Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [Ke B]: Reducerande kolhydrater

[Ke B]: Reducerande kolhydrater

Fernandinho_46
Medlem

Registrerad: 2009-04-25

[Ke B]: Reducerande kolhydrater

Hej!
      Jag har tre frågor, varav jag gissat på den ena.

1) Varför är mosat äpple reducerande men inte potatisstärkelse?

Gissning: Både cellulosan i äpple och stärkelsen i potatis är polyglukos, men endast cellulosan är reducerande. Skillnaden mellan dessa två molekylkedjor är bindningen mellan glukosmolekylerna. I cellulosan är glukosmolekylerna sammansatta av β-1,4-glykosidbindningar, medan de i stärkelsen är sammansatta av α-1,4-glykosidbindning. Detta gör att cellulosan har en rak molekylkedja, medan stärkelsen har en molekylkedja som är spiralvriden. Detta gör cellulosan mer ömtålig och ger den därmed reducerande egenskap. Stärkelsens molekylstruktur medför att stärkelsen inte har någon reducerande egenskap.

2) Varför är inte mjölk reducerande?

3) Är rörsocker reducerande? Min lärare sa att den är reducerande, och när vi testade med Fehlings Lösning
     fick vi fram en liten färgändring, men i boken står det att rörsocker INTE är reducerande...

syntetikern
Medlem

Registrerad: 2009-11-20

Re: [Ke B]: Reducerande kolhydrater

1: I äpplet finns fruktos och glukos som båda är reducerande, cellulosa är inte reducerande. Ett socker är reducerande om det har anomera kol och således ej är glykosider, detta betyder att endast de omodifierade enkla sockerarterna är reducerande

2: Mjölk innehåller laktos som enda sockerart som är en disackarid och således ej reducerande

3: Troligtvis var rörsockret förorenat för det är ej reducerande enligt ovanstående resonemang

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Mjölk innehåller laktos som enda sockerart som är en disackarid och således ej reducerande

Men är inte laktos reducerade trotsa att det är en disackarid?

För att citera en Wikipedia-artikel:

Trommers prov är ett kemiskt test som används för att påvisa reducerande sockerarter som glukos (alla monosackarider), maltos, laktos med flera

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

Laktos är reducerande.

Our lives are like a candle in the wind.

papapa
Medlem

Registrerad: 2011-10-13

men hur vet man att laktos är reducerande då? det förstår jag min inte på..

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [Ke B]: Reducerande kolhydrater

Sidfot