetenskapen kan ge svar på mycket, hur saker runt omkring oss fungerar osv. Men den kan aldrig svara på om det finns något liv efter döden, eller om det finns någon "gudomlig" mening med livet. Inget går ju att bevisa kring detta, i stället handlar det om tro och religion.
Bara för att man inte ifrågasätter vetenskapen, behöver man inte bli ateist. ![]()
Hur menar du att de har gjort om religion till vetenskap, förresten?
ID-förespråkare har en tendens att utge det de håller på med för en naturvetenskap. Så är det inte - allt man påstår inom naturvetenskapen måste kunna motbevisas. Deras snack om en designer är omöjligt att motbevisa - alltså har det inte ett skvatt med naturvetenskap att göra. Sådan här "bluff-naturvetenskap" brukar kallas "pseudovetenskap".
Tragiskt nog finns det skolor där ID lärs ut på NO-undervisningen. Mycket beklagligt om man fråga mig.
Senast redigerat av oggih (2010-04-15 11:42)
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- Aliquantus
- F.d. moderator
- Registrerad: 2007-06-03
mynameisalice skrev:
Ja, det har du rätt i! Är inte världen alldeles för komplex för att vara bara en slump?
Jag har faktiskt aldrig förstått detta argument riktigt.. tycker förespråkare för skapelseberättelsen/ID väldigt ofta kommer med det, men jag tycker snarare frågan borde vara: Är inte världen alldeles för komplex för att någon ska ha skapat den? Det ser jag som mer otroligt.
- mynameisalice
- VIP-medlem
Matias Ekstrand skrev:
ID (Intelligent design) utgår från grunden att: "Gud har skapat allt" eller "Gud har petat i vår utveckling så att det blir som det är idag".
Nästa steg för dem är att hitta olika fenomen som inte än har förklarats till fullo, eller verkar väldigt raffinerade och hävdar att "Gud har gjort detta, det kan inte vara en slump".
Problemet med ID är att de precis som religion utgår från en ultimat sanning och sedan förklarar fenomen baserat på deras sanning, när det vetenskapliga arbetssättet är att observera fenomen och därefter försöka komma med en rimlig förklaring (teori) som omarbetas om det kommer fram nya observationer som inte stämmer överens med den föreslagna teorin.
Detta hindrar givetvis inte dem som jobbar med ID från att försöka framstå som seriösa och vetenskapliga, vilket de inte alls är. Det är religion som försöker framstå som vetenskap.
Så man kan i själva verket säga att det är en religion, som Egenligen inte har med vetenskap att göra? Utan att det rätt och slätt ändå handlar om teorier?
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-15 12:07)
- mynameisalice
- VIP-medlem
oggih skrev:
...men vad man väljer att tro på är ju en annan femma
Måste man verkligen välja? Vetenskapen kan ge svar på mycket, hur saker runt omkring oss fungerar osv. Men den kan aldrig svara på om det finns något liv efter döden, eller om det finns någon "gudomlig" mening med livet. Inget går ju att bevisa kring detta, i stället handlar det om tro och religion.
Bara för att man inte ifrågasätter vetenskapen, behöver man inte bli ateist.Hur menar du att de har gjort om religion till vetenskap, förresten?
ID-förespråkare har en tendens att utge det de håller på med för en naturvetenskap. Så är det inte - allt man påstår inom naturvetenskapen måste kunna motbevisas. Deras snack om en designer är omöjligt att motbevisa - alltså har det inte ett skvatt med naturvetenskap att göra. Sådan här "bluff-naturvetenskap" brukar kallas "pseudovetenskap".
Tragiskt nog finns det skolor där ID lärs ut på NO-undervisningen. Mycket beklagligt om man fråga mig.
Nej, det måste man kanske inte. Jag syftade mest på att bara för att man skaffar sig vetskap om olika religioner så måste man ju inte tro på eller "tillhöra" någon av dem. Vad jag menade i det första inlägget var mest att om man nu kan bevisa så mycket inom vetenskapen, men inte själar, gudar och så vidare så kanske det finns många som inte tror på dessa ting på grund av det.
Jaha, då förstår jag. Så det är religion, inte vetenskap. Det påminner lite om när Jehovas Vittnen var här och försökte bevisa att big bang aldrig har inträffat.
Oj, till den nivån hade man ju inte tänkt ta det. Det verkar ju lite konstigt. I alla fall om de lär ut det som ett bevisat faktum.
- saltkrakan
- Moderator
- Registrerad: 2010-02-02
oggih skrev:
Även begreppet Intelligent design visar att en tro mycket väl kan kombineras med vetenksap.
Tror inte att det är möjligt att kombinera tro och vetenskap... De är så olika till sin natur, vetenskap framskrider och ifrågasätter alltid gamla sanningar, medan tro bestämmer sig för att något är sant utan några som helst bevis för detta.
Har svårt att förstå hur man kan kombinera det vetenskapliga tankesättet och samtidigt tro på en allsmäktig snubbe som bor uppe i himlen...
Ps. ID är tro i förklädnad.
//saltkrakan
Senast redigerat av saltkrakan (2010-04-15 12:22)
- mynameisalice
- VIP-medlem
Aliquantus skrev:
mynameisalice skrev:
Jag har faktiskt aldrig förstått detta argument riktigt.. tycker förespråkare för skapelseberättelsen/ID väldigt ofta kommer med det, men jag tycker snarare frågan borde vara: Är inte världen alldeles för komplex för att någon ska ha skapat den? Det ser jag som mer otroligt.
Ja det kan jag faktiskt också hålla med om! Både att den är för komplex för att ha skapats av någon och för att vara en slump. Jag ser mig själv inte tillhöra eller tro på någon religion, utan är mer öppen för att skaffa mig min egna uppfattning och "tro".
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-15 12:27)
- mynameisalice
- VIP-medlem
saltkrakan skrev:
oggih skrev:
Även begreppet Intelligent design visar att en tro mycket väl kan kombineras med vetenksap.
Tror inte att det är möjligt att kombinera tro och vetenskap... De är så olika till sin natur, vetenskap framskrider och ifrågasätter alltid gamla sanningar, medan tro bestämmer sig för att något är sant utan några som helst bevis för detta.
Har svårt att förstå hur man kan kombinera det vetenskapliga tankesättet och samtidigt tro på en allsmäktig snubbe som bor uppe i himlen...
Ps. ID är tro i förklädnad.
//saltkrakan
Det var ungefär sådär frågorna började bubbla upp för mig, speciellt när det gäller religioner där vi har en själ.
- mynameisalice
- VIP-medlem
Och om det nu skulle finnas en intelligent designer, vem designade designern? Var det en ännu intelligentare designer? Och vem skapade sedan designern av designern, och så vidare..
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-15 12:42)
- Matias Ekstrand
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-07-18
Och alldeles plötsligt har vi halkat in på ifrågasättande av "Gud" i en religion, vilket i stort sett bara genererar svaret: "Vi kan inte bevisa att han/hon finns, men på grund av X och Y (något slags försök till logik) så måste han/hon finnas."
Religion och vetenskap är två vitt skilda saker, som i mycket motsäger varandra. Det hela beror på hur pass mycket man vill kunna härleda något verkligt (vetenskap) eller blint tro på något som ingen riktigt vet var det kommer ifrån (religion). Man kan givetvis balansera det här genom att vara hängiven de olika sakerna i olika mängd.
(Jag ska skriva en artikel om det här i framtiden hade jag tänkt.)
Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik. Publikationer
- saltkrakan
- Moderator
- Registrerad: 2010-02-02
mynameisalice skrev:
Och om det nu skulle finnas en intelligent designer, vem designade designern? Var det en ännu intelligentare designer? Och vem skapade sedan designern av designern, och så vidare..
Ännu ett argument mot det kosmologiska "argumentet"...
- mynameisalice
- VIP-medlem
Matias Ekstrand skrev:
Och alldeles plötsligt har vi halkat in på ifrågasättande av "Gud" i en religion, vilket i stort sett bara genererar svaret: "Vi kan inte bevisa att han/hon finns, men på grund av X och Y (något slags försök till logik) så måste han/hon finnas."
Religion och vetenskap är två vitt skilda saker, som i mycket motsäger varandra. Det hela beror på hur pass mycket man vill kunna härleda något verkligt (vetenskap) eller blint tro på något som ingen riktigt vet var det kommer ifrån (religion). Man kan givetvis balansera det här genom att vara hängiven de olika sakerna i olika mängd.
(Jag ska skriva en artikel om det här i framtiden hade jag tänkt.)
Ja, ber om ursäkt för att jag kom lite off topic där. Det var bara en impulsiv tanke.
Jo, det vad det jag menade. Och om det var möjligt att tro på en religion där vi har en själ, och samtidigt på vetenskapen.
Det hade varit jätteintressant att läsa din kommande artikel! Länka gärna när den är skriven.
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-15 13:12)
- pimpas
- Medlem
- Registrerad: 2008-09-19
Tro och vetenskap är endast oförenligt om man i sin tro ser på sanningen som en platta där en del fylls med vetenskap och resten med religion, och där dessa alltså konkurrerar om platsen. Har man utgångspunkt i detta sätt att se på världen kommer man oundvikligen till slutsatser där vetenskapen liksom får stå åt sidan för religionen i vissa frågor. Med denna utgångspunkt blir tro och religion oförenligt. Precis detta sätt att se på världen har förespråkare av ID, och en stor del av världens religiösa.
Eftersom majoriteten av alla religiösa människor (iaf inom kristendom och islam) har detta förhållningssätt går det att påstå att religion och vetenskap är oförenliga med varandra. Därmed inte sagt att tro alltid är oförenligt med vetenskap. Med vetenskap går att hitta teorier och att avgöra huruvida dessa teorier är mer eller mindre sannolika. Det blir däremot svårt att ge en tydlig bild av exempelvis empiriska känslomässiga upplevelser, som kärlek eller förälskelse till exempel. Man kan förklara dessa känslor vetenskapligt, men de kan i egentlig mening bara upplevas för att förstås.
Som nämnt är en vanlig reaktion på naturens enastående harmoni och komplexitet att man "inte tror att det är sant att det bara har utvecklats". Om man verkligen går in i analys av sitt tankesätt där, tror jag att de flesta av oss inser var man gör tankevurpan i resonemanget. Ju mer man läser om evolution, exempelvis, desto mer förstår man hur principerna bakom egentligen är väldigt enkla. Det är resltatet som är komplicerat, inte mekanismen! Om en stenåldersmänniska skulle få en iPhone i handen och någon sa "människor har tillverkat den", skulle hon säkerligen förkastat den idén och istället tro att den snarare var gudomlig.
- Mercurius
- Medlem
- Registrerad: 2009-08-22
Religion och livsåskådning ställer frågor om vad som är rätt eller fel, vilket täcker ett betydligt större område än vetenskapen.
Vetenskapen borde egentligen bara syssla med sådant som är falskt eller sant.
Ibland hänger rätt och fel ihop med vad som är sant eller falskt. För det mesta inte.
Just att religion och vetenskap är oförenliga, de svarar på olika slags frågor, är det fullt möjligt att vara vetenskapsman och ha en religiös världsåskådning. Det finns egentligen inget motsatsförhållande.
Det som ställer till diskussioner och som ofta uppmärksammas är när man svarar på vetenskapliga frågor utifrån en religiös åskådning. Frågor som ID och kreationism är får känslorna oerhört att svalla hos båda sidor, och de flesta av oss med naturvetenskaplig bakgrund kan lätt skaka på huvudet åt just detta.
Men lika illa tycker jag det är när man med vetenskap går in på religionens hemmaplan. Man försöker med vetenskapliga argument diskutera vad som är rätt eller fel, i frågor som vetenskapen av naturliga skäl inte kan svara på: det går inte att formulera frågeställning i vad som är sant eller falskt. Det finns ett samlingsnamn på denna typ av "vetenskap", nämligen pseudovetenskap. Märkligt nog ägnar sig väldigt många naturvetenskapsmän, bl.a. Dawkins just åt åskådningsgrubblerier med vetenskapliga förtecken.
- pimpas
- Medlem
Jag tycker snarare att Dawkins angriper religionen med hjälp av vetenskapliga metoder. Eftersom han menar att man, precis som man gör i direkt vetenskapliga sammanhang, kan väga teorier mot varandra utifrån en sannolikhteskalkyl tillämpar han detta förhållningssätt med rätta även på religionen.
Det behövs, därför att flera aspekter hela tiden glöms av det fackområde som tillämpar filosofi på religionen, tycker jag.
- Mercurius
- Medlem
- Registrerad: 2009-08-22
pimpas skrev:
Jag tycker snarare att Dawkins angriper religionen med hjälp av vetenskapliga metoder. Eftersom han menar att man, precis som man gör i direkt vetenskapliga sammanhang, kan väga teorier mot varandra utifrån en sannolikhteskalkyl tillämpar han detta förhållningssätt med rätta även på religionen.
Det behövs, därför att flera aspekter hela tiden glöms av det fackområde som tillämpar filosofi på religionen, tycker jag.
Just sannolikhetsberäkningen är ett bra exempel på pseudovetenskap. Han utgår från en gudsbild, och gör en kalkyl, och får sannolikheten för just denna gudsbild utifrån kända vetenskapliga approximationer är liten - dock inte noll. Och vad kan man då dra för vetenskaplig slutsats från detta? Ingen alls faktiskt. Var och en som spelat poker vet att sannolikheten för att få en Royal Flush är oerhört liten, men de allra flesta som spelar poker har trots allt någon gång fått en - trots att det är väldigt osannolikt.
Däremot är det fritt fram för honom att dra personliga slutsatser som har med hans egen åskådning att göra. Men då är det inte vetenskap.
- jaspen
- Medlem
- Registrerad: 2007-02-18
Några klassiker när termodynamiken tillämpas på bibelns utsagor.
http://www.lhup.edu/~dsimanek/hell.htm
- pimpas
- Medlem
Mercurius skrev:
Just sannolikhetsberäkningen är ett bra exempel på pseudovetenskap. Han utgår från en gudsbild, och gör en kalkyl, och får sannolikheten för just denna gudsbild utifrån kända vetenskapliga approximationer är liten - dock inte noll. Och vad kan man då dra för vetenskaplig slutsats från detta? Ingen alls faktiskt. Var och en som spelat poker vet att sannolikheten för att få en Royal Flush är oerhört liten, men de allra flesta som spelar poker har trots allt någon gång fått en - trots att det är väldigt osannolikt.
Däremot är det fritt fram för honom att dra personliga slutsatser som har med hans egen åskådning att göra. Men då är det inte vetenskap.
Sannolikhet är A och O vad gäller vetenskap. Med resonemanget att sannolikhetslära är pseudovetenskap förkastar du alla vetenskapliga fakta som finns, därför att inget - enligt vetenskapen självt - är sanning.
Visst finns det en möjlighet att få royal flush i poker, men om 95 % av världen hävdar att den vanligaste pokerhanden alla kategorier är royal flush kräver det att någon ifrågasätter detta förhållande. Men visst, sannolikheten finns. Sannolikheten finns att jag egentligen inte kan svenska, och att alla bokstäver jag skriver i detta inlägg är slumpmässiga men ändå skapar ett sammanhang.
- mynameisalice
- VIP-medlem
Detta är ett riktigt intressant ämne tycker jag. Att få läsa om det från lite olika vinklar gjorde det hela ännu mer spännande. Det var roligt att så många ville svara!