Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]Dopplerfrekvens

hdt12
Medlem

Registrerad: 2012-04-02

[FY 2/B]Dopplerfrekvens

Tjenare, har fastnat på en uppgift som lyder:

Torbjörn bygger och flyger modellflygplan. Han spelar in ljudet från planet när det susar förbi honom i full fart. När han analyserar ljudet så ser han att frekvensen för en ton hoppar från 1667 hz till 1336 hz. Hur snabbt körde planet?

Jag har använt mig av formeln för dopplerfrekvens

fm=fs*((Vljud+Vm)/(Vljud-Vs))

Planet är sändaren, Torbjörn är mottagaren, detta ger

1667/1336=(340+0)/(340-Vs)

-Vs=((340*1336)/1667)-340 = Vs=-67m/s vilket betyder att planet rör sig ifrån honom med 67m/s, svaret är dock 37 m/s.

Jag har även testat att använda båda värdena på Fm och får ändå inte rätt svar, vad gör jag fel?

denario
Medlem

Registrerad: 2014-01-12

Re: [FY 2/B]Dopplerfrekvens

bump har samma fråga o fått samma svar

denario
Medlem

Registrerad: 2014-01-12

jag fick fram rätt svar förresten, men någon kanske kan berätta varför man använder medelfrekvensen? om det inte är fel i facit vill säga?

Mjölet
Medlem

Registrerad: 2013-12-11

Jag får också 67 m/s.. Varför och hur blir det 37?

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

Jag får 67 om jag räknar med att flygplanet sänder ut frekvensen 1336 Hz. Man kan annars tänka att 1336 Hz är den frekvenen som är bakom planet och att 1667 är den som är framför planet. Om man sen tar medelvärdet av de så får man planets frekvens. Är det rätt att tönka så?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Den ursprungliga frågeställaren tänkte inte på att det är dopplereffekt både när planet närmar sig och när planet fjärmar sig från observatören.

Att ta medelfrekvensen är inte riktigt korrekt när det gäller akustiska vågor men vid låga hastigheter blir det nästan rätt.

När föremålet närmar sig observatören så gäller

LaTeX ekvation

och när föremålet fjärmar sig så gäller

LaTeX ekvation

Men som sagt, vid låga hastigheter relativt ljudhastigheten blir det nästan samma svar

Sidfot