Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Gymnasieelever: Forska i sommar!

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: Gymnasieelever: Forska i sommar!

Samzelot skrev:

Hej! Jag arbetar på en ansökning till rays och undrade om du har lite tips för hur man bör skriva sina essäsvar. Känner mig lite osäker på hur de bör tacklas, vad som helst uppskattas, vad skrev du om?

Kul att du är intresserad av Rays! big_smile

Jag skrev mina uppsatser dels om vad som får mig att tycka kemi (och speciellt organisk kemi) är riktigt häftigt, och dels om ett väldigt inspirerande besök på uttagningen till fysiktävlingen IYPT, som väckte tanken på att medverkan i forskning under gymnasieåren skulle kunna vara både möjligt och riktigt givande.

Några random tips, som bara är baserade på mina personliga åsikter och föreställningar, och som gäller ansökningar i allmänhet följer här:

* Om du inte har gjort det redan: börja skriv, gärna nu direkt. Låt inte osäkerheten över hur du ska lägga upp texten fresta dig att fastna i planeringsfasen, utan låt tänkandet och strukturerandet ske parallellt med att testar att skriva lite förutsättningslöst. Var inte rädd för att det blir dåligt; det är nästan oundvikligt att första utkastet till en sådan här text blir en katastrof, hur mycket man än har tänkt igenom det.

* Var specifik och personlig. Fokusera på det som är speciellt med just dig, och undvik floskler som vem som helst hade kunnat skriva. Var inte rädd för att lyfta fram dina kvalitéer, men försök visa läsaren att du har dem genom att ta upp exempel och berättelser ur ditt liv, hellre än att bara rakt av skriva att du tycker dig vara "ambitiös, utåtriktad och positiv" eller vad det nu kan vara.

* Var tydlig. Utveckla saker ordentligt och förklara vad du menar. Generellt skulle jag säga att det är bättre att prioritera att gå djupare in på lite färre saker i ansökan, att ta upp många saker som behandlas ytligt.

* Var uppmärksam på formuleringar som kan tänkas dyka upp i många ansökningar. Särskilt sådant som lätt kan låta lite klyschigt, tomt eller som överdrifter.  Det bästa sättet att försäkra sig mot detta är att gå noggrant igenom varje mening och fråga sig vad man verkligen menar, om vem som helt hade kunnat säga det, och om man kan backa upp påståendet med något personligt som visar att det finns något äkta bakom det, eller uttrycka det på ett rakare sätt.

* Var inte för ängslig när det gäller språk och stil, utan uttryck dig på ett sätt som du känner dig bekväm med. Låt din personlighet skina igenom när du skriver, hellre än att försöka spela någon du inte är.

Senast redigerat av oggih (2016-06-18 02:38)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Samzelot
Medlem

Registrerad: 2016-03-21

oggih skrev:

Samzelot skrev:

Hej! Jag arbetar på en ansökning till rays och undrade om du har lite tips för hur man bör skriva sina essäsvar. Känner mig lite osäker på hur de bör tacklas, vad som helst uppskattas, vad skrev du om?

Kul att du är intresserad av Rays! big_smile

Jag skrev mina uppsatser dels om vad som får mig att tycka kemi (och speciellt organisk kemi) är riktigt häftigt, och dels om ett väldigt inspirerande besök på uttagningen till fysiktävlingen IYPT, som väckte tanken på att medverkan i forskning under gymnasieåren skulle kunna vara både möjligt och riktigt givande.

Några random tips, som bara är baserade på mina personliga åsikter och föreställningar, och som gäller ansökningar i allmänhet följer här:

* Om du inte har gjort det redan: börja skriv, gärna nu direkt. Låt inte osäkerheten över hur du ska lägga upp texten fresta dig att fastna inte i planeringsfasen, utan låt tänkandet och strukturerandet ske parallellt med att testar att skriva lite förutsättningslöst. Var inte rädd för att det blir dåligt; det är nästan oundvikligt att första utkastet till en sådan här text blir en katastrof, hur mycket man än har tänkt igenom det.

* Var specifik och personlig. Fokusera på det som är speciellt med just dig, och undvik floskler som vem som helst hade kunnat skriva. Var inte rädd för att lyfta fram dina kvalitéer, men försök visa läsaren att du har dem genom att ta upp exempel och berättelser ur ditt liv, hellre än att bara rakt av skriva att du tycker dig vara "ambitiös, utåtriktad och positiv" eller vad det nu kan vara.

* Vad tydlig. Utveckla saker ordentligt och förklara vad du menar. Generellt skulle jag säga att det är bättre att prioritera att gå djupare in på lite färre saker i ansökan, att ta upp många saker som behandlas ytligt.

* Var uppmärksam på formuleringar som kan tänkas dyka upp i många ansökningar. Särskilt sådant som lätt kan låta lite klyschigt, tomt eller som överdrifter.  Det bästa sättet att försäkra sig mot detta är att gå noggrant igenom varje mening och fråga sig vad man verkligen menar, om vem som helt hade kunnat säga det, och om man kan backa upp påståendet med något personligt som visar att det finns något äkta bakom det, eller uttrycka det på ett rakare sätt.

* Var inte för ängslig när det gäller språk och stil, utan uttryck dig på ett sätt som du känner dig bekväm med. Låt din personlighet skina igenom när du skriver, hellre än att försöka spela någon du inte är.

Du har nog rätt, det är bara och börja ^^ Om det visar sig att jag valt fel fråga är det bara att ändra sig och börja om. Tack så mycket för tipsen!

Det är kanske lite mycket att fråga om, men skulle du kunna läsa igenom min applikation när jag känner mig klar? har jobbat på ansökan ganska länge nu men jag är ingen duktig skrivare :S Hade kännts bra att få respons från någon som lyckats komma in! smile

Senast redigerat av Samzelot (2016-03-22 16:03)

oggih
F.d. moderator

Samzelot skrev:

Det är kanske lite mycket att fråga om, men skulle du kunna läsa igenom min applikation när jag känner mig klar? har jobbat på ansökan ganska länge nu men jag är ingen duktig skrivare :S Hade kännts bra att få respons från någon som lyckats komma in!

Jag kan inte lova något (varesig om huruvida jag kommer ha tid eller huruvida jag har något vettigt att säga) men prova att skicka ett mejl (skickade pm med min mejladress) när du har något utkast du vill att jag ska titta på. Låt gärna andra kolla också, t.ex. någon som känner dig riktigt bra eller någon som är bra på svenska.

Senast redigerat av oggih (2016-03-22 16:51)

oggih
F.d. moderator

Läste precis att Astronomisk ungdom anordnar en rymsforskarskola för åk 1-2 på gymnasiet. Låter riktigt spännande!

Sidfot