Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

[KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

jesa2
Medlem

Registrerad: 2013-04-29

[KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

Fick följande kommentar till min rapport där vi titrerat ättiksyra med natriumhudroxidlösning. HAc hade konc mellan 0,05 och 0,1 enligt labbhandledningen och NaOH 0,100 mol/dm3. Vi använde byrett och pipett med volymen 25 cm3.

En värdesiffra. Är det en rimlig noggrannhet i detta försök med hänsyn till noggrannheten  i de värden ni använder och eventuellt andra felkällor?

och

Mycket bra diskussionsdel! Jag vill bara att du funderar över det där med noggrannheten i resultatet. Bör det vara med ”bara ” en siffras noggrannhet (0,07) eller två (0,070) eller mer? Komplettera med det så blir den här godkänd.

Det här är vad kommentarerna gäller:

Beräkningar

Ekvivalenspunkten bestämdes till 18 cm3 tillsatt NaOH(aq). Halvtitrerpunkten bestämdes till 9 cm3 tillsatt NaOH(aq).

Koncentration HAc.

HAc (aq) + NaOH (aq) --> Na+ (aq) + Ac- (aq) + H2O (l)
1 mol NaOH <-- --> 1 mol HAc

c(NaOH(aq)) = 0,100 mol/dm3
V(NaOH(aq)) = 18 cm3
V(HAc(aq)) = 25 cm3
n(HAc) = n(NaOH) = 0,100 mol/dm3 * 18*10-3 dm3 = 0,0018 mol
c(HAc) = 0,0018 mol/ 25 *10-3 dm3 = 0,07 mol/dm3

Hur ska jag tänka? Hade först tänkt ta 2 värdesiffror då konc blev 0,072 men avrundade till 0,07.  Fattar inte hur jag ska motivera antal värdesiffror? Vad går man efter?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

Man går efter antal värdesiffror i den indata som har minst antal värdesiffror.

Du har natriumhydroxidens koncentration angiven med 3 siffrors noggrannhet, och volymen med 2 siffrors noggrannhet. Alltså borde du ha svarat med 2 gällande siffror.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: [KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

Fast... hur säker är volymen egentligen? Om du bara har gjort en enda titrering kan den "korrekta" volymen diffa ganska mycket mot det du fick fram. Jag hade räknat med att volynen är +/-0.5 ml eller, om du inte har titrerat så mycket innan, kanske rent av uppemot +/- 1 ml, lite beroende hur snäll indikator ni använde också. Räknar man efter upptäcker man då att bara den ena värdesiffran går att använda med säkerhet.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Antal värdesiffror vid labbrapport (titrering svag syra)

Sidfot